بازی کرپس به اندازه بلک جک و پوکر آنلاین آسان به نظر نمیرسد. گزینههای شرطبندی در این بازی بسیار گسترده است و بازیکنان مبتدی را خیلی گیج میکند. مسئله بعدی این است که بازیکنان کرپس معمولاً پر سر و صدا هستند و مدام کلمات عجیبی را با صدای بلند فریاد میکشند، بازی کردن در کنارشان چندان ساده نیست. بازی کرپس واقعاً شباهت چندانی به سایر قمارها ندارد؛ با این وجود، همچنان یک بازی مهیج و پرسود است که میتوان آن را با اطلاعاتی ناچیز هم بازی کرد.
آموزش بازی کرپس
بازی کرپس یک بازی مبتنی بر تاس است که روی یک میز منقش، بزرگ و عمیق صورت میگیرد. دور میز خبری از صندلی نیست، زیرا این بازی باید به صورت سرپا انجام شود. کسی که تاس را میاندازد، شوتر نامیده میشود. در طرف دیلر، اعداد 4، 5، 6، 7، 8، 9 و 10 داخل مربعهایی قرار گرفتهاند که نامشان باکس نامبر است. در سمت چپ، بخش دیگری قرار دارد که نامش Don’t come Bar 12 است که معمولاً در آن تصویر دو داس با عدد 6 دیده میشود. در میان این اعداد، خطوط Pass و Don’t Pass قرار گرفتهاند و در کنارشان در ابعاد بزرگی واژه COME نوشته شده است. میان بخش COME و خط Pass، بخش Field با اعداد 2، 3،4،9،10،11 و 12 قرار گرفته است. در کنج میز هم شاهد حضور عبارات Big 6 و Big 8 هستیم. مرکز میز محل قرار دادن بت است که با علامت Hardway Bets برای اعداد 4، 6، 8 و 10 مشخص شده است. بالای این بخش، قسمت Any 7 قرار دارد و زیر بخش Hardway هم ترکیبی از علائم قرار دارد که برخی با حرف E که ابتدای Eleven است و برخی با حرف C که ابتدای Craps است، مشخص شدهاند.
بازی کرپس در کازینو با دو تاس قرمز 6 وجهی انجام میشود. شوتر باید از انتهای میز تاسها را به سوی دیگر آن پرتاب کند و تاسها باید به دیواره مقابل برخورد کنند. دیوارههای داخلی میز با نوعی فوم پوشانده شدهاند که باعث میشوند تاسها پس از برخورد با دیواره، جهش بیشتری داشته باشند و تاسها را غیر قابل پیشبینی کنند. هر دور پرتاب تاس، یک رول نامیده میشود. نام رول اول Come-Out است. وقتی شوتر پیشین نتوانسته باشد تاس را به عدد پیروز برساند، اصطلاحاً میگویند به نقطه نرسیده با Seven Out شده است. در این صورت، یک دور بازی جدید آغاز میشود که در آن شوتری که در سمت چپ شوتر قبلی قرار دارد، اقدام به پرتاب تاس میکند. در رول Come-out در صورتی بتهای خط Pass برنده میشوند که عددی بین 7 تا 11 ظاهر شود. در صورتی که عدد ظاهرشده 2، 3 یا 12 باشد، بت خود به خود سوخته است و به آن Rolling Craps میگویند. اگر شوتر به هر عددی از بازه 4، 5، 6، 8، 9 یا 10 برسد، بردن بت شما منوط به این است که شوتر مجدداً همان عدد را پیش از رسیدن به 7 بیاورد. رسیدن به هر کدام از این اعداد در رول Come-out را نفطه شروع مینامند. نقطه شروع نتیجه مستقیم رول Come-out است؛ مگر این که رول Come-out منتج به نمایش هر یک از اعداد 7، 11، 2، 3 یا 12 شود که در این صورت بازی باید تا آنجا ادامه پیدا کند که به نقطه شروع برسیم. یک نشانگر شبیه توپ هاکی در بازی وجود دارد که به آن پاک میگوییم. یک طرف پاک سفید و یک سوی آن سیاه است. پاک تا وقتی که شوتر به نقطه شروع یا seven out برسد، رو به سمت سفید است. اما پس از موفقیت شوتر در این راستا، پاک به بخش Don’t Come منتقل میشود و به سمت سیاه چرخانده میشود. طرف سفید نشان میدهد بازی ادامه دارد و هدف رسیدن به آن باکس نامبر است. طرف سیاه هم نشان میدهد که باید یک رول Come-out دیگر انجام شود.
قوانین بازی کرپس
بازی کرپس بر قاعده احتمالات حاصل از انداختن دو تاس استوار است. با داشتن دو تاس، 36 احتمال وجود دارد که به آنها جایگشت گفته میشود. فهرست این احتمالات به این شکل است:
Number 2 – One Way – (1+1)
Number 3 – Two Ways – (1+2, 2+1)
Number 4 – Three Ways – (2+2, 3+1, 1+3)
Number 5 – Four Ways – (1+4, 4+1, 2+3, 3+2)
Number 6 – Five Ways – (3+3, 1+5, 5+1, 2+4, 4+2)
Number 7 – Six Ways – (1+6, 6+1, 2+5, 5+2, 3+4, 4+3)
Number 8 – Five Ways – (4+4, 2+6, 6+2, 3+5, 5+3)
Number 9 – Four Ways – (3+6, 6+3, 4+5, 5+4)
Number 10 – Three Ways – (5+5, 4+6, 6+4)
Number 11 – Two Ways – (5+6, 6+5)
Number 12 – One Way – (6+6)
احتمالات در کرپس
برای بردن در بازی کرپس باید بدانید که چگونه از میان 36 احتمال موجود، به 6 احتمال منتج به 7 برسید. در بازی کرپس شما ممکن است که با خط Pass بازی کنید ؛ جایی که شوتر به نقطه شروع میرسد. فراموش نکنید که در رول Come-out، اعداد 7 و 11 بازندهاند؛ شما با 2 و 3 برنده میشوید و 12 مساوی است. پس از رسیدن به نقطه شروع، به یک 7 نیاز دارید. اگر 5 دلار روی خط Don’t Pass شرط ببندید و برنده شوید، 5 دلار دیگر میگیرید. برخی احتمالات دارای نسبتهای پرداختی متفاوتی هستند. برای مثال، اگر روی 4 یا 10 یک شرط 10 دلاری ببندید، در صورت برد، شما 5 دلار کاسب میشوید. اگر روی 5 یا 9 به میزان 7 دلار شرط ببندید، 5 دلار میبرید. با بستن 6 دلار روی 6 یا 8 هم میتوانید صاحب 5 دلار شوید.
برای بهتر بازی کردن کرپس، لازم است که ما با مفهوم احتمالات حقیقی آشنا شویم. کازینوها چیزی برای احتمالات حقیقی نمیپردازد؛ مگر این که احتمال وقوع آنها کم شود. به همین دلیل است که کازینوها سود میکنند. این حقیقت در بتهای تک رول مشخص است. برای مثال، اشاره کردیم که 2 و 12 به صورت میانگین در هر 36 رول یک بار اتفاق میافتند. اما کازینوها معمولا تنها برای بتهایی با احتمال 29 به یک پول میپردازند. این واریانسها میزان سود کازینو را تا 16.6 درصد افزایش میدهند. این حقایق است که حساب کار قمارباز ناشی و حرفهای را مشخص میکند. بازیکنان حرفهای احتمال را در خط Pass و شرطهای Come میجویند. در این حالت میزان سود کازینو به 0.85 درصد میرسد.