اگر ۵۰ سال پیش از کسی میخواستید که یک ماشین اسلات را تصور کند، ممکن بود دستگاهی را تصور کند که ۲۴۳ راه برای برنده شدن به همراه بازیهای گوناگون دارد. اگر از یک بازیکن اسلات درباره تصوراتش از اسلات بپرسید مطمئناً اولین چیزی که به ذهنش میرسد دستگاه اسلات همراه با بازی مورد علاقهاش است. به علاوه، ۵۰ سال پیش، فرد ماشین های اسلات را با یک لاین پرداخت به همراه سه حلقه و سمبلهای محدود روی حلقهها تصور میکرد.
در این میان ممکن بود نتیجه واقعی که بدست میآمد با تصورات بازیکن فرق داشته باشد، به اختلاف این دو از هم انحراف معیار گفته میشود. رای مثال، اسلاتی با میزان بازده ۹۰% و انحراف معیاری برابر با صفر، دستگاهی است که در آن بازیکن با بستن یک دلار شرط، ۰.۱ دلار را در یک چرخش میبازد. بدیهی است که چنین دستگاه اسلاتی برای مدت زیادی نمیتواند در کازینو دوام بیاورد چراکه اکثر بازیکنان بیحال و غیرمشتاق برای برد دست به تقلب میزنند. طراحان بازی های اسلات به نتیجه رسیدهاند که دستگاههای با واریانس کمتر بازیکنان را بیشتر در کازینو نگه میدارند. این ادعا با یک جستجوی ساده در گوگل کاملاً مشخص میشود کافی است که در قسمت جستجوی گوگل عبارت اسلات های کم واریانس را وارد کنید و حاصل جستجوی خود را در هزاران لینک مختلف ببینید.
همین مورد را هم میتوان در ماشین های اسلاتبا واریانس بالا دید. منظور از اسلات های با واریانس بالا اسلاتی با واریانس XX% است اما تنها یک ترکیب ممکن در اسلاتهای با یک لاین پرداخت وجود دارد که میتواند روی سه حلقه ظاهر شود و بازیکن را برنده کند. میزان این واریانس تقریباً براساس تعداد سمبلها و پرداختی است که در صورت ظاهر شدن سه شکل یکسان روی سه حلقه اسلات صورت میگیرد. به عقیده من، واریانس، اولین تغییری است که در دستگاه اسلات به چشم میآید. اگر برای مثال بازی« لیبرتی بل» یک بازی راضی کننده برای بازیکنان بود هیچگاه لازم به ساخت انواع بازیهای دیگر نبود. حتی سازنده این دستگاه هم فهمید که بازی های اسلات نمیتوانند محدود به چند سمبل و یک لاین پرداخت باشند چراکه یک بازی اسلات میتواند لاین های مختلف پرداخت به همراه ترکیبات مختلف داشته باشد. نمیتوان گفت که بازی های با واریانس بالا به طور مطلق خوب و یا بد هستند. اگر یک بازیکن هدفی را از بازی کردن داشته باشد، سپس باید با توجه به هدف خود با این دستگاه ها بازی کند.
اگر اکثر بازیکنان مشتاق به بازی با ماشین های اسلات با واریانس پایین به همراه برد بالا نبودند، دیگر اسلاتهای سکهای به شکل امروزی خود پیشرفت نمیکردند. اسلاتهای سکهای از قدیمیترین اسلاتهایی هستند که در کازینوها از آنها استفاده میشود. برای شرطبندی در این نوع اسلاتها نمیتوانید تنها یک پنی شرطبندی کنید. رایجترین مقادیر در این نوه از اسلات ها برابر با ۰.۳، ۰.۴ و ۰.۵ دلار است (به عنوان شرط مینیمم)، ممعمولاً در اسلات های تصاعدی این نوع مثادیر برای بازی در نظر گرفته نمیشوند.
بردهای منفی در ماشین های اسلات
بردهای منفی زمانی اتفاق میافتند که بازیکن در چرخش خود یک ترکیب برنده را ظاهر میکند ولی در عمل پول خود را از دست میدهد. این مسئله در ابتدا برای ماشین های اسلات سکهای اتفاق افتاد ولی بعدها در اسلات هایی که پایه شرطهای آنها به دلار بود هم دیده شد. جالب است بدانید که ویدیو پوکر از جمله بازیهایی بود که برای توضیح این مفهوم مورد استفاده قرار گرفت. در هر صورت، قبل از برنامه ریزی برای این مسئله،ایده برد منفی احتمالاً به عنوان یک مشکل و یا نظر با طراحان بازی های اسلات مطرح شد و در این میان طراحان هم نباید از موارد زیر چشم پوشی میکردند:
۱-بعضی از بازیکنان خواهان دستگاه هایی با واریانس کمتر بودند
۲-برای داشتن واریانس کم، باید بردهای بزرگ با بردهای کوچک جابهجا میشدند
۳-سازندگان نمیخواستند میزان احتمال پرداخت ۱ به ۱ را افزایش دهند
۴-نمیتوان بردهای بزرگ را حذف کرد چون در این صورت کسی برنده جک پات نخواهد بود. سروصدای دستگاه برای برد جک پات نباید حذف میشد و همچنین نباید از فریادهای بازیکنان برای برد جک پات صرف نظر میشد.
به یاد داشته باشید که در شرایط یکسان، واریانس زمانی کاهش مییابد که میزان توزیع نتایج احتمالی تقریباً نزدیک به میزان پرداخت حقیقی به بازیکن باشد. برای مثال، در بردهای کوچک تقریباً پولی که بازیکن وارد جریان بازی کرده بود، به او بازگردانده میشود. اجرایی کردن الگوی برد منفی منجر به از بین رفتن ایده ها در زمینه مدیریت واریانس یک بازی (برای کازینو و بازیکن) میشود، ضمن اینکه امکان پرداخت های بزرگ را نیز فراهم میآورد. وقتی به این الگو از دور نگاه کنیم، میتوان فهمید که واریانس را از جهتی دیگر میتوان کاهش داد. درحقیقت شما میتوانید ماشینی داشته باشید که رنج برد بالایی داشته باشد اما در هر بار برد مقدار کمی از پول کلی شما را کسر کند. من به شخصه نمیدانم که چند عامل برای این نوع از برد درنظر گرفته شده است اما این مفهوم و الگو بسیاری از موارد را پوشش داده است:
-اگر فرض کنیم که گروهی از افراد که شامل ۱۰۰ نفر هستند پشت اسلات هایی نشستهاند که برای هر چرخش باید ۵ دلار بپردازند، تفاوت زیادی را بین اسلاتهای سکهای و اسلاتهای تک لاین ۵ دلاری شاهد خواهیم بود.
نکته اول اینکه، اسلاتهای تک لاین طوری برنامه ریزی شدهاند که میزان برد کمتری داشته باشند. تقریباً، در تمامی موارد، کمترین میزان پرداخت پول در یک دور برنده برابر با میزان شرطی است که بازیکن میبندد ولی اکثر چرخشهای برنده مقادیری بیشتر از این را به ببازیکن پرداخت میکنند. برای مثال در آنالیز بازی های سایت ویزارد:
میزان برد در این سایت با این اسلاتها زیر ۱۰% بود ومینیممترین میزان پرداخت به نسبت ۲ به ۱ انجام میشود، همچنین تنها ۵.۹۸% از میزان پرداخت کلی جزو پرداختهای خاص به شمار میآمدند که اختمال این نتایج پرداختی خاص تنها ۳% بوده است. بنابراین شما با احتمال برد زیر ۱۰% روبهرو هستید که ۷/۱۰ آن با نسبتی بیشتر از میزان مینیمم به شما پرداخت میشود. در این حالت میزان پرداختی به شما تقریباً دوبرابر شرطی است که در بازی میبندید. حال فرض کنید در یک بازی با این شرایط هستید وبازی را با ۱۰۰ دلار در حساب بانکی و ۵ دلار برای هر چرخش شروع کردهاید. با فرض اینکه میزان چرخشهای بازنده برابر با ۹۰% کل چرخشها باشد بر طبق محاسبات روبهرو: ۹^۲۰ = ۰.۱۲۱۵۷۶۶۵۴۵۹
که درواقع این عدد بیانگر آن است که ۱۲.۱۶% از کل بازیکنانی که پشت دستگاه مینشینند و ۱۰۰ دلار را برای بازی خود درنظر میگیرند، هیچگاه در یک چرخش تک برنده نمیشوند.تقریباً یک بازیکن از هر ۸ بازیکن باخت را تجربه میکند و ۱۰۰ دلار خود را از دست میدهد. نحوه توزیع پرداخت در بازی از میزان زیاد تا کم (با فرض اینکه تمام بازیکنان تا تمام شدن ۱۰۰ دلارشان در بازی بمانند) متغیر است. در این میان تعداد کمی از بازیکنان در جایگاه کمترین و بیشترین میزان پرداختیها قرار میگیرند که این مورد در نوع خود بیانگر خصوصیت یک دستگاه با واریانس بالای پرداخت است.
اخیراً، خصوصیات یک بازی خاص را که اسم آن را عنوان نخواهم کرد را با سایرین به اشتراک گذاشتهام که درواقع در این بازی اعدادی که با آنها فرضیه خود را بیان کردهام، بسیار شبیه به اعداد واقعی هستند. جالبترین خصوصیات این بازی به شرح زیر است:
• میزان برد آن برابر با ۲۷.۵% خواهد بود
• براساس جدول پرداخت، در بیش از ۸۰% مواقع میزان پرداختی کمتر از مقدار شرط کلی خواهد بود. این برای بازیکن به چه معناست؟
درواقع این مسئله به معنای آن است که میزان برد برابر با ۲۷.۵% درواقع نشان دهنده مقدار روبهرو است:(۰.۲۷۵ *۰.۱۸) = ۲۲.۲۷۵%
این میزان نشان میدهد که ۲۲.۲۷% از میزان چرخشهای کل، جزو چرخشهای منفی برنده خواهد بود.
اگر فرض کنیم که ۷۲.۵% از کل چرخشها برنده نباشند، بنابراین میتوان گفت که ۹۴.۷۷% از تمام چرخشها جزو چرخشهای بازنده خواهند بود. میتوانید تصور کنید؟
در بازیهای وبسایت ویزارد، بازیهای تک لاین با نوسان بالا معمولاً میزان بالاتری در برد نسبت به این دستگاه دارند (با وجود اینکه میزان برد در بازیهای آن برابر با ۱/۳ و پایینترین میزان پرداخت ۱به ۲ است)
در بازیهای ویزارد حدود ۸.۴۲% از تمام نتایج بدست آمده، جزو نتایج برنده هستند که پرداختی کمتر از ۲۰ برابر نسبت شرط به پرداخت خواهند داشت. به این معنا که ۱.۳۴% از نتایج تنها ۲۰ برابر نسبت شرط به پرداخت را تشکیل میدهند.
در بازیهایی که برای بازی کردن آنها نیاز به ثبت نام نباشد (بازیهای آزاد) با فرکانس کمتر از ۰.۷۵% و البته نه در تمام این بازیها، نتایج معمولاً با برد همراه هستند( به گمان من، نیمی از این بازیها این نتایج را خواهند داشت).
دستگاههایی با واریانس کم به دلایل زیر میتوانند به بازیکنان خود امید بردهای بزرگی را بدهند:
۱-اگر شرط پایه خود را برابر با ۵ دلار قرار دهیم، میزان احتمال اینکه یک بازیکن حتی در یک چرخش هم برنده نشود برابر با ۱ نفر از ۸ نفر است. درواقع، کمتر از ۱ نفر از ۱۵۰۰ نفر بازیکن تمام پول خود را در ۲۰ چرخش میبازد.
۲-درست است که یک بازیکن از هر ۳ بازیکن در ۲۰ چرخش مقداری از پول خود را از دست میدهد، اما در برد منفی، مقداری که از دست میرود بیشتر خواهد بود. درواقع، این نتیجه (۲۰ چرخش که باعث از دست دادن مقداری پول میشود) برای بازیکنی اتفاق میافتد که در مجموع ۵ شرط خود را ببازد. به همین دلیل، بازیکن حس نمیکند که پول خود را در بازی به سرعت از دست میدهد. بنابراین در بازیهایی که براساس تک چرخش کار میکنند، بازیکن این نتجه را کسب نخواهد کرد.
۳-قوانین مشخص شده و تعریف شده در بسیاری از مواقع مانع از برد تصاعدی بازیکن در هر سطحی از شرطبندی خواهند شد.
۴-بازیهای آزاد این القا را به بازیکن میکنند که امکان بردهای بزرگ در هر زمان وجود دارد. در این نوع از بازیها، نه تنها میتوان از چرخشهای رایگان بهره برد بلکه طیف وسیعی از مضارب برای برد در این بازیها هم درنظر گرفته شده است. در ویژگیهای دستگاه مشخص نشده است که میزان احتمال و مقادیر بردها تا چه اندازه است اما باید بدانید که احتمال بدست آوردن بردی بزرگ تقریباً غیر ممکن است. در زمان شبیه سازی این بازیها،بیشترین میزان پرداخت که به عنوان جک پات مشخص شده است بعد از رسیدن مقادیر تصاعدی به سطحی مشخص بدست میآیند.
هیچ کس برنده نمیشود
این موضوع به طور قطع درست نیست. تعداد کمی از بازیکنان توانستند جک پاتهای بزرگی را بدست آورند و پیش بروند اما در این میان سوالاتی هم مطرح میشود از ایتمه چرا بازیکنان اغلب اوقات تنها یک بازی را انتخاب میکنند و به بازی کردن با آن ادامه میدهند؟ چرا بعضی از آنها فقط به بازیهای اسلات روی میآورند و ویدیو پوکر را امتحان نمیکنند؟ بازیهای اسلات این توهم را در شما بوجود میآورند که میتوانید حتماً برنده شوید. بسیاری از بازیکنان تا رسیدن به مقدار خاصی از برد به بازی کردن با این دستگاهها ادامه میدهند وقتی در بسیاری از مواقع میتوانید بردهای دلخواهتان را با این دستگاهها بدست آورید این امید در شما بوجود میآید که میتوانید در هر زمان برد بزرگی هم بدست آورید.
در انتها باید بگویم به جز اسلاتهای متغیر، بقیه انواع اسلات از جمله اسلاتهای سکهای در وضعیت مناسبی برای بازی کردن نیستند. این بازیها دارای سود خانگی بالایی هستند و در گذشته در کازینوها از این نوع سرگرمیها برای جبران کردن خسارات وارده به آنها استفاده میشد. این مسئله درباره بازیهای میزی همراه با شرطهای جانبی هم صادق است. تنها بازی که به نسبت سود خانگی پایینی دارد ویدیو پوکر و دسته ای از بازیهای ویدیویی کنو هستند. با این حال، به نظر میرسد که بازیهای اسلات در این دوران طرفداران خاص خود را دارد. این بازیها به گونهای اعتیاد آور برای بازیکنان ساخته شدهاند به گونهای که با بازیکنان با بدست آوردن بردهای بزرگ به برد جک پات امیدوارتر میشوند و به بازی کردن با این دستگاهها ادامه میدهند. با زیاد شدن زمان بازی بازیکنان این تصور به وجود میآید که بازیکن به سرعت بازی را نمیبازد و ضرر کمتری را متحمل میشود. هنوز هیچ ماشینی ساخته نشده است که در آن بازیکن در صورت باخت، ۱۲ تا ۱۵ درصد از شرط خود را ببازد اما سازندگان برای ساخت چنین دستگاهی در تلاشند.