ممکن است بازی کرپس به نظر ساده برسد چون هر چه باشد فقط دو تاس روی میز وجود دارد , اما این بازی احتمالا یکی از پیچیدهترین و ترسناکترین بازیهاییست که در کازینو، اینترنت و یا مکانهای دیگر خواهید یافت.
اوضاع با میز پیچیده و تو در توی آن هم بهتر نمیشود، میزی که تنها دیدنش برای دلسرد کردن تازهکارها کافیست. هرگاه خواستید مانند بقیه (حال چه مجازی یا چه با تاس واقعی) تاس بیندازید، نترسید , در زیر مجموعهای جامع و آسان از راهکارهای میز کرپز و اینکه اصطلاحات آن چه معنایی دارد برایتان آوردهایم.
میز بازی کرپس: آشنایی با اصول اولیه
اولین چیزی که با آن باید آشنا شوید این است که طرحهای روی میز، فقط فضاهایی برای انواع مختلف شرطبندیهاییست که میتوانید انجام دهید. بازی تنها بر پایه شرطبندی روی نتیجه پرتاب دو تاس است، اما تاس به شیوههای مختلفی ممکن است بیفتد (در مورد این شرطبندیها بیشتر توضیح خواهیم داد)، که به همین دلیل است که بخشهای مختلف بسیاری در میز وجود دارد.
مسئلۀ دیگری که متوجه آن میشوید (بیشتر بر سر یک میز کرپز واقعی) پرسنل اطراف میز است. در اصل در اطراف میز باکسمن، ناظر میز و دیلر پول حضور دارند. استیکمن معمولا مقابل باکسمن میایستد. نقش وی هل دادن تاس به این سو و آن سو با چوب است که بسیار کار خنده داریست اما علاوه بر این،وی مسئول صدا زدن نتایج و تعیین اینکه بازی با چه سرعتی به پایان برسد نیز هست. پس دو نوع دیلر در کرپز وجود دارد، که شرطبندیها و مبالغ پرداختی را بررسی میکنند.
هر بازی کرپس میتواند تا سقف هشت بازیکن داشته باشد که میتوانند دور میز در کنار دیلرها بنشینند. هر یک از بازیکنان میتوانند به نوبت شوتر (آغازگر بازی) یا تاس پرتکن باشند و بطور معمول به شما مجموعهای از ستهای تاس به نام بازی منصفانه (و خرافاتی مثل اینکه اگر شما یک رنگ خوش یمن انتخاب کنید و غیره) به شما پیشنهاد خواهد شد.
در بازی کرپس چه شرطبندیهایی میتوانید انجام دهید؟
- پس لاین (Pass Line): پسلاین نزدیکترین خط به بازیکنان است و یک خط تک است که در دور تا دور میز بصورت منحنی کشیده شده است. شرطبندیهای پسلاین سادهترین نوع شرطبندیهاییست که میتوانید انجام دهید . شما شرط میبندید که تاس به عنوان اولین عدد، 7 یا 11 بیاید. شما همچنین میتوانید یک شرط «دونت پس» (Don’t Pass)روی اعداد 2، 3، یا 12 انجام دهید.
- شرطبندی کام (Come Bets): پس از بخش «دونت پس» میز، بخش شرطبندی کام قرار دارد. شرطبندیهای کام مشابه شرطبندی پسلاین هستند با این تفاوت که شما شرطتان را پس از پرتاب تاس، قرار میدهید. این کار به بازیکنان جدید اجازه میدهد تا روی یک بازی در حال انجام بطور پیوسته شرطبندی انجام دهند و هرگونه بردی در اینجا باعث بدست آوردن پول بیشتر نیز میشود. این شرطبندی همراه با شرطبندی پسلاین، عموما بهترین بخش برای شروع بازیکنان جدید است.
- شرطبندیهای پروپوزیشن (Proposition Bets):قسمت بین سرپرست بازی و باکسمن که در وسط میز، کنار بخش فیلد(Field) قرار دارد، جاییست که شما میتوانید در آن شرطبندی پروپوزیشن انجام دهید. این شرطبندیها روی یک پرتاب خاص انجام میشوند: شما همچنین میتوانید در اینجا شرطبندیهای به روش سخت (Hard way bets) نیز انجام دهید. یک نمونه از شرطبندی پروپوزیشن این است که با آمدن دو 5، امتیاز 10 بیاورید پیش از آنکه 7 آورده شود.
- شرطبندیهای فیلد (Field Bets): شما به سادگی بخشهای فیلد را مشاهده خواهید کرد زیرا این بخشها به وضوح مشخص شدهاند و دقیقا در کنار بخشهای «کام» قرار دارند. این فضاها جایی هستند که شما روی اعداد نشانداده شده (2، 3، 4، 10، 11، 12) شرطبندی میکنید. در مورد این بخش محتاط باشید, ممکن است بنظر برسد که احتمال برد به نفع شماست زیرا اعداد بسیار زیادی ممکن است بیایند اما با توجه به آمار در اصل احتمال آمدن اعدادی مثل 5، 6، 7 و 8 بیشتر است.
- شرطبندیهای شش بزرگ و هشت بزرگ: این بخشهای گوشهای میز هیچ نیازی به توضیح ندارند (خوشبختانه). اینجا جاییست که شما میتوانید شرطبندی کنید که پیش از آمدن 7، عدد 6 یا 8 خواهد آمد. کل توضیح این شرطبندی همین است.
زبان بازی کرپس: اصطلاحاتی که بر سر میز کرپس میشنوید
بااینکه این اصطلاحات دقیقا به میز مربوط نیستند اما میتوانند برای درک زبان اصطلاحات عامیانه کرپز به شما کمک کنند و اینگونه میتوانید بفهمید که طی یک بازی چه چیزی در حال رخ دادن است. احتمالا همه میدانند که«چشم مار» به معنی دو 1 است، اما عبارتهای مختلف بسیاری برای پرتابها و شرطبندیها وجود دارد که واقعا میتواند به شما در درک بازی کمک کند. اگر قصد انجام بازیهای بسیاری را دارید، در طول زمان قطعا آنها را یاد خواهید گرفت، اما برای شروع، لیست کوچکی از پرکاربردترین اصطلاحاتی که میتوانید استفاده کنید را برایتان آوردهایم.
- باکسمن: ناظر میز که بین دیلرها و رو به روی استیکمن مینشیند.
- اعداد باکس: اینها اعداد شرطبندی مکان هستند: 4-5-6-8-9-10
- پرتاب ِآمده (Come out roll): اولین پرتاب ِتاس برای کسب امتیاز
- اعداد کرپز: اعداد 2، 3 و 12
- روش سخت: شرطبندی روی اعداد 4، 6، 8 و 10 که تنها در صورتی که تاسها بصورت جفت تاس بیایند برنده خواهید شد. 2-2، 3-3، 4-4، 5-5.
- های لو (Hi Lo): شرطبندی تاس روی 2 و 12.
- های لو یو (Hi Lo Yo): شرطبندی تاس روی اعداد 2، 12 و 11.
- اعداد داخلی: شرطبندی روی اعداد 5-6-8-9.
- نشانگر:یک صفحه دایرهای پلاستیکی که برای علامتگذاری امتیازی به کار میرود، یک طرف آن “On” و طرف دیگر آن “Off” حک شده است.
- علامتگذاری امتیاز: دیلر نشانگر را روی طرح روی میز میگذارد تا عدد امتیاز را بیان کند.
- خاموش و روشن (Off and On): این اصطلاح به روشی که دیلرها شرطبندی کام را پرداخت میکنند اشاره میکند، هنگامی که عدد یک شرطبندی کام جدید با عدد شرطبندی در حال انجام برابر است.
- اعداد بیرونی: شرطبندی روی اعداد 10-4 و 9-5.
- امتیاز: عدد بدست آمده توسط پرتاب ِآمده.
- شرطبند راست: بازیکنی که روی پسلاین شرطبندی کرده است.
- شوتر: بازیکنی که تاس را میاندازد.
- چشمان مار: اصطلاحی برای عدد 2. آس نیز خوانده میشود.
- استیکمن: دیلری چوب به دست که تاس را به سمت شوتر هل میدهد و اعداد تاسهای آمده را میخواند.
- شرطبند چپ: بازیکنی که مخالف شوتر شرطبندی میکند.
بدک نبود، نه؟ اکنون شما اصول اولیه میز و اینکه شرطبندی به چه معناست را میدانید، موضوع فقط بررسی قوانین است (و قوانین خانه که کازینوی محله یا کازینوی آنلاینتان ممکن است داشته باشد)، پس بروید و جایی را بیابید و چند تاس بیندازید. به یاد داشته باشید، همیشه بهترین کار، شرطبندی اندک و محتاطانه است، خصوصا اگر در این بازی کاملا تازهکار باشید.