در بین بازیهای کازینو این ماشین های اسلات هستند که طرفداران بیشتری دارند اما بازیکنان آن معمولاً کمترین درک را از نقش شانس در این بازیها دارند. از زمان اختراع آنها، این بازیها در کازینوهای آمریکا مشهورترین و معروفترین سرگرمیها به حساب میآمدند. با توجه به به مساحت کشور استرالیا، میتوان گفت که تعداد ماشین های اسلات این کشور بیشتر از آمریکا است. در ردههای پایینتر، میتوان به حضور قدرتمند این بازیها در کازینوهای اروپا مخصوصاً ماکائو اشاره کرد. این سرگرمیها به صورت آنلاین هم در اختیار بازیکنان قرار گرفته است. اما با وجود اینکه این بازی طرفداران زیادی دارد، اما همچنان چگونگی کار کردن آنها و شرطبندی در این بازی به صورت معما باقی مانده است.
سوالات بازیکنان:
آیا میتوانید در این بازی برنده شوید؟
بیشترین سوالی که بازیکنان اسلات از من میپرسند این است که « آیا آنها میتوانند واقعاً در بازی اسلات برنده شوند؟» و سوال دوم آنها این است که« میتوانید به من بگویید که چگونه بازی را ببرم؟» این کاملاً طبیعی است. هرکسی میخواهد بداند که چگونه برنده میشود. به چند جواب در زیر توجه کنید:
آیا واقعاً میتوانید در بازیهای اسلات برنده شوید؟
جواب این است: گاهی اوقات. تمام پرداختیها در لیست کاملاً قابل دسترسی هستند. هر کسی که نامرتب بازی میکند مطمئناً در بعضی جلسات برنده میشود، این بردها میتواند شامل جک پاتهای بزرگ هم باشد. ولی هیچ کسی نمیتواند همیشه برنده جک پات باشد، در تمام مدتی که بازیکنان در کازینو بازی میکند، کازینو سود خود را بازی شما میبرد.
آیا میتوانید بگویید که چگونه میتوانم برنده شوم؟
این ماشینها سمبلی از شانس خالص هستند. نتایج به وسیله برنامهای به نام « مولد اعداد تصادفی» تولید میشوند. در این صورت بازیکن هیچ اختیار و نفوذی در تولید این اعداد ندارد. بنابراین هیچ فرمولی نمیتواند شما را اغلب برنده بازی کند.
شرطهای ماشین های اسلات کدامند؟
شرطهای برنده در بازیهای مختلف، متفاوتند. در ماشین های اسلات سکهای، و حتی بعضی اوقات در بازیهای یکسان با دستگاههای متفاوت نوع شرط متفاوت خواهد بود. بهترین راهی که برای تخمین زدن نوع شرط در بازیهای اسلات میتوان انجام داد این است که به تعداد بازیهای یکسان در دستگاهههای مختلف توجه کنیم. برای مثال، در آمریکا، کمیسیون اداره بازیها، تعداد میانگین این بازیها را به بازیکنان گزارش میدهد. درصد این بازیها در کازینوهای مختلف متفاوت است اما نگاهی کوتاه به میزان بازپرداخت در این سرگرمی نتیجه زیر را نشان میدهد:
در ماشینهای اسلات، هرچه میزان شرط بزرگتر باشد، مقدار بازپرداخت بیشتر میشود. در زیر نمودار سود خانگی کازینوها و میانگین پرداختی آنها را براساس هیئت بازیهای دولتی در ایالات متحده میبینیم:
تعداد سکهها در شرطبندی | میزان پرداختی در بازی | سود کازینو |
بازیهای با شرط ۱ سنت | ۸۷ تا ۸۴ درصد | ۱۶ تا ۱۳ درصد |
بازیهای با شرط ۵ سنت | ۸۹ تا ۸۸ درصد | ۱۲ تا ۱۱ درصد |
بازیهای با شرط ۲۵ سنت | ۹۰ تا ۹۳ درصد | ۱۰ تا ۷ درصد |
بازیهای با شرط ۱ دلار | ۹۳ تا ۹۵ درصد | ۷ تا ۵ درصد |
توجه کنید که هرچه میزان شرط شما در ابتدا بیشتر باشد، میزان پرداختی هم بیشتر میشود. افرادی که بازیهایی با شرطهای بالاتر را بازی میکنند، درصد بشتری را به عنوان بازپرداخت تحویل میگیرند. آیا این بدان معناست که شما باید برای بستن شرطهای با میزان بالاتر عجله کنید؟ خیر. ممکن است که شما با بستن شرطی با میزان بالا، سهم بیشتری از آن را به عنوان پرداخت خود در بازی تحویل بگیرید، اما همچنان پول بیشتری هم به دلیل ریسک بالا از دست بدهید. بگذارید که حساب بانکی شما راهنمایتان در بازی باشد و پولی را که بضاعت از دست دادن آن را ندارید شرطبندی نکنید.
شرطها چگونه تعیین میشوند؟
مانند تمامی بازیهای کازینو، دستگاههای اسلات هم سودی را به کازینو میرسانند چراکه روال بازیهای کازینو به این صورت است که پول کمتری را نسبت به شرط واقعی به عنوان بازپرداخت به بازیکن برسانند. مانند بازی رولت و بازی با تاس، اعدادی که احتمال برد آنها بیشتر باشد قابل مشاهده نیستند. ولی سازوکار تمامی این شرطها و سود رساندن آنها به بازیکنان و کازینو تقریباً شبیه یکدیگر هستند. به مثال زیر توجه کنید:
تمام بازیهای کازینو بر پایه ریاضایت برنامهریزی میشوند و دستگاههای اسلات بیشترین تأثییر را از این برنامهریزی گرفتهاند. این موضوع به این معنی نیست که شما باید حتماً محاسبات ریاضی را بدانید و من هم نمیخواهم شما را با اعداد ریاضی سردرگم کنم. اما نگاهی ساده به یک دستگاه اسلات میتواند به شما در درک چگونگی کارکرد این دستگاه کمک کند. بیایید با مثالی شروع کنیم که در دهه اخیر توسط چارلز فی اختراع شد. نام این دستگاه اسلات ۳ حلقهای بود که در سال ۱۸۹۵ رونمایی شد. شمایل روی حلقه این اسلات شامل یک عدد ۷، دو کلمه بار، ۳ گیلاس و ۴ هندوانه برروی هر حلقه اسلات بود که ۱۰۰۰ ترکیب احتمالی را با درصد بازپرداخت ۸۳.۲ درصد برای بازیکنان به همراه داشت.
در بازی نمونه ترکیابات احتمالی به همراه بازپرداخت برای آنها را مشاهده میکنید:
سمبل ظاهرشده | تعداد ترکیبات | تعداد سکههای یک برنده | مجموع سکههای پرداختی |
۷-۷-۷ | ۱ | ۱۶۰ | ۱۶۰ |
بار-بار-بار | ۸ | ۲۵ | ۲۰۰ |
3 گیلاس | ۲۷ | ۸ | ۲۱۶ |
3 هندوانه | ۶۴ | ۴ | ۲۵۶ |
سمبلهای ترکیبی | ۹۰۰ | ۰ | ۸۳۲ |
در بازی نمونه ما:
هر حلقه دارای ۱۰ سمبل است. هر حلقه دارای عدد ۷ است که به عنوان بالاترین ارزش یک حلقه تلقی میشود. هر حلقه دارای دو کلمه بار و ۳ گیلاس و چهار هندوانه است. ۱۰۰۰ ترکیب احتمالی از چیدمان این سمبلها ظاهر میشود.
تنها یک ترکیب شامل ظاهر شدن ۳ عدد ۷ همزمان روی هر حلقه میشود. ۸ ترکیب شامل ۳ کلمه بار، ۲۷ ترکیب شامل ۳ گیلاس و ۶۴ ترکیب شامل ۳ هندوانه میشود. ۱۰۰ ترکیب شامل سمبلهای یکسان هستند و ۹۰۰ ترکیب شامل سمبلهای میکس و درهم.
اگر میزان پرداختی به بازیکن بدون کم و کاستی صورت میگرفت به ازای هر ۱۰۰۰ سکهای که شرطبندی میکرد،۱۰۰۰ سکه هم میبرد. یکی از این راههای دریافت سکههای کامل برای هرشرط این است که بتوانید روی حلقهها، سه عدد ۷ را همزمان ظاهر و در ازای آن ۱۷۰ سکه دریافت کنید، سه کلمه بار را روی حلقهها ظاهر کنید و ۳۰ سکه دریافت کنید، ۱۰ سکه به ازای ۳ گیلاس و ۵ سکه برای ۳ هندوانه. اما در این میان کازینو هم باید سودی دریافت کند. بنابراین به ازای هر ۳ عدد ۷ ۱۶۰ سکه، ۲۵ سکه برای ۳ کلمه بار، ۸ سکه برای ۳ گیلاس و ۴ سکه برای ۳ هندوانه به بازیکن پرداخت میکند.
مجموع پرداختی به ازای هر ۱۰۰۰ سکه برابر با ۸۳۲ سکه میشود. با پرداختی کمتر از میزان واقعی کازینو میزان پرداختی این بازی را به ۸۳.۲ درصد میرساند.
ماشینهای اسلات امروزی تنها ۱۰ سمبل روی هر حلقه خود ندارند و اکثر بازیهای مدرن ویدیویی، چه در کازینو و چه به صورت آنلاین، دارای ۵ حلقه به جای ۳ حلقه هستند. طراحان بازی و برنامهریزها برای هر حلقه صدها سمبل را در نظر میگیرند. در زیر باهم به فاکتورهایی که اسلاتها را مدرن کردهاند میپردازیم:
زمانی که صحبت از اسلاتهای ویدیویی میشود، طراحان این بازیها میتوانند تا ۱۰۰۰ سمبل را روی حلقههای آنها جای دهند. برای طراحی این نوع از چرخ، لازم است که طراح بازی یک چرخ دیدیویی را با دوره تکرار ۱۰۰۰ سمبل طراحی کند، به این ترتیب میتواند یک اسلات ۱۰۰۰ سمبلی را روانه بازار کند.
در بازیهایی که چرخ آنها مکانیکی است، نمیتوان این طرح را پیاده کرد. به همین دلیل برنامه ریزهای این دستگاه از «حلقههای مجازی» استفاده میکنند. این روشی برای تبدیل کردن چرخهای کوچک به چرخهایی با ظرفیت بیشتر است. یک برنامهریز میتواند به دستگاه این دستور را بدهد که « هر زمان که موتور تولید اعداد تصادفی عدد یک را نشان دهد، روی سمبل جک پات توقف کند. هر زمان که اعداد ۲،۳،۴،۵،۶ یا ۷ تولید شدند، حلقه کلمه بار را نشان دهد. به این ترتیب سمبل جک پات که یکی از ۴۰ سمبل بازی است، تنها یک بار از ۱۰۰ بار و یا بیشتر ظاهر میشود. این مسئله تأثیر بزرگی شرطهای بازی میگذارد. در سال ۲۰۰۳کازینویی در لاس وگاس شاهد برد جک پاتی به ارزش ۳۹ میلیون دلار بود. این برد به وسیله یک دستگاه مگاباکس با چرخهای مکانیکی، تولید کنندههای اعداد رندوم و حلقههای مجازی صورت گرفت. میزان احتمال برد این جک پات برابر با ۱ در ۵۰ میلیون بوده است.
دستگاههای دیگر ممکن است که از ستهای کوچکتری از اعداد استفاده کنند. این دستگاهها دارای جک پاتهای با میزان کمتر و بازپرداخت بیشتری هستند. نحوه محاسبات شرط و آمدن اعداد مانند مرحله قبل است. هرچه مجموعه اعدادی که برای ستها در نظر گرفته میشود بیشتر باشد، محاسبات پیچیدهتر و با نوسانات بیشتری همراه میشود.
تقریباً تمام اسلاتهای مردن امروزی دارای بونوس هستند. این بونوسها دارای فرمتهای گوناگون از جمله:
• یک چرخش با چرخ بونوس، که در قسمت جوایز قرار دارد
• بونوس پیک ام که میتوانید آیکونهای مورد نظر را از صفحه ویدیویی انتخاب کنید و پاداش اعتباری خود را دریافت کنید
• دریافت چرخش آزاد در یک بازی معمولی
با استفاده از بونوسها این شانس را پیدا میکنید که بدون بستن شرطی اضافه، اعتبار دریافت کنید. این بونوسها در بازیهای معمولی اسلات به منظور دریافت اعتبار رایگان گنجانده میشوند. میزان پرداختی از یک بازی به بازی دیگر و همچنین نحوه ساخت و برنامه ریزی اسلاتهای گوناگون متفاوت است. یکی از بازیکنان به من گفت که اگر یک دستگاه بر روی میزان ۹۰ درصد بازپرداخت ست شده باشد، ۶۰ درصد این میزان از چرخش حلقهها و ۳۰ درصد این مقدار از بونوسها با احتساب ۱۰ درصد سود خانگی کازینو بدست میآید.
آنچه که شما روی صفحه نمایشگر بازی مشاهده میکنید، نمایش کوچکی از نحوه عملکرد ماشین است. ما نمیتوانیم اعداد تولید شده را ببینیم، بنابراین سوالات زیادی از جانب بازیکنان در این زمینه مطرح میشود.
آیا تمام بازیهای اسلات که شبیه یکدیگر هستند، شرطهای یکسانی دارند؟
در جواب کوتاه باید بگویم: خیر. هیچ یک از سازندگان بازیهایی با پرداختی یکسان را در اختیار کازینوها قرار نمیدهند. دو ماشینی که با بازیهای یکسان که در کنار یکدیگر قرار دارند، میزان پرداختی متفاوتی را به بازیکنان میدهند. این مسئله برای بازیهای آنلاین هم صادق است: یک بازی که در یک کازینو آنلاین ارائه میشود، میزان پرداختی یکسانی با همین بازی که توسط کازینو آنلاین دیگری ارائه میشود نخواهد داشت. اعداد رندوم به صورتهای متفاوتی ظاهر میشوند، بنابراین ترکیبهای برنده متفاوتی را هم در هر بازی به وجود میآورند.
آیا راهی وجود دارد که بازیکن بفهمد کدام دستگاه پرداختی بیشتری دارد؟
خیر. کازینوها اطلاعاتی درباره شرطها و میزان پرداختی بازیها روی صفحه اسلات خود منتشر نمیکنند و بدون این اطلاعات، بازیکن نمیتواند به میزان پرداختی دستگاه اشراف داشته باشد و آن را با دستگاههای دیگر مقایسه کند.
با نگاه کردن به یک بازی چه چیزی میفهمید؟
نمیتوان با نگاه کردن به یک بازی، میزان پرداختی آن را حدس زد. با نگاه کردن به بازی میتوانید اطلاعات مفیدی را درباره آن پیدا کنید.
یک بازی که نسبت به سایر بازیها جک پات بیشتری داشته باشد، «اغلب اوقات» در بردهای کوچک پرداختی کمتری به بازیکن خواهد داشت. این مسئله بازی را به رقابت نرم تبدیل میکند؛ به این معنا که شما شانس بیشتری برای بردهای بزرگ خواهید داشت، از طرفی هم میزان از دست دادن پول از حساب بانکیتان هم سریعتر پیش میرود.
یک بازی که بونوس اصلی آن دریافت چرخشهای رایگان است، منعطفتر از بازی است که بونوس آن از نوع پیک ام است. بنوسهایی که شامل چرخش رایگان میشوند، شانس بیشتری برای دریافت اعتبارات با میزان بالاتر به بازیکن میدهند، ولی از طرفی هم با ریسک برنده نشدن هیچ اعتباری هم روبهرو خواهید بود.
این موارد فاکتورهای مهم برای بازیکنان هستند. چند بازی ممکن است که شرطها و میزان پرداختی یکسانی در یک دور طولانی از بازی داشته باشند، اما اگر به دنبال یک بازی هستید که در آن بهترین شانس را همراه با کمی سرگرمی تجربه کنید، بهتر است به سراغ بازیهایی با انعطاف کمتر بروید. اما اگر به دنبال باازی هستید که بهترین شانس برد را برایتان به همراه داشته باشد، بهتر است به دنبال بازیهای منعطفتر بروید.
پرسش و پاسخ آزاد
اگر من دست از بازی کردن بردارم و نفر بعدی من جک پات برنده شود، آیا اگر به بازی کردن ادامه میدادم من برنده جک پات میشدم؟
احتمالاً خیر. مولد تولید اعداد تصادفی در یک ماشین اسلات، حتی اگر کسی با آن بازی نکند، کار میکند. این نرمافزار سریع عمل میکند و در یک ثانیه صدها و یا هزاران جفت عدد را تولید میکند. اگر در کازینو هستید و برای تحسین بازیکن کناریتان لحظهای بازی کردن را متوقف کنید؛ در صورت ادامه بازی نمیتواند نتیجه یکسانی با حالتی که بازی را متوقف نکرده باشید، بگیرید. اگر آنلاین بازی میکنید و لحظهای بازی را متوقف کنید، نتیجه بدست آمده متفاوت با حالت بدون توقفتان میشود. بنابراین اگر در کازینو هستید و دستگاه را ترک کنید و شخص دیگری بازی را در دست بگیرد، نتیجهای که بدست میآورد کاملاً متفاوت از نتیجهای خواهد بود که ممکن بود توسط شما بدست آید.
اگر یک دستگاه جک پات بزرگی را به بازیکن بدهد، آیا میزان پرداختی آن برای جبران این جک پات کاهش مییابد؟
خیر. جک پاتها قسمتهایی از یک شرط نرمال هستند. کازینوها پرداخت جک پاتها را پذیرفتهاند. آنها به برندگان خود نیاز دارند. بدون برندگان، هیچ کس بازی نخواهد کرد. هزاران نفر با دستگاه بازی میکنند و این جک پاتها پشت هزاران شرط عدی که بسته میشوند کمرنگ میشوند و تأثیری نخواهند داشت.
آیا امکان ۲ بار برد در یک دور از بازی وجود دارد؟
بله. آخرین روی نتیجه بعدی تأثیری نخواهد داشت. مولد تولید اعداد تصادفی به طور پیوسته با ست اعداد خود کار میکند، بنابراین هر نوع احتمالی در هر چرخش وجود دارد. ممکن است دو بار پشت هم برنده جک پات شوید. این اتفاق به ندرت پیش میآید ولی دور از ذهن نیست.