میگویند چهار نوع اصلی بازیکن رولت وجود دارد.
1. آن دسته از بازیکنانی که به نظرشان کازینو در همۀ شرطها در حین یک بازی تصادفی سود دارد و بنابراین دربارۀ همهچیز منفیبافند. قطعاً آنها بازی میکنند اما غر میزنند و ناله میکنند و روی اعصاب همۀ اطرافیانشان راه میروند. به این آدمها «تیرهبخت» میگویند.
2. آن دسته از بازیکنان رولت که به نظرشان نمیتوان در طولانیمدت بر این بازی فائق آمد اما از فرصت امتحانکردن بانوی بخت لذت میبرند. آنها میخواهند خوش بگذرانند حتی اگر بازی را ببازند. این عقیده رایج است که «چراغ مهمانی را دریاب» حتی اگر بانوی بخت [وقتی علیه شماست] روشنش کرده باشد.
3. آن دسته از بازیکنانی که میکوشند با تلاش برای یافتن انحرافها («ی داغ») یا عدم توازن گردونه برندۀ بازی باشند و از چنین فرصتهایی بهره میبرند. به این آدمها «پاندورا» میگویند. آنها به آخرین چیزی که در جعبۀ شر پاندورا (که در واقع صندوقچهای بزرگ است) باقی مانده اعتماد میکنند ــ امید! میگویند این آدمها «سرسخت»اند و بهندرت کم میآورند.
4. آن دسته از بازیکنان رولت که میدانند در طول زندگیشان، و در کازینوهایی که بازی میکنند، شانس فائقآمدن بر گردونههای مدرن بعید است اما [برخلاف گروه قبلی] این واقعیت آزارشان میدهد. آنها سعی میکنند از سیستمهایی که برایشان مزیت دارد استفاده کنند حتی در بازیهایی که در آنها مزیتی درکار نیست. به آنها بهاصطلاح عامیانه «رؤیاپردازهای دیوانه» میگویند و درست هم میگویند. این بازیکنان تا زمانی که گرفتار یک کابوس شوند دوستداشتنیاند. تکلیف آنها روشن است، میتوانند هرچه میخواهند آرزو کنند اما باید تنشان را بجنبانند و مشغول بازی شوند.
آرزو دارم بچهننرهای دستۀ اول از بافت جامعۀ بازیکنان بیرون روند یا، لااقل، سکوت اختیار کنند. بازیکنان دستۀ دوم آدمهایی بچسباند و صرف شام با آنها خوشایند است.
در این متن تمرکز من بر بازیکنان دستۀ سوم و چهارم است که بیشترین شانس را دارند، نه لزوماً برای برد، که برای تلاش در جهت سپریکردن اوقاتی خوش. آنها بیشترین تلاششان را در بازی انجام میدهند و این است همان کاری که باید کرد.
اگر عددی داغ (یا روی دور آمدن) باشد میآید
در روزهای نخست قبل از فراگیرشدن گردونههای تقریباً بیعیبونقص امروزی، برخی بازیکنان سمج کازینوهای دارای گردونۀ منحرف را با عددهای داغ ــ نام امروزی آنها ــ که گوی روی آنها میایستاد میشمردند. این عددها بهتناوبی میآمدند که طریقی ورای احتمالات ذاتی بازی بود.
چنین عددهای داغی حاوی اکسیر جادویی امیدبخش بالقوهای بودند که به بازیکنان اجازه میداد از کازینوها انتقام بگیرند و «جیب آنها را خالی کنند» و بدینسان گنجینۀ کازینو را به خانه ببرند. توجه: خالیکردن جیب کازینوها صرفاً یعنی بردن همۀ ژتونها روی یک میز، نه بردن همۀ ژتونهای کازینوها در همۀ بازیهایشان. با اینحال قطعاً «خالیکردن جیب کازینو» خوشایند است.
البته، برای اینکه بهواقع از این موضوع اطمینان حاصل آید که یک گردونه عددهای منحرف دارد باید یک ناظر گردونه هزاران دور را تجزیهوتحلیل کند. بله، هزاران دور، و برخی از کسانی که آنقدر بهدنبال این رؤیا بودهاند که چشمانشان تار شده میگویند باید دهها هزار دور را فهرست کرد.
و یک گردونۀ رولت در عمل چطور کار میکند؟
بازیکنانی که دنبال مزیتاند باید وقتشان را ــ اغلب بهصورت روزانه ــ پای این قضیه بگذارند که گوی روی کدام عددها بیشتر میایستد. (میگویند «آنها شبیه به صیادان مجنوناند.») این نوعی وقفکردن خویش است که یک راهب بودایی در کوههای هیمالیا انجام میدهد وقتی ــ حدس میزنم ــ میکوشد با یگانگی یکی شود.
بازی روی صفحۀ شرطبندی در مقابل بازی در گردونه
در اینجا سردرگم نشوید. در بازی رولت دو نوع راهکار وجود دارد. بسیاری از بازیکنان رولت از بازی با راهکار صفحۀ شرطبندی لذت میبرند؛ یعنی، پولشان را اینجا و آنجا روی عددهایی میگذارند که بهترتیب روی صفحۀ شرطبندی چیده شدهاند. شما نمیتوانید فقط با شرطبندی روی صفحه در بازی رولت برنده شوید؛ این بازی تصادفی است مگر اینکه خوششانس باشید.
تنها امکان برندهشدن در بازی رولت غلبه بر خود گردونه است.
عددها روی گردونۀ رولت مانند صفحۀ شرطبندی بهترتیب نیستند. آنها روی گردونه به طریقی پراکنده و پخشاند که بازیکنانی که صرفاً روی صفحۀ شرطبندی بازی میکنند توان آن را نخواهند داشت که ببینند ممکن است گروهی از عددهای نزدیک به هم بیشتر از احتمال قابل پیشبینی بیایند. معمولاً این عددهای منحرف گروههایی کوچک و گاه حتی گروههایی بزرگ شکل میدهند. اما فقط اگر از کار گردونه باخبر شوید این قضیه را خواهید دانست.
میگویند «اگر از آن دسته آدمهای وابسته به صفحۀ شرطبندی باشید نمیتوانید بانوی بخت را دیرزمانی اغوا کنید.»
در نتیجه برای رسیدن به این عددهای داغ باید چیدمان عددها را روی گردونه بررسی کنیم. دو نسخۀ آمریکایی و اروپایی بازی رولت با یکدیگر متفاوتاند.
ابتدا بیایید نظری به گردونۀ آمریکایی بیفکنیم، که با نام گردونۀ دوصفره هم شناخته میشود. در این گردونه 38 خانه قرار دارد که گوی میتواند روی آنها بایستد. در این تصویر صفحۀ اصلی گردونۀ آمریکایی را میبینید:
چیدمان عددها در گردونۀ رولت مریکایی
ــ 38 خانه در این گردونه هست که گوی میتواند روی آنها بایستد، شامل عددهای 1 تا 36، خانۀ صفر (0) و خانۀ دوصفر (00).
ــ میتوانید دقیقاً (یا تقریباً) روبهروی هر عدد زوج عددی فرد را ببینید. عدد 34 را چک کنید و تقریباً روبهروی آن عدد 33 را ببینید. بعد عدد 36 را چک کنید و عدد 35 را روبهرویش ببینید.
ــ عددهای 18 و 19 فقط با عدد 33 که بین آنها قرار گرفته از هم جدا شدهاند.
ــ بهجز محدودۀ خانۀ صفر که دو عدد 2 و 28 را از هم جدا کرده و محدودۀ خانۀ دوصفر که دو عدد 27 و 1 را از هم جدا کرده، در باقی گردونه عددهای زوج و فرد دوتا دوتا جایگزین هم میشوند.
ــ رنگ عددها ارتباطی به عددهای داغ ندارد.
آنچه دوستان اروپایی ما را خوشحال میکند، بهترین گردونهایست که با نام گردونۀ فرانسوی یا اروپایی با یک عدد صفر میشناسیم.
چیدمان عددها در گردونۀ رولت فرانسوی یا اروپایی
ــ 37 خانه در این گردونه هست که گوی میتواند روی آنها بایستد، شامل عددهای 1 تا 36 و خانۀ صفر (0).
ــ طرز قرارگیری برخی عددها مشابه با گردونۀ آمریکایی است و عددی فرد درست روبهروی عددی زوج است، مثلاً عدد 27 روبهروی عدد 28 است، اما تمام عددهای گردونه اینطور نیستند.
ــ رنگ عددها ارتباطی به عددهای داغ ندارد.
عددهای داغ باید بر سود کازینو فائق آیند
حالا، بیایید نگاهی به گردونۀ آمریکایی بیندازیم. احتمال آمدن هریک از عددها یک به 38 است؛ یعنی به ازای هر 37 باخت یک برد. پرداختی 35 به یک است. سود کازینو، بهدلیل کمشدن پرداختی به قمارباز برنده، 5.26 درصد است.
گردونۀ فرانسوی یا اروپایی 37 عدد دارد و احتمال آمدن هر عدد یک بار در 37 دور است؛ به ازای هر 36 باخت یک برد. (کاهش) پرداختی در اینجا هم 35 به یک است و سود کازینو 2.7 درصد ــ که بسیار بهتر است از سود کازینو در رولت آمریکایی.
هر دور گردش گردونۀ رولت مستقل است، در نتیجه احتمال بردن بر اساس نتایج دور قبل تغییر نمیکند.
بله، بازیکنی که بهدنبال انحراف در نتیجه میگردد باید بتواند بر سود کازینو فائق آید ــ کاری که آسان نیست.
در همۀ تجزیهوتحلیلهای مختصر از عددهای تصادفی در جایجای گردونه با نتایجی مهارناپذیر مواجه خواهیم بود. برخی عددها داغ میشوند؛ برخی سرد؛ برخی کم و زیاد. برای همین است که به آموختن تصمیمهای بسیاری نیاز دارید تا بدانید با یک گردونۀ منحرف واقعی طرفید یا با آنچه بدان «جنون رایج تصادفها» میگویند. (میدانم، میدانم، درسخواندن در مدرسه برای هفتپشت آدم بس است، حالا بیا و دورهای رولت را یاد بگیر! راستش، زندگی انصاف ندارد.)
پس یک عدد داغ چیست؟
اگر بهترتیب 3800 دور و 3700 دور چرخش گردونههای آمریکایی و اروپایی را در نظر بگیریم، میتوانیم تشخیص دهیم کدام عددها بیشتر میآیند و کدام عددها کمتر. من عددها را در این نمودار گرد کردهام (چراکه میگویند «هیچکس اعشار دوست ندارد»).
حالا احتمالاً دلم میخواهد مجموع نتایج این عددها را دوبرابر ــ لااقل دوبرابر ــ کنم تا احساس خوشایندی دربارۀ توزیعی همچون نمودار بالا داشته باشم، اما کار با این نمودار آسان است پس با همین کار کنیم.
بیایید نگاهی به عددهای زیر در گردونۀ آمریکایی بیندازیم و ببینیم در 3800 دور چند بار میآیند (واحد را به معادل پولی خود تغییر دهید):
گروه بالا چند عدد واقعاً داغ را نشان میدهد. این عددها در قطاع پیوستهای از گردونۀ آمریکایی قرار گرفتهاند. توجه کنید که عددهای بیرونی 5 و 17 ضعیفترین عددها هستند و کمترین واحد را روی آنها شرط میبندید.
90 درصد بیشترین مقدار شرطبندیتان به اعداد بسیار داغ 7 و 20 اختصاص مییابد. بنابراین اگر حداکثر مقدار شرطبندیتان 50 واحد است روی هر دو این عددها 45 واحد شرط میبندید. عدد 32 قویترین عدد شماست و 100 درصد حداکثر مقدار شرطبندیتان را به خود اختصاص میدهد.
الگوی شرطها به قرار زیر است:
ــ هر عددی در دستۀ اعداد عالی حداکثر میزان شرطبندی را به خود اختصاص میدهد.
ــ هر عددی در دستۀ اعداد خوب 90 درصد میزان شرطبندی را به خود اختصاص میدهد.
ــ هر عددی در دستۀ اعداد منصفانه حداقل میزان شرطبندی را به خود اختصاص میدهد.
آنچه در اینجا باید مراقبش بود این است که اگر بیش از 10 عدد داغ باشند، باید سطح شرطبندیتان را تا حدی پایین آورید تا اگر مرتباً باختید تسلیم نشوید.
همچنین واقعیت این است که میتوانید روی همۀ عددهای داغ کمترین مقادیر را شرط ببندید و موجودیتان را پخش کنید. هیچ قاعدۀ سفت و سختی برای شرطبندی وجود ندارد. حتی اگر سود کرده باشید باید در شرطبستن مسئولیت بپذیرید. حتی در شرایط خوب هم نتایج بد اتفاق میافتند.
میتوانید درست همین تجزیهوتحلیل را در گردونۀ اروپایی و فرانسوی بهکار ببرید و از روش شرطبندی مشابه استفاده کنید.
بیش از یک گروه از عددهای داغ
اگر بیش از یک گروه از عددهای داغ دارید شرطبندیتان را تقسیم کنید و مسلماً در میان همۀ آن عددها پخش کنید. در اینجا اکثراً شرطهایی با کمترین مقادیر میبندید. اما باید مطمئن باشید که این گروهبندیها درستاند.
و بازیکنان مزیتجویی که ضرر میکنند چه؟
حالا برویم بهسراغ بازیکنان دستۀ چهارم. همان رؤیاپردازها. معلوم است که این بازیکنان بههنگام بازی زیر بار تجزیهوتحلیل، فهرستکردن و تعیین آنچه بهواقع اتفاق میافتد نمیروند. در واقع، احتمالاً حق با آنهاست که در پی عددهای داغ واقعی نیستند ــ یافتن عددهای داغ واقعی در گردونههای مدرن رولت بسیار سخت است. («بیشوخی») معمولاً همۀ چنین نتایجی تصادف صرفاند.
با اینحال، پای میز رولت با استفاده از تختۀ امتیازات که معمولاً 16 یا 20 عدد آخر را فهرست میکند، میتوانید وانمود کنید عددهایی که بیش از یک بار آمدهاند داغاند. در آن دسته از کازینوها که تختههای امتیازات جداگانه دارند که به شما عددهایی را که در همۀ گردونهها آمدهاند نشان میدهند، میتوانید از یک گردونه بهسراغ گردونۀ دیگر بروید و روی عددهای تکرارشده شرط ببندید.
آیا بدینطریق میتوانید سود کنید؟ نه. اما، چنانکه میگویند، «اینطور بازیکردن میتواند به شما حسی بدهد از دنبالکردن چیزی واقعی حتی اگر آن چیز غلط باشد.»