با وجود هیجان و چرخش و گردش، جای تعجبی ندارد که کازینوها مکانی برای لذت کارکنان هالیوود باشد. مکانهای قمار هر شهر و کشور در سراسر دنیا روی صفحهای بزرگ تبلیغ میشوند. از میزهای بازی مخصوص بازی در مونت کارلو گرفته تا اتاقهای ویژه و مخفی نیواورلآن. در جشن جهانی کازینو بر روی پردههای نمایش نشان میدهیم که چگونه مکانهای بازی در مناطق سینمایی مختلف به نمایش گذاشته میشوند.
فیلمهای ساخته شده در کازینو
(LAS VEGAS – OCEAN’S ELEVEN (۲۰۰۱
چه جایی بهتر از لاس وگاس برای شروع! این بهشت مخصوص قماربازان دارای ۴۳ کازینو است. آیا لاس وگاس مکانی عالی برای باندهای جنایتکاری است تا به زور وارد کازینو شوند و تمام پولهای آن را به جیب بزنند؟ در واقعیت دور بله! اما نقشه سرقت در این فیلم بسیار خوب پیاده شده است به گونهای که چشم بیننده را مجذوب خود میکند. ما ۳ کازینو مشهور در این فیلم میبینیم: بلاژیو، امجیام گرند و میراژ. تمام اینها با دکورهای خود شبیه وگاس ساخته شده بودند. ورودی این مکانها با با مجسمهها و ستونهای مرمری پر شده بود. در استایل واقعی این کازینو در وگاس، طراحان این کازینو آن را با چراغهای چشمک زن تزیین کردهاند و فضای کازینو را مملو از میزها و چرخهای بازی کردند و ردیف به ردیف ماشینهای اسلات را قرار دادهاند. برخلاف میزهای مونت کارلو، پیدا کردن حریم شخصی کار آسانی نیست. هیچ چیز ظریفی در مورد تزئین کازینوهای وگاس وجود ندارد – هرچه پررنگ تر ، بهتر. به جای استفاده از کفپوشهای ساده که در جاهای دیگر استفاده میشوند، از فرشها و کاشیهای کف برای جذب نگاه افراد در اولین لحظه ورود استفاده شده است. با وجود زرق و برق در صحنههای کازینو، لین فیلم وگاس را به بهترین شکل ممکن نشان داده است.
(MACAU – SKYFALL (۲۰۱۲
شبه جزیره کوچک ماکائو در چین به دلیل میزبانی ازبازدیدکنندگان زیاد در سراسر جهان به عنوان کانونی برای احداث کازینوها تبدیل شده است. بیشتر بازیکنان در کازینوهای این منطقه به آزمایش مهرت خود در بازی بلک جک و رولت میپردازند. هیچ لیست سینمایی کازینو بدون جیمز باند کامل نمیشود. نسبت به لوکیشن فیلم ۰۰۷ که در اروپای شرقی و در مونتنگرو فیلمبرداری شد، اسکای فال میبیند که جیمز باند این بار به مکان دورتری و به بهشت بازیها یعنی ماکائو میرود. با رفتن صحنه به سمت کازینو اژدهای طلایی، بیشتر به فضای جاییی که جیمز باند به آن وارد میشود نزدیک میشویم. وجود قایقهای کوچک چوبی روی آبی مملو از فانوسهای کوچک چینی و شمعهای شناور، و همچنین وجود نورهای طلایی و سرهای اژدهای روشن در قسمت خارجی این کازینو، فضای لوس و لاکچری آن را برای بیننده تداعی میکند. این کازینو رتبه بالایی در بین بازیکنان دارد.
پلی که به وسیله اژدها های کومودو تزیین شده است، بازیکنان را به زمین بازی هدایت میکند (چیزی که شما در این تور کازینو گردی جای دیگری تجربه نمیکنید) در مقایسه با وگاس، نورپردازی این کازینو بسیار با دقت انجام گرفته است و آن را مانند جایی که جرم اتفاق میافتد به صورت تاریک و روشن جلوه میدهد. نور میزها بسیار کم است و تنها چند اینچ از جایی را که بازیکن بازی میکند روشن میکند که به زمین بازی حس آرامش را منتقل میکند. شاید هم این کار راهی باشد تا حریفانتان نتوانند دست شما را به راحتی ببینند. کازینو اژدهای طلایی به طور قطع با تمام تزیینات از میزهای بازی تا ماشینهای بازی تا مجسمههای چوبی و فلزی خود در دکور بینظیر است. اما اجازه ندهید که این مکان و جاذبهها شما را گول بزند چراکه با بازی بیبرنامه در آن ممکن است از لحاظ مالی بسیار به خطر بیفتید.
(MONTENEGRO –CASINO ROYALE (۲۰۰۶
کازینو رویال در مساحتی به اندازه ۱۴ هزار کیلومتر مربع ساخته شده است و محل واقع شدن آن در ساحل دریای آدریاتیک و درههای کوهستانی زیبا آخرین چیزی است که میتوان در مونتگرو به آن فکر کرد. اولین سفر جاسوسی دنیل کرایگز به عنوان جاسوس برای رییس خود به کازینو رویال انجام شد. او در تورنومنت تگزاس هولدم شرکت کردف اما به جای اینکه این رقابت در شهرهای معروف که به خاطر بازی رولت خود و سرگرمیهای تاسی خود مانند لاس وگاس یا مونت کارلو برگزار شود، این مسابقه در یک مکان خاص در مونتنگرو در کازینو رویال برگزار شد. ممکن است فکر کنید که با صحنههای قمار خیابانی در نیویورک روبهرو شوید اما این طور نیست. این کازینو بزرگ مونتنگرو وجه خود را در برابر کازینوهای دیگر حفظ کرده است. این مکان دارای ستونهایی است که به صورت بسیار ظریفی حکاکی شدهاند که از کف تا سقف کشیده شدهاند و نورهای آویزان مناسب از سقف در بالای میزهای بازی در نوع منحصر به فرد است. رنگهای سبز، قهوهای و کرم در این کازینو فضای آرامش بخشی را به اتاقهای خاص و خصوصی این کازینو بخشیدهاند به علاوه صندلیهای بزرگی که برای میزهای بازی در نظر گرفته شدهاند، بازی کردن را بسیار راحت کردهاند. این تنها بازیکنان نیستند که از امکانات کازینو بهرهمند میشوند بلکه افرادی که دور میزهای مرمرین همراه با منظره دیوارهای پوشیده شده از لوسترها و چراغها مینشینند میتوانند از زیبایی محیط بهرهمند شوند.
(NEW YORK CITY – ROUNDERS (۱۹۹۸
در تقابل آشکار با میزهای بزرگ مونتنگرو و ماکائو، این فیلم بیشتر بر صحنههای قمار زیرزمینی در نیویورک توجه دارد. این فیلم اشاره به «شهری که نمیخوابد» میکند، و نیویورک را به یک ابرشهر با جاذبهها و هجوم توریستها تشبیه کرده است و به عنوان جهنمی پرتحرک از آن یاد میکند. این فیلم داستانی از تقلب، تهدیدها و مهارتهای ذاتی بازی با کارت را بازگو میکند که جان دال آنها را در صحنههای هالیوودی بسیار خوب به تصویر میکشد. مایک مک درموت به عنوان یک بازیکن متبحر در پوکر( با بازی مت دیمون) نیمه تاریک قمار را مانند یک بازی حرفه ای و برنده پس از بازی به نمایش میگذارد. برخلاف کازینوهای دیگر موجود در این لیست، این مکان قمار به صورت غیرقانونی فعالیت میکند که نمایانگر صحنه بیرحمانه گنگستری نیویورک بود، این صحنهها شامل مشکلاتی که بازیکنان برای پرداخت بدهیهای خود با آن روبهرو بودند و یا بازیکنان آسیبپذیر و ضعیفی که دچار مشکل میشدند میشد. سالن قماری که در آن مایک ۳۰ هزار دلار از دست داد متفاوت از جاهایی است که شما دیدهاید و بیشتر جایی برای اجتماع تبهکاران، بدون داشتن هیچ نوع رتبه، کلاس کاری و دیلر است. مبلمانهای نامرتب که در آن بازیکنان روی صندلیهای مختلفی برای بازی مینشستند. نور کم فضا آن را کاملاً تهدیدآمیز و استرس آور جلوه میداد. لامپهای آویزانی هم بالای میزهای بازی آویزان بودند که به روشنایی فضا کمی کمک میکردند. وجود دیوارهای بتنی بدون هیچ دکوری فضا را سردتر و کثیفتر جلوه میدهد که در نوع خود مظهری از قمارهای غیرقانونی است. ساختمان به گونهای بود که هنوز علائم ساختوسازهای قدیمی در آن وجود داشت و طرحهای بتونی خرد شده مانده در پای دیوارها در همه جا به چشم میخورد. دواقع این مکان، یک مکان قدیمی در نیویورک است که نقش اصلی را در قمار نیویورک پیاده میکند ( جایی بسیار متفاوت نسبت به مکانهای قبلی).
(LONDON – CROUPIER (۱۹۹۸
این فیلم در یکی از آیکونیکترین شهرها فیلمبرداری شده است و درامی را را از فریب در کازینوی لندن بیان میکند. این شهر همراه با بناهایی مانند بیگ بن و مجلس پارلمان و کاخ بکینگهام داراای تاریخ و کلاس منحصر به فرد خود است. فیلم یک کازینو همراه با مسئولان میز با لباسهای آراسته، دکوری خوب و تعدادی از بازیهای جدی کازینو را به تصویر میکشد.ژانر نئو نور همراه با مونولوگهای داخلی ( که در فیلمهای کارآگاهی رواج ندارند) به این فیلم پیچیدگی خاصی بخشیده است و تماشاگر را درباره زندگی جک و راه و روش او در کازینو کنجکاو میکند. اما بازیکنان که در این فیلم بازی میکنند نسبت به کسانی که در وگاس و یا کازینوهای زیرزمینی نیویورک بازی میکنند کاملاً متفاوتند. بازیکنان به ندرت به برد واکنش نشان میدهند و باهم گفتگو و دیالوگی برقرار نمیکنند بنابراین جوی خشک در فضا حکمفرما است. دیوارهای کازینو این فیلم از مادهای نقرهای رنگ که دارای انعکاس هستند ساخته شدهاند، که شاید به این دلیل از این دیوارها استفاده شده است تا به بازیکنان اجازه تقلب و فریب را ندهند. میزهای آن به سبک کازینوهای کلاسیک است که از جنس پوسته لاکپشت تهیه شدهاند که خود به لوکس شدن فضا اضافه میکنند همچنین در این کازینو از پرچههای به رنگ آبی به جای استفاده معمول رنگ سبز استفاده شده است.
(NEW ORLEANS – THE CINCINNATI KID(۱۹۶۵
در قلب بخش جنوبی آمریکا شهر نیواورلئان واقع شده است، شهری که به خاطر وجود فرهنگهای مختلف در آن فضای پر جنب و جوش و زندگی شبانه دیدنی است. در این فیلم که به سبک فیلمهای ۳۰ سال قبل ساخته شده است داستان یک بازیکن پوکر جوان نقل شده است که نقش آن را استیو مک کویین ایفا کرده است. این فیلم دو روی کازینو را به تصویر میکشد: بازیهای ریز و درشتی که در زیرزمینها برگزار میشوند و شرطبندیهای بزرگی در کازینوها اتفاق میافتد. در ابتدا شاهد بازی اریک و توانایی او در بازی با کارت هنگامی که دور میز آشپزخانه با آماتورهای این بازی نشسته است خواهیم بود. (در این صحنه نمیتوانید انتظار دیدن بازیکنان ماهر را داشته باشید). او بسیار خونسرد و مطمئن کارتهای خود را وارد بازی میکند( تصویری که کاملاً به دور از پیچیدگیهای مون کارلو است). زمانی که کید به شهرت میرسد، در مکانهای باکلاسی شروع به بازی میکند. این مکانها به سبک دهه ۱۹۳۰ چیدمان شدهاند، لامپهای شیشهای و رنگی که بالای میزهای بازی نصب شدهاند و پردههای پارچهای دور در ها و صندلیهای چوبی حک شده از چوب که بازیکنان روی آن مینشینند. در کازینوهای کلاسیک، میزهای بازی گرد هستند و بازیکنان دورتادور آنها مینشینند.
(CRYSTAL RIVER – MAVERICK (۱۹۹۴
بله، این یک فضای تخیلی است اما هنوز نمایانگر یک صحنه واقعی از کازینو در دوران وحشی غرب آمریکا است. در این صحنه ما از تصاویر عجیب و غریب ماکائو به دوریم و در منطقه پرگرد و غبار آمریکا به سر میبریم، جایی که تقلب مشکل اساسی بازیهای قمار است. بر خلاف شهرهای امروزی، شهر کریستال ریور در منطقهای بیابانی و به دور از همسایگان خود قرار دارد. در این فیلم هم با روتین دکور فیلمهای وسترن دیگر یعنی چوب مواجه هستید و تمام مدت بازیگر این فیلم، ماوریک در زیر گرمای لامپهای گازی که از سقف آویزان هستند بازی میکند. قمار او در سالنهای محلی و دور میزهای کوچکی با رقیبانش احاطه شده است برگزار میشود( این میزها شبیه میزهای فیلم بالا نیستند). رقابته و مسابقات در این فیلم در مکانی بهتر و در سالن اصلی یک قایق بخار برگزار میشوند. چوبهای به کاربرده شده در سالن این قایق از کف تا سقف حکاکی شدهاند که با ترکیبی از فلز بافت بسیار زیبایی را به عنوان دکور به فضا بخشیدهاند. سالن این قایق به دلیل رعایت نکات ظریف در تزیین مجسمهها و دقت به جزییات به سالنهای مدرن کازینوها شباهت دارد.
(MONTE CARLO – THE GOOD THIEF (۲۰۰۲
کازینوی فرنچ ریوریا به دلیل کوراسیون و ظرافت شیک خود مشهور است و مونت کارلو جایی برای بازی ثروتمندان و افراد مشهور است. قرار گرفتن آن در مرکز موناکو باعث شده است که این مکان تبدیل به بهشتی برای سرگرمی قماربازان و ساخت فیلم شود. ظرافت کازینو مونت کارلو در طول داستان با بازی نیک نولت ثبت شده است. اگرچه که داستان فیلم درباره یک دزد مواد است ولی تم فیلم براساس قمار ساخته شده است که در یکی از کازینوهای شهر اتفاق میافتد. اما طراحی داخلی آن کاملاً با بقیه کازینوهای که در صنعت سینما نشان داده شدهاند، متفاوت است . زمانیکه که باب مونتاگنت پشت میز بازی قرار دارد ، تنها رنگی که روی صندلیها، زمین و دیوارها میبینیم، سفید است که در تضادی آشکار با چیزی است که در فیلم کروپیر دیدهایم. لوسترها از سقف بالای میزها آویزان شدهاند تا گیمرها بتوانند کارت های خود را ببینند ، این تزیین بیشتر مناسب یک سالن کازینو برای یک کاخ است. میزها به وسیله یکدیگر محدود نشدهاند و به صورت جدا از هم و در اتاق بزرگی قرار گرفتهاند طوری که بازیکنان در عین حال احساس کنند که در محیطی دوستانه بازی میکنند. از چیزی که در این فیلم میبینید میتوانید استنباط کنید که مونت کارلو تنها برای فقط برای نخبگان است و فضای شادی که در لاس وگاس وجود دارد در کازینوهای مونت کارلو به چشم نمیخورند
از زیر زمین تاریک شهر نیویورک گرفته تا مکانهای خیره کننده لاس وگاس ، تور جهانگردی ما از کازینوهای سینمایی دقیقاً تفاوتهای صحنه قمار در سراسر جهان را نشان میدهد. خطر وجود دارد ، زرق و برق وجود دارد ، برندگان و بازندگان هستند ، و چه کسی نمی خواهد آن را تماشا کند؟