با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ict) جدید و گسترش کامیپوتر و اینترنت، اشکال جدیدی از تجارت آنلاین به وجود آمده است. صنعت قمار با استفاده از ظرفیت بازارهای مجازیِ در حال توسعه با ارائه خدمات در کازینوی آنلاین شروع بکار کرده است. پدیده قمار آنلاین، محققان را به انجام تحقیق در زمینههای مختلف، از جمله خصوصیات قماربازان آنلاین تشویق کرده است. اطلاعات به دست آمده نشان میدهند که علیرغم رشد بازار قمار آنلاین و توسعه اینترنت،مراجعه به کازینوهای سنتی همچنان چشمگیر است. بنابراین، تصمیم گرفتیم قماربازان فعال در کازینوهای سنتی را بررسی کنیم و ببینیم چه تعدادی از آنها به صورت قمار آنلاین نیزقمار میکنند و چه خصوصیاتی دارند. هدف این بود که ببینیم خصوصیات قماربازان در ارتباط با توسعه اینترنت و رشد بازار چه تاثیری بر توسعه کازینوهای سنتی و اینترنتی گذاشته است.پیشبینی ما این است که هر دو نوع قمار، هر یک به شیوه خود، برایجذب قماربازان رقابت خواهند کرد. به نظر میرسد بهترین راهکار برای کازینوهای سنتی،راهاندازی کازینوی آنلاین باشد؛ کازینوهای آنلاین باید پا به پای اینترنت و فناوری ارتباطات حرکت کنند.
کلمات کلیدی:قمار آنلاین، کازینوی آنلاین،دستهبندی بازیهای آنلاین
مجازیسازی بازار جهانی و قمار آنلاین
بازیهای شانسی تاریخچهای طولانی دارند. اولین کازینوی ثبت شده در اروپا در اوایل قرن بیستم تاسیس شد و یک قرن بعد به آمریکا آمد.افزایش تعداد کازینوها در ابتدا نتیجه توسعه زندگی اجتماعی بود، در حالیکه در یک قرن اخیر تحت تاثیر پیشرفت تکنولوژی بوده است. اولین انقلاب واقعی، امکان شرطبندی از طریق تلفن بود؛ در حال حاضر، این امکانات از طریق فناوریهای کامپیوتری قابل استفاده هستند. اینترنت،پای بازیهای شانسی را به محیط خانه باز کرده است.
استفاده گسترده از اینترنت که دسترسی به رسانه و تکنولوژی را تسهیل کرده، سطح فکر بسیاری از افرادی که کالاهای خود را از این طریق به بازار عرضه میکنند، تغییر داده است. فروشندهها نخستین کسانی بودند که به مزایای استفاده از این تکنولوژی پی بردند.اینترنت نه تنها به یک وسیله ارتباطی جهانی تبدیل شده است، بلکه به عنوان یک ابزار جهانی توسط بازرگانان برای عرضه محصولات خود در بازارهای مجازی بکار گرفته میشود. مطالعات حاکی از روند رو به رشد مصرف در بازارهای مجازی جهانی هستند؛این آمار در سالها یا خیر بیش از 30% افزایش یافته است. افزایش استفاده از اینترنت بر اساس دادههای به دست آمده از بازار آمریکا نشان میدهد که اینترنت ظرف مدت 7 سال وارد 30% از خانهها گردید، در حالیکه این زمان برای تلفن 38 و برای برق 46 سال به طول انجامید (Shaffer، 2004). مطالعات نشان میدهند که بیشترین فعالیت اینترنتی مربوط به سرویس ایمیل است که 87.9% از کاربران اینترنت را شامل میشود. وبگردی، خواندن اخبار و جستجوی اطلاعات برای سرگرمی، مسافرت و خرید آنلاین در رتبه بعدی قرار دارد. بازیهای آنلاین با 26.5% در جایگاه نهم قرار دارند (Cole et al، 2003).
صنعت قمار با استفاده از دانش تجار مجازی و قدرت بازارهای در حال رشد جهانی،فعالیت خود را در فضای مجازی از ده سال پیش آغاز کرد. اولین کازینوی آنلاین(ici)Interactive Casino Inc. بود که در 18 آگوست 1995 با 18 بازی مختلف، دسترسی آنلاین به لاتاری هند و طرح راهاندازی کتاب ورزشی اینترنتی شروع بکار کرد (Janower، 1996؛Subhajit، 2006؛Lipton، 2002؛ Karadbil، 2000). از زمان ورود گسترده اینترنت به خانهها، تعداد سایتهای بازی آنلاین هر ساله افزایش یافته است. در می 1998 حدود 90 کازینوی آنلاین، 39 لاتاری، 8 بینگوی آنلاین و 53 کتاب ورزشی وجود داشت. این تعداد ظرف مدت یک سال به 250 کازینوی آنلاین، 64 لاتاری، 20 بینگو و 139 کتاب ورزشی رسید (Wood و Williams، 2007). تحقیقات نشان میدهد که از سال 2000 تا 2002 بین 1500 تا 1800 سایت قمار آنلاین فعالیت داشتهاند (Eadington، 2004؛Sinclair et al. ، 2002؛ دفتر حسابداری عمومی ایالات متحده، 2002). این تعداد در حال حاضر بین 2300 تا 2500 سایت است (Clark، 2005؛Ranade et al، 2006). سرعت این روند رو به رشد در سالهای اخیرکاهش یافته است،چون شرکتهای بزرگ اقدام به خریداری سایتهای کوچکتر کردهاند (Ranade، 2006).
با گسترش کازینوهای اینترنتی، راهکارهای قابلتوجهی برای ارائه آفر به قماربازان توسعه یافت. کازینوهای آنلاین که سعی دارند به بزرگترین ارائهدهنده خدمات بازی آنلاین تبدیل شوند،اقدام به سرمایهگذاری در این راهکارهای اطلاعاتی کردهاند تا بتوانند با جلوگیری از تقلب و تضمین اعتبار بازیها به مزایای رقابتی بازار دست یابند.
ویژگیهای قمار آنلاین
تعریف قمار آنلاین
قماربسته به بستر فرهنگی و تاریخی که در آن بکار گرفته میشود، معانی مختلفی دارد. قمار در غرب معمولا یک تعریف اقتصادی دارد؛در این جوامع، به شرطبندی با پول یا چیزی که ارزش مادی دارد، بر سر رویدادی با نتیجه نامعلوم با هدف بردن پول یا کالاهای مادی قمار گفته میشود. به طور معمول،نتیجه شرطبندی در مدت زمان کوتاهی مشخص میشود (میتوانید به وبسایتhttp://www.sportspool.com/gambling مراجعه کنید). Cabot(1999) قمار را به عنوان فعالیتی تعریف میکند که در آن شخص باپول یا چیز باارزش دیگری بر سریک رویدادبا نتیجه نامعلوم شرط میبندد؛ در حالیکه هیچ کنترلی بر نتیجه نداشته و صرفا به طور تصادفی امکان بردن دارد.
قمار آنلاین،مثل پدیده قمار، یک مفهوم نسبتا جدید است. در مقالات اینترنتی از عبارات زیر برای تعریف قمار استفاده میشود: قمار آنلاین، قمار اینترنتی، بازیهای کازینویی در اینترنت، قمار سایبری، شرطبندی آنلاین یا قمار بازی از راه دور. لازم به ذکر است که قمار اینترنتی بر دو نوع است: بازی کردن (بازیهای سبک کازینو) و شرطبندی (در مسابقات و رویدادهای ورزشی). اصطلاح کلی«قمار» برای هر دو مورد بکار میرود. در مقاله حاضر، از اصطلاح «قمار آنلاین» برای اشاره به بازیهای کازینو در اینترنت استفاده میکنیم.
عبارات دیگری نیز در مقالات وجود دارد که برای اشاره به قمار آنلاین بکار گرفته میشوند و به اصطلاحات صنعت قمار آنلاین نیز نزدیکند. برای مثال، سایتهای قمار اینترنتی، سایتهای قمار آنلاین، صنعت قمار اینترنتی، صنعت قمار آنلاین، قماربازان اینترنتی، بازار قمار، کازینو باز اینترنتی، اپراتورهای قمار اینترنتی، بازیهای قمار آنلاین، خدمات قمار آنلاین، بازار بازیهای اینترنتی، کازینوی مجازی اینترنتی و غیره.
انجام قمار آنلاین از طریق دو فناوری امکانپذیر است: اینترنت و تلویزیون دیجیتال. که سه مشخصه عمده دارند: عملیات الکترونیکی، سازمان خدماتمحور در زمینه قمار و مصرفکنندگان (یا خریداران) خدمات قمار. در مقاله حاضر، قمار آنلاین بر سر بازیهای شانسی (که در کازینوهای سنتی بازی میشوند) در فضای مجازی از طریق اینترنت را بررسی میکنیم. برای درک ایده کازینوی آنلاین،به یک تکنولوژی خاص نیاز داریم تا راهکار اطلاعاتی مورد نیاز را نشانمان دهد. یکی از الزامات اولیه برای ارائهدهندگان خدمات کازینوی آنلاین یا بازیهای آنلاین، داشتن یک سرور نسبتا قدرتمند، نرم افزار خوب و پشتیبانی مناسب است که دریک سیستم یکپارچه و منسجم جمع شوند. از سوی دیگر، بازیکن به یک کامپیوتر مجهز با امکان دسترسی به اینترنت و قدرت گرافیکی مناسب نیاز دارد. پل ارتباطی بین کازینو و بازیکن، اینترنت است.
قمار آنلاین از دیدگاه تکنولوژیکی و سازمانی یک فعالیت جهانی است. از منظر تکنولوژیکی،بیشتر قابل درک است، چون از طریق اینترنت کار میکند؛ از منظر سازمانی، شفافیت کمتری دارد. این جامعیت سازمانی به نام شخص بودن قواعد حقوقی قمار آنلاین برمیگردد. با توجه به فقدان یا عدم وجود مقررات مربوطه، کازینوهای آنلاین به طور همزمان در چندین کشور فعالیت میکنند.به گفته محققان (Cabot، 2001؛ McMillen ، 2003؛Balesta و Cabot، 2002)، کازینوهای آنلاین اغلب مقر اصلی، سرور بازیها و مراکز پشتیبانی خود را در کشورهای مختلف بر اساس قوانین آن کشورها مستقر میکنند.
در حال حاضر، 85 حوزه قضایی در سراسر جهان به تنظیم قوانین قمار آنلاین مشغولند، اما اکثر آنها در چند محل مشخص قرار دارند. بیشتر سایتهای قمار اینترنتی در آمریکای شمالی در منظقه آنتیگوا واقع شدهاند (Cabot، 2001). Butmany پیشبینی میکند که کسبوکار قمار آنلاین به بریتانیا نیاز کشیده خواهد شد. این کشور در سال 2005 قوانینی وضع کرد که به موجب آن قمار آنلاین آزاد شد. مالیات قمار آنلاین در بریتانیا بیشتر از سایر حوزههای قضایی است، اما مزایای قابلتوجه دیگری دارد؛ محیط سیاسی پایدار، بازار سرمایه پویا، زیرساختهای ارتباطی قابل اطمینان، مجموعه بزرگ کارگران ماهر و مقررات تضمینکننده برای مشتریان و سرمایهگذاران از جمله این مزایا هستند (Stewart، 2006؛Ranada et al.، 2006). مسائل حقوقی بازیهای اینترنتی بر سه اصل عمده استوارند که در سال 1997 به اجرا درآمدهاند:
- رویکرد استرالیایی، که از قمار اینترنتی حمایت میکند، هرچند مجوز، مقررات و مالیات مشخصی برای آن وضع کرده است،
- رویکرد اروپایی، که انجام قمار اینترنتی را صرفا تحت کنترل و محدود به شهروندان کشورهای خاصی مجاز میداند،
- رویکرد آمریکایی، که با قمار آنلاین میانه خوبی ندارد و شهروندان را از انجام آن منع میکند.
مقایسه قمار آنلاین و سنتی
فرایند قمار در یک کازینوی آنلاین با یک کازینوی سنتی تفاوت دارد، هرچند که شیوه بازی در هر دو مورد یکی است. بدیهیترین شباهت بین کازینوی آنلاین و کازینوی سنتی در انتخاب بازیها است. کل بازیهایی که در کازینوهای سنتی ارائه میشوند، از جمله پوکر، رولت، بلک جک و دستگاه شانس در کازینوهای آنلاین نیز با گرافیک و جلوههای بصری و صوتی باکیفیت ارائه میشوند. میل به تقلید از کازینوهای سنتی به شکل واقعیتا حدی است که در کازینوهای آنلاین از انیمیشن برای بازسازی اتاق بازی و افراد حاضر در آن استفاده میشود. بازیکنان آنلاین به کامپیوترهای مجهز با امکان دسترسی به اینترنت نیاز دارند.وقتی یک کازینوی آنلاین را انتخاب میکنید، دو گزینه دارید: بازی کردن با پول و بازی کردن به صورت رایگان. اگر بخواهید رایگان بازی کنید، میتوانید اطلاعات شخصی خود را وارد کنید (و شانس خود را برای دریافت یک جایزه رایگان محک بزنید) یا به طور ناشناس بازی کنید. قمار آزاد-که «حالت دستگرمی» نامیده میشود-روش بسیار خوبی برای آشنایی با بازیهای کازینوی آنلاین و امتحان کردن آنها است. کازینوهای آنلاین سعی دارند بازیهای یک کازینوی سنتی را به بهترین شکل ممکن عرضه کنند. با این حال، بسته به ویژگی هر بازی، ممکن است شاهد تفاوتهایی باشید. تنها مطالعات بیشتر است که میتواند تعیین کند این تفاوتها جزء معایب کازینوهای آنلاین هستند یا از جمله مزایای آنها به شمار میآیند. شاخصترین تفاوتهای بین کازینوهای آنلاین و سنتی در جدول 1 ارائه شده است.
توسعه قماربازی اینترنتی
توسعه قمار آنلاین تنها نتیجه توسعه فنآوری نیست، بلکه این واقعیت است که بازی از هر جایی ممکن است شروع شود. این موضوع بسیاری از بازیکنان بالقوه را به دنیای واقعی فراخوانده است و در نتیجه بازار خدمات کازینو را گسترش داده است.بنابراین بازار کازینو وابستگی خود را به تعداد معدودی از کشورها محدود کرده و اکنون میتواند به ابعاد نامحدود ارائه شده توسط بازار مجازی، بسته به این که چقدر سریع و چه درجهای قادر به غلبه بر آن است، گسترش یابد.اولین کسانی که این فرصت را به دست آوردند، کازینوها سنتی بودند، اینترنت به آنها امکان داد تا درآمدهای خود را افزایش دهند.به گفته Dandurand 1999اینترنت این گزینه را به کازینوها سنتی داد تا پیشنهاد سنتی خود را به خدمات آنلاین تبدیل کنند. گرچه بخش بسیار کوچکی را در ساختار تمام خدمات قمار نشان میدهد، رشد بسیار بالایی را از خود نشان میدهند (هیلر و Cohen ۲۰۰۲).از اولین محل کار با محتوای قمار در سال ۱۹۹۵، حدود ۲۵۰۰ سایت وجود دارد، و متخصصان تخمین میزنند که قمارآنلاین سالانه ۲۰ % رشد میکند (استوارت ۲۰۰۶). برآوردهای فعلی برای گردش سالیانه بازار قمار آنلاین بین ۵۰۰ میلیون پوند و ۶۳۵ میلیون پوند است. برآوردها متفاوت است، بازار قمار آنلاین تا چه حد بزرگ خواهد شد، اما تعدادی از گزارش ها حاکی از آن هستند که این بازار تا سال ۲۰۱۰ به ۴ میلیارد پوند خواهد رسید Ranada et al). ۲۰۰6).نویسندگان دیگر برآورد میکنند که در سال ۲۰۱۵ به سطح سالانه ۵۲۸ میلیارد دلار خواهد رسید (هارتمن ۲۰۰۶(. همچنین باید اشاره کنیم که بازاریابی و فرصتهای تجاری توسط شرکتهایی که هیچ ارتباط مستقیمی با خدمات قمار ندارند، شناسایی و پذیرفته شده است – آنها هم کاری با صنعت قمار آنلاین را آغاز کردهاند . McMillen (۲۰۰۰، ۲۰۰۳( عوامل زیر نشان میدهد که سرمایهگذاران را به سرمایهگذاری در کازینوها آنلاین تشویق میکند:بازار کازینو آنلاین یک بازار رو به رشد است که به سرعت پیشرفت میکند.تنها تعداد کمی از محدودیتهای قانونی در ورود به بازار قمار آنلاین وجود دارد، به خصوص در مناطقی که به اصطلاح “مناطق ساحلی” نامیده میشوند.هزینههای ایجاد یک کازینو آنلاین در مقایسه با شرکتهای یک کازینو سنتی، پایین است.گذشته از احتمالات و فرصتهای ارایه شده توسط توسعه قمار آنلاین، ما نباید از خطرات جدی که در توسعه کازینوها آنلاین پدیدار شدهاند چشم پوشی کنیم. مطالعات نشان دادهاند که سه مورد از آنها وجود دارد: قمار مشکل، قمارمستقل و جنایت جوانان Ranada) و همکاران ۲۰۰۶(.مساله قمار به عنوان “مشارکت در قمار تا جایی که باعث آسیب جدی به خود و دیگران میشود” تعریف میشود Ranada) و همکاران ۲۰۰۶). قمار آنلاین دو نوع مشکل را ایجاد میکند: عوامل شدید مانند افسردگی، افکار خودکشی، فقر، جرم، طلاق و چیزهای متوسط مثل پیگیری بدهیها، احساس گناه، پنهان کردن، افسردگی، هزینههای بالا Ranada) و همکاران ۲۰۰6.)قمار آنلاین، برخلاف شکلهای سنتی قمار، ریسک بیشتری برای جوانان دارد. کازینوها در آسیای میانه تلاشهای زیادی برای جلوگیری از قمار جوانان از طریق سیستمهای تایید سنی مختلف انجام میدهند. کنترلها که به نظر میرسد کار میکنند شامل درخواست دو مورد مستقل از تایید (که یکی از آنها گذرنامه بازیکن است)میباشد Ranada et al). ۲۰۰۶(.به گفته برخی نویسندگان Tresniowski) و همکاران ۲۰۰۳)تنها تعداد کمی از کازینوها آنلاین مکانیسمهای موثری را ارائه میدهند که از دسترسی به کازینوها توسط کودکان جلوگیری میکند. سومین خطری که صنعت قمار آنلاین با آن مواجه است، جنایتکاری است. سه نوع فعالیت جنایی وجود دارد: هک کردن، تقلب توسط اپراتورها و پولشویی Ranada )و همکاران ۲۰۰6).تضمین ایمنی در این حوزه، جنبهای از تمام ارائه دهندگان جدی قمار آنلاین است؛ آن ها در تلاشند تا راه حلهایی موثر بیابند که نه تنها عملیات ایمن را تضمین کنند بلکه اعتبار خود را در بازار مجازی افزایش دهند.
برای مطالعه
در توسعه قمار اینترنتی، افزایش سریعی در تعداد قماربازان آنلاین وجود داشته است، با این وجود، آخرین مطالعات نشان میدهند که رابطه بین قماربازان و بازدیدکنندگانی که به کازینوها سنتی میپردازند، همچنان به نفع انها است. درصد قماربازان آنلاین در سال ۲۰۰۱ بین ۰.۲ تا ۱ درصد در رابطه با قماربازان سنتی بود (وود و ویلیامز ۲۰۰۷(.چوب و ویلیامز (۲۰۰۷)همچنین بیان میکنند که اینها صرفا برآوردها یی هستند و باید توسط تحقیقات بیشتر تکمیل شوند. مطالعات نشان دادهاند که پروفایل قمارباز آنلاین با قماربازی سنتی تفاوت دارد و این مجموعه تنظیمات با توسعه آگهیهای قمار آنلاین در حال تغییر است.
مهمترین تفاوت میان آنها در ارتباط با خصوصیات جمعیتی و رفتاری آنها است. همانطور که محققان نشان دادهاند، هم چنین این امر صادق است که برخی از بازدید کنندگان از کازینوها سنتی نیز از شرکتهای آنلاین دیدن میکنند که این امر میتواند بر تغییرات در نحوه عملکرد کازینوها در این دو کشور تاثیرگذار باشد Woodruff) و گریگوری ۲۰۰۵؛ وود andWilliams ۲۰۰۷).در راستای این یافتهها، این مطالعه در درجه اول بر شناسایی سهم قماربازان سنتی که از کازینوها آنلاین دیدن میکنند، متمرکز است. ما همچنین تلاش خواهیم کرد تا برخی ویژگیهای عمومی از بازدیدکنندگان کازینوی آنلاین را طرح کنیم و دلایلی را شناسایی کنیم که چرا برخی از آنها تنها به کازینو سنتی میروند در حالی که برخی از آنها از کازینوها سنتی بازدید میکنند.براساس آنچه در بالا ذکر شد، ما تلاش خواهیم کرد تا تاثیر مجازی سازی بازار قمار را در آینده کازینوها سنتی و آنلاین مورد ارزیابی قرار دهیم.