ترکیب ریسک،پیش بینی و آدرنالین در بازی های کازینو باعث تبدیل شدن این بازی ها به یک سرگرمی هیجان انگیز و مفرح شده است اما چه فرایندی در مغز شکل میگیرد که باعث میشود که ما شرط بندی کنیم؟ چگونه طراحان بازی از روان شناسی برای رساندن بازیکنان به یک تجربه هیجان انگیز و نفس گیر استفاده میکنند؟ شخصی به نام Carpenter Darren Yatesکه بدون توجه به صحبتهای همسرش ۶۰ پوند روی Frankie Dettori شرط بست و تمام مسابقات را در سال ۱۹۹۶در Ascot برنده شد.حدس بزنید چ اتفاقی افتاد!او توانست ۵۵۰ هزار پوند برنده شود. آدمهای بسیاری همانند او در طول سالها تکرار شدند.بعضیها هم شرط بندان کازینو هستند و هم مسابقات ورزشی بعضیها هم فقط از سر هیجان شرط بندی میکنند و بعضی دیگر هم نه.نکته مشترکی که بین تمامی این افراد وجود دارد این است که سازوکاری مشابه از لحاظ شیمیایی و پروسه روان شناسی مشترکی بین تمامی این افراد اتفاق میافتد که در اینجا میبینیم چگونه مغز انسانها به این اتفاقات پاسخ میدهد.
بازی های کازینو و ذهن
بازیهای ذهن:از نظر روان شناسی چه اتفاقی برای ذهن میافتد وقتی که شرط میبندید؟
– سیستم پاداش دهی مغز: شرط بندی به طور موثر تفریح و انتظارات را با هیجان پاداش ترکیب میکند. مغز همه ما مجموعهای از این جریانها را ایجاد میکند که به آن سیستم پاداش دهی ذهنی میگویند. این مجموعه با قسمتهای دیگر مغز از جمله قسمت لذت و انگیزه در ارتباط است . وقتی که اتفاق خوبی میافتد مثل شنیدن یک تعریف از کسی ، برنده شدن جایزه و یا کاری را با موفقیت انجام میدهید مغز ما سیگنالهایی را از طریق مواد شیمیایی انتقال دهنده عصبی به قسمتی به نام opiodمنتقل میکند که باعث احساس شادی در ما میشود.همچنین با ترشح شدن دوپامین قسمتهایی از مغز که کشش و خواست ما را کنترل میکنند فعال میشود که به ما انگیزه جستجو و بدست آوردن جایزه را میدهد و کمک میکند تا تشخیص دهیم که چه راهی ما را به نتیجه و پیروزی میرساند. با بدست آوردن تجربیات لذت بخش مغز به دنبال تکرار سیکل این تجربیات میرود. اگر که شخصی اغلب در این سطح فعال بماند سطح دوپامین پایین تر میآید و به جایی میرسد که قماربازان به طور جدی مجبورند که فعالیت خود را پیگیری کنند تا این کمبود سطح را جبران کنند
پیش بینی غلط جایزه
نورونهای دوپامین به تفاوت بین انتظارات ما و پاداش واقعی پاسخ میدهند. این به اصطلاح “خطای پیش بینی پاداش” زمانی که پاداش بزرگتری نسبت به انتظارمان دریافت می کنیم قویتر عمل میکند مانند یک جایزه جکپات تصادفی – که منجر به افزایش سطح دوپامین میشود. پروفسور Ron Riggio میگوید:این روند کاملا شبیه به پیش بینی یک نتیجه مثبت در هر زمینهایست برای مثال شنیدن پاسخ مثبت از سمت کسی که با او قرار عاشقانه گذاشتهاید ، تحسین و تشویق به خاطر سخنرانی که انجام دادهاید از جمله حالتهای مشابه این روند هستند. خطای پیش بینی پاداش باعث تقویت یادگیری میشود، فرایندی که اساسا مغز ما را تحریک میکند تا فعالیتهایی که از طریق آنها بتوان این دستاوردها را تقویت کرد تکرار کند. بنابراین بسیار ساده است که متوجه شوید چگونه بازیهای کازینو در بهترین کازینوهای جهان به معروفیت میرسند بازیکنان اسلات میدانند که جایزه را میبرند ولی از زمان بردشان اطلاعی ندارند و در واقع همین مسئله باعث ایجاد انگیزه در بازیکنان برای ادامه بازی میشود. در این بین وقتی که آنها خود را نزدیک به باخت حس میکنند دچار حس پشیمانی میشوند و تنها راهی که در این شرایط آنها را آرام میکند این است که تا برد بعدی به بازی کردن ادامه دهند. زمانی که دوباره هیجان برد را حس کنند سعی در تکرار چرخه برد میکنند و میخواهند این روند را ادامه دهند
عجله برای برد و یا ترس از باخت: شما جزو کدام دسته از قمار بازانید؟
ریسک در مقابل پاداش –ریسک کردن و نتجه مثبت گرفتن عواملی هستند که ما را سمت شرکت در شرط بندیها و عجله برای گرفتن نتیجه سوق میدهد.این میتواند عاملی باشد که Darren Yates را علی رغم نارضایتی همسرش به شرط بندی وا داشت و در آخر ۵۵۰ هزار پوند برنده شد. این کاملا واضح است که برد و جایزه انگیزه بازیست ولی درباره بازیکنانی که احساساتشان آنها را به جای شرکت در بازی به نیت برنده شدن به ترسیدن از باخت سوق میدهد چه میتوان گفت؟بسیاری از قماربازان روی پول و وقت خود در بازی سرمایه گذاری میکنند تا ناکامیهای گذشته خود را در بازی جبران کنند در این صورت هیجان برای برنده شدن جای خود را به برگردادندن پولهای از دست رفته بازیهای قبل میدهد.دکتر آلیسن هریس در این باره میگوید:
بخشی از چیزی که قمار را ایجاد می کند،ریسک برنده نشدن یا حتی از دست دادن پول است. درجه حساسیت افراد در ریسک کردن و شکست خوردن یا پیروز شدن متفاوت است اما برخی تحقیقات نشان میدهد افرادی که از نظر شخصیتی از باخت ترس بیشتری دارند واکنش احساسی بیشتری نسبت به باخت تا برنده شدن در بازی از خود نشان میدهند. برای فهم این موضوع به قضیه ساده زیر توجه کنید:
به شما پیشنهاد داده میشود که ۱۰ پوند روی پرتاپ تاس شرط ببندید طوریکه وقتی سکه را میاندازید شیر بیاید ۱۰ پوندتان را از دست میدهید و اگر خط بیاید ۱۵ پوند برنده میشوید آیا این شرط جذابی نیست؟آیا آن را قبول میکنید؟ برای اکثر آدمها ترس از دست دادن ۱۰ پوند بیشتر از بدست آوردن ۱۵پوند است.
دانیل کانمن، روانشناس آمریکایی اسرائیلی که جایزه نوبل را به خاطر کارش در مورد روان شناسی قضاوت و تصمیم گیری دریافت کرده است، چندین پژوهش را در مورد این موضوع انجام داده است. وی نتیجه میگوید: باخت بیشتر از برد روی افراد تاثیر میگذارد. او میافزلید اکثر افراد وقتی که میبینند در بازی دوبار میبازند و یک بار برنده میشوند شرط را ادامه نمیدهند. افراد دیگری هم هستند که فکر میکنند برای قمار ساخته نشدهاند با این حال ثابت شده است که میتوانیم نظر خود را راجع به شرط بندی با تنظیم کردن واکنش احساسی مغز به باخت تغییر دهیم. به عنوان یک مثال بارز از شرکت کنندگان در یک آزمایش خواسته شد که خود را به عنوان یک معامله کننده در نظر بگیرند و ثابت شد که میتوانند ناامیدی خود را نسبت به باختن کاهش دهند
توهم تحت کنترل بودن:چرا فکر میکنیم که میتوانیم شرط بندی را ببریم؟
«خانه همیشه برنده میشود» چه با اسلات بازی کنید،روی اسب شرط بندی کنید،بلک جک و یا رولت بازی کنید به طور قطع شرطهای شما به ضرر کازینو و یا دلال شرط بندی تمام نمیشود بنابراین چرا افراد با وجود احتمال از دست دادن پولشان همچنان به بازی های کازینو ادامه میدهند؟دکتر لوک کلارک از گروه روانشناسی تجربی در دانشگاه بریتیش کلمبیا طی تحقیقی که انجام داده است بررسی کرده است که چه طور قماربازان شانس برنده شدن را بیش از حد ارزشمند میدانند.
او همچنین تأثیرات انتخاب شخصی را بررسی کرده است و تأیید میکند که مردم از “توهم کنترل” لذت میبرند؛ اعتقاد آنها بر این است که میتوانند به نحوی از مهارت خود برای بدست آوردن نتیجه مورد نظر خود استفاده کنند که در واقع تنها با شانس تعریف میشود. به جای پذیرش واقعیت بازیکنان همچنان سعی در برد بازی دارند. دکتر کلارک میزان فعالیت مغز را در چرخه پاداش دهی آن بین داوطلبانی که در وضعیت تجربه نزدیک به برد قرار گرفتند بررسی کرده است و به این نتیجه رسید که در هر دو گروه افرادی که هم در وضعیت برد احتمالی قرار گرفته بودند و افرادی که با انتخاب اگاهانه به بازی ادامه میدادند برای جبران باخت خود به بازی با بستن شرطهای بزرگتر ادامه میدهند. چرا؟ زیرا این طبیعت انسان است که میخواهد همه چیز را تحت کنترل داشته باشد. حس نا امیدی و سرخوردگی که به طور غیر قابل پیش بینی در بازی قمار بر بازیکنان وارد میشود باعث میشود که بازیکنان را برای در کنترل گرفتن شرایط ترغیب به ادامه بازی شوند.به همین دلیل بازیکنان کارهای خرافاتی مثل: پرتاب تاس به روش خاص، پوشیدن لباس “خوش شانسی” و یا نشستن در یک مکان خاص را برای برد انجام میدهند.خصوصا اینکه در ذهن یک بازیکن جدی قمار مغز مشتاق به پیدا کردن الگویی برای ساختار بازیست بنابراین او را در این چهارچوب قرار میدهد که “تو تنها یک قدم با برد فاصله داری”
شرط بندهای حرفهای برای شرط بندی در کازینو و یا بازیهای ورزشی بیشتر وقت خود را صرف محاسبه و بررسی ریسک شرط خود و محاسبات ریاضی احتمالات برد در بازیهای دلخواه خود میکنند. در سال ۲۰۰۸ پیتر استگیت که بازیکن حرفهای پوکر بود توانست از۶۸۴۳ نفر دیگر که رقیب او پیشی بگیرد و در سن ۲۲ سالگی در رویداد اصلی پوکر که سراسر جهان برگزار شد پیروز شود و ۹.۱۵۲.۴۱۶پوند برنده شود ولی او این مبلغ و پیروزی را تنها با شانس بدست نیاورد. بر خلاف اسلات، بعضی از بازی های کازینو مانند بازی پوکر و بلک جک که به صورت استراتژیک اجرا میشوند، همراه با شرط بندیهای ورزشی، نیاز به مهارت و تا حدودی شانس برای برنده شدن دارند. در حالی که تمام بازیهای کازینو شامل احتمالات و آمار است، تنها بازی های مبتنی بر مهارت، بازیکنان را قادر می سازند تا در بلند مدت برنده شوند. ، به همین منظور لازم است از آمار و احتمالات برای کمک گرفتن در رسیدن به پیروزی استفاده کنند. شرط بندهای موفق در ورزش باید از قبل به طور جدی احتمال باخت ، صدمات ناشی از باخت و مقایسه حالتهای مشابه در شرط بندی را مورد ارزیابی قرار دهند.
مقایسه بازیهایی که نیاز به مهارت دارند و بازیهایی که بر پایه شانس هستند
در بازی،مسابقه و یا سرگرمی که مبتنی بر مهارت است عامل حاکم بر نتیجه، قضاوت، مهارت یا ورزیده عمل کردن شرکت کننده در مسابقه است نه شانس او . در این نوع از بازیها نتیجه بدست آمده ریشه در تفکر و یا مهارت جسمانی جسمانی بازیکن دارد و تنها شانس در برد بازی اثر گذار نیست. نمونههایی از این بازیها عبات اند از:
-پوکر
-بلک جک
-شرط بندیهای ورزشی
-ورزشهای هیجان انگیز روزانه
بازیهایی که در برد آنها شانس دخیل است و مهارت بازیکن هیچ نقشی در پیروزی آنها ندارد عبارت اند از:
-اسلات
-پوکر
طراحی عالی:چگونه سازندگان بازیها توجه ما را جلب میکنند
درک روانشناسی در زمینه شرط بندی برای سازندگان بازی مهم است، چراکه میتوانند با این اطلاعات بازیهای خود را تا آنجا که میتوانند جالب و هیجان انگیز کنند
-بازیهای موفق: طراحان بازی ماشینهای اسلات را طوری طراحی میکنند تا بازیکنان را به ادامه بازی تشویق کنند بخشی از این اقدام آنها پیشنهاد پاداش به طور منظم به آنهاست. به همین منظور برای طراحی بازیها ازتکنیکی به نام خوشهای استفاده میکنند آنها بازیها را جری برنامه ریزی میکنند که بازیکن خود را نزدیک به برد حس کند نه اینکه برنده شود به همین دلیل بازی کنان را در محاسبه بردشان دچار اشتباه میکنند. به طور خلاصه این دوپامین است که بازیکنانی را که نزدیک به بدست آوردن جک پات هستند شارژ نگه میدار تا بازی را ادامه دهند زیرا مغز، آنها را برای ادامه بازی تشویق میکند چراکه به بازیکنان القا میکند که به پیروزی نزدیک هستند. کوین رید مدیر اجرایی شبکه ۱X۲ به ما یادآوری میکند که کلید موفقیت کنترل است: هدف روانشناسی بازی این است که به بازیکنان این ایده را دهد که در بازی خود را کنترل کنند، اینکه آنها چگونه میتوانند برد خود را انتخاب کنند و هر فردی تحت کنترل عمل کند. طرفداران بازیهای کازینو موبایل خواستار بازیهای بیشتری نسبت به بازیهای مختص لپ تاپ و کامپیوتر و یا تبلتند. زمان محدود و قابلیتهای تلفن همراه سازندگان بازیهای تلفن را بر آن داشته است که بازیهایی را طراحی کنند تا سازگار با کارکرد تلفنهای همراه باشند و در عین حال رضایت بازیکنان را جلب کنند و کاری کنند تا آنها را برای بازیهای بیشتر مشتاق باشند
طراحی بازی
اولین تجربه بازیکن معمولا کلید موفقیت طولانی مدت یک بازی است. سازندگان خوب بازیها این اطمینان را میدهند که بازی هایی را طراحی میکنند که نه تنها به لحاظ بصری گیرا هستند بلکه با بازی کردنهای مکرر هم برای چشم مشکلی ایجاد نکنند در واقع دو فاکتوری که برای بازی کنان اهمیت دارند را رعایت میکنند. رید در ادامه اشاره میکند که علاوه بر گرافیک بازی او به جنبههای دیگری هم توجه کرده است: “ایجاد یک داستان ساده و در عین حال جذاب تا بازیکن بتواند به جایزهاش دست یابد که میتوان این هدف را از طریق چرخشهای رایگان و یا ژتونهای با ویژگیهای خاص ممکن ساخت”. بعضی اوقات طراحان با شبکههای ارتباطی همکاری میکنند و به طور معمول از المنتهای فرهنگی مانند فیلمی خاص،شخصیت و یا حادثه ای در ببازیهای خود استفاده میکنند. قوانین کپی رایت قوی میتواند این را به چالشهای حرفه ای تبدیل کند. این مساله بازیهای غیر برند را به چالش میکشد زیرا طراحان آنها باید راهی را در طراحی بازی در نظر بگیرند تا آنها را از گروههای تولید کننده دیگر جدا کند. توجه دقیق به آمارها نشان میدهد که طراحی بازیها طبق درخواست بازیکنان طراحی میشوند. همچنین روانشناسی بازی زمانی که پیشنهاد جایزه را میدهد اهمیت پیدا میکند چه این جوایز جایزههایی با مقداری ثابت باشند و چه جایزههایی با مقادیر کم و متناوب. از لحاظ ریاضی و مکانیک، شبکه ۱X۲ ارائه کننده اسلاتهای انگلیس ، بازیهای میزی و ورزشهای مجازی است، به ما میگوید که تجزیه و تحلیل جمعیتها و احتمالات، آنها را قادر به تولید بازیهایی میکند کهمتناسب با نیاز بازیکن و نیازمندیهای اپراتور هستند. در این زمینه ریاضیات میتواند پیچیده باشد و از یک بازی به بازی دیگر این محاسبات فرق میکند. مثلا برای بازی Football ۳x۳ محاسبات ساده است ولی برای بازی Rainbow Wilds slot که دارای چند خط بازیست این محاسبات پیچیدهتر میشوند. طراحان علاوه براینکه بازیها را جذاب، ساده و همراه با پاداش در نظر میگیرند باید در قبال طراحی آن مسئولانه عمل کنند ویژگیهایی که بازیکنان را مجبور میکند بازی را پس از یک زمان انتخابی متوقف کند و همچنین دریافت هشدار به علت کم شدن سطح مبلغ از قبل تعیین شده توسط بازیکن از صندوقش از جمله مواردی هستند که طراحان باید آنها را لحاظ کنند.
وقتی که جنبه جالب بودن بازی برایتان از بین رفت آنرا متوقف کنید
-چگونه اعتیاد به قمار به وجود میآید: اعتیاد به قمار در حال حاضر به عنوان یک اختلال توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) طبقه بندی شده است.علائمی که توسط این سازمان به ثبت رسیده است عبارت اند از:نداشتن کنترل، اولویت قرار دادن قمار نسبت به سایر کارها و ادامه به قمار و بازی علی رغم گرفتن نتایج منفی در بازی. این مهم است که در ذهن خود به یاد داشته باشید که بعد از بازی قمار هیچ آسیبی متوجه شما نمیشود و سطح دوپامین در مغز بدون هیچ مشکلی به حالت عادی باز میگردد. با این حال، با فعالیت مکرر، مغز قماربازان مقاومت شدید و طولانی مدت را نسبت به دوپامین پیدا میکند و باعث میشود تا برای رسیدن به سطح دلخواه دوپامین در مغز بیشتر شرط بندی کنند. با این وجود مهم نیست که چقدر قمار میکنند آن سطح از هورمون بازنمیگردد . ممکن است که این حالت را به بازی کردن با گوشی خود تشبیه کنید که در ابتدا برایتان جذاب است ولی بعد از چند جلسه بازی نسبت به آن هیجانی ندارید. در این وضعیت، قماربازان با ادامه دادن به شرط بندی برای اجتناب از افسردگی تلاش میکنند که به جای رسیدن به شادی و نشاط، روند رسیدن به حس غم و اندوه را تسریع میکنند
چگونه سایتهای آنلاین از تکرار الگوی عادت به قمار جلوگیری میکنند
اگر بازی قمار را نتوانید کنترل کنید برایتان مشکل آفرین میشود. همانند سایر رفتارهای اعتیاد آور، قمار باعث ایجاد ارتباط احساسی مثبت در مغز برخی افراد میشود. به همین منظور برای جلوگیری بازیکنان از انجام قمار بیش از حد اپراتورهای آنلاین روشهایی را به منظور نگه داشتن قمار بازها در ناحیه امن به کار میبرند:
-محدودیت جلسات:بعد از مدت زمان مشخصی ریمایندری بالای صفحه ظاهر میشود و به بازیکن هشدار میدهد که چه مدت بازی کرده است. این ریمایندرها دارای آپشنهایی از جمله خروج از بازی و یا ادامه بازی هستند
-محدودیتهای حساب: حسابهای بازیکنان با محدودیت از پیش تعیین شده مواجه است اینکه بازیکن چه مقدار پول طی یک روز و یا هفته مجاز به برداشت آن است. این محدودیت توسط بازیکن افزایش و یا کاهش میابد
-محدودیت از دست دادن: بازیکنان میتوانند برای مقدار پولی که در عرض هفته از دست میدهند محدودیت تعیین کنند
-محدودیت شرط بندی:بازیکنان میتوانند برای مقدار شرطی که میبندند محدودیت تعیین کنند. وقتی که به حد تعیین شده برسند هشداری در صفحه ظاهر میشود که به آنها اجزه شرط بندی بیشتر را نمیدهد
-زمان خروج و محدود کردن خود:بازیکنان در صورتی که ببینند شرط بندی از کنترل آنها خارج است میتوانند خود را محدود کنند. برای مثال زمانی که با کازینو در ارتباط نباشند حسابشان در کازینو به حالت تعویق در میآید و یا حسابشان برای شرط بندی و بازی کردن یا شرط بستن بر سر مسابقات ورزشی بلاک و بسته میشود. در این صورت به طور موقت ویا دائم نمیتوانند وارد حساب خود شوند(این میزان به تعداد روزهای تعیین شده توسط بازیکن بستگی دارد). در هردو حالت بازیکنان باید حساب خود را قبل از بسته شدن خالی کنند
-قمار زیر سن قانونی: بازیکنانی که برای بازیهای قمار ثبت نام میکنند باید ۱۸ سال و یا سن تعریف شده برای قمار بر اساس مکانی که زندگی میکنند داشته باشند. کازینوها و مراکز شرط بندی ورزشی قبل از ایجاد حساب کاربری برای بازیکنان اطلاعات وارد شده را با دادههای پایگاهایی که اطلاعات افراد ثبت میشود تطبیق میدهند
-فیلترکردن: نصب نرم افزاز فیلترینگ Net Nanny یا Patrol Cyber روی کامپیوتر و یا گوشی یکی دیگر از فاکتورهای حفاظتی را برایتان به همراه دارد. این برنامهها مانع از دسترسی شما و دیگران در صورت استفاده از دستگاهتان به سایتهای قمار میشود. از قمار به عنوان تجربه منفی یاد میشود ولی در واقع یکی از تفریحاتیست که توسط مردم سراسر دنیا مورد استفاده قرار میگیرد.
قمار طیف گستردهای دارد از شرط بندی بر روی تیم ورزشی مورد علاقه تان گرفته تا بازی کردن یک دست بلک جک و به دست آوردن جکپات در بازی با اسلات. راههای مختلفی برای یک قمار سالم وجود دارد ضمن اینکه بتوانید همراه بازی اوقات خوبی هم سپری کنید. با درک فرایند مغز هنگام شرط بندی و اینکه چه فعالیتی آن را به هیجان در میآورد و شناخت راهکارهایی که بتوانید با آنها بازی را تحت کنترل درآورید میتوانید از بالا و پایینهای بازی به طور ایمن و کنترل شده لذت ببرید