به نظر میرسد صنعت قمار آنلاین بریتانیا پس از چندین سال رشد کم ، در حال پیشرفت دوباره است، رشد زیاد در بازیهای آنلاین نشان دهنده جاذبه این سرگرمیها برای بازیکنان است. قماربازان آنلاین جوانتر شدهاند و روند کاهش سن در این بازیها همچنان ادامه دارد، به همین دلیل این صنعت باید خود را با این مسئله وفق دهد تا بتواند به صورت موفق به روند پیشرفت خود ادامه دهد.
تا کنون، جوانان قرن بیست و یکم تمایلی به شرکت در بازیهای سنتی کازینو از خود نشان ندادهاند ، صاحبان این کازینوها به این نتیجه رسیدند که جوانان تمایل به خرج کردن پول برای نوشیدنیها و بازیهای لوکس میزی با جمعیت کم هستند.
از طرف دیگر ، کازینوهای آنلاین شانس بیشتری برای جذب این دسته از بازیکنان نسبت به کازینوهای سنتی دارند. مطالعات نشان داده است که این کازینوها نتوانستهاند جوانان را به اندازه بزرگسالان به سمت خود جذب کنند. اصلیترین عامل این شکست، بردن بازیهای کازینو به سمت علائق بزرگسالان بوده است. بر طبق مطالعات، میانگین سنی بازیکنان کازینوهای آنلاین برابر با ۳۵ سال و این میانگین سنی در کازینوهای سنتی و غیرآنلاین برابر با ۴۰ سال است. در نگاه اول، به نظر میرسد این تحقیق با دادههای دیگر که نشان میدهد میزان مشارکت قمار آنلاین در جوانان بیشتر است ، مغایرت دارد ولی باید این نکته را هم در نظر گرفت که جمعیت افراد جوان در تحقیق کمتر از افراد بزرگسال بوده است و با اینکه میزان مشارکت جوانان بیشتر بوده است، میانگین حضور بیشتر مربوط به بازیکنان ۴۰ ساله است. این مسئله باعث نگرانی کازینوها شده است، چراکه اگر ببزرگسالان مشارکت خود را در کازینوها کم کنند، به ضرر آنها تمام میشود.
خبر خوب این است که مدارک فراوانی مبنی بر افزایش حضور افراد جوان به عنوان بخش فعال در قمار وجود دارد. درواقع، طبق گزارش کمیته قمار انگلیس، بازیکنان جوان قرن ۲۱ به پیشرفت این سرگرمی در سالهای آینده بسیار کمک میکنند.
کمیته قمار انگلیس اخیراً گزارشی جدید منتشر کرده است که روند حرکتی صنعت قمار آنلاین را نشان میدهد. یکی از یافتههای این گزارش نشان میدهد که قماربازان آنلاین طی چند سال گذشته جوانتر شدهاند. در سال ۲۰۰۸، ۱۰.۶ % از بازیکنان انگلیسی در محدوده سنی ۱۸ تا ۳۴ سال در بازیهای قمار شرکت کرده بودند که در سال ۲۰۱۴ مشارکت آنها تا ۱۷.۵ % افزایش یافته است. نسبت شرکت بزرگسالن در بازیهای آنلاین پیشرفت آرام و آهستهای داشت، اما همین میزان تغییر هم در نوع خود پیشرفت چشمگیری به حساب میآمد. بر اساس آمارها،۱۸.۹% از بازیکنان جوان از سایتهای آنلاین بازیها در سال ۲۰۱۴ استفاده کردهاند، که این میزان در سال ۲۰۰۸ برابر با ۱۴.۸% بوده است.
عوامل موثر در صنعت قمار آنلاین
ظهور بزرگسالان در صحنههای آنلاین
افزایش تعداد بازیکنان جوان سایتهای آنلاین نشان دهنده یکسو و هممسیر شدن نسل جوان با پیشرفت صنعت است. نسبت بازیکنان مسن تر نیز افزایش یافته است ، اما برنامهریزی برای نسل جوان از اهمیت بیشتری برخوردار است چراکه بزرگسالان در ادامه این روند ممکن است جدیت و انگیزه خود را ازدست بدهند و یا به دلیل ورود به سن بازنشستگی کم کم برای شرکت کردن در گازینوها دچار افول شوند.
فاکتورهایی که بر افزایش پیشرفت بزیکنان جوان اثر میگذارد
برنامهریزان این صنعت به دلیل افزایش جمعیت بزرگسال در روی آوردن به بازیهای آنلاین مورد تشویق قرار گرفتهاند. این افزایش به دلیل در نظر گرفتن فاکتورهایی برای اثرگذاری روی جوانان جهت ترغیب آنها برای بازیهای آنلاین بوده است.
افزایش استفاده از گوشهای هوشمند
دستگاههای تلفن همراه در حال تغییر شکل صنعت قمار آنلاین هستند. بازار جهانی قمار و شرط بندی آنلاین ۲۰۱۴ نشان میدهد که سرگرم شدن با بازیهای قمار بوسیله موبایل سالانه با رشد بیش از ۱۰٪ مواجه است و انتظار میرود طی سه سال آینده حدود ۴۰٪ از بازار قمار آنلاین را به خود اختصاص دهد.
دستگاههای تلفن همراه همچنین دسترسی به سایتهای قمار آنلاین را بهبود میبخشند. تخمین زده میشود که ۹۱٪ از افراد جوان در بریتانیا در حال حاضر دارای تلفن هوشمند هستند. جای تعجب نیست که افزایش مالکیت تلفنهای هوشمند در بین جوانان منجر به سرگرم شدن بیشتر این افراد با قمار میشود.
بهبود اقتصاد
رشد اقتصاد همچنین، ممکن است نقش مهمی در تقویت بازار قمار آنلاین داشته باشد، در این میان تقاضا برای این بازیها در بین جوانان بسیار بیشتر است. در گزارشی که از سازمان همکاری اقتصادی و توسعه دریافت شده است نشان میدهد که اقتصاد انگلیس سریعترین رشد را در بین تمام کشورهای عضو این سازمان داشته است. اقتصاد مقاومتی به دلیل مبارزاتش با بیکاری باعث ایجاد شغل بیشتری برای جوانان شد که به عنوان «نسل از دست رفته» لقب گرفته بودند. بسیاری از جوانان که به سختی امرار معاش میکردند، اکنون بضاعت مالی لازم را برای گذراندن اوقات فراغت با بازیهای آنلاین پوکر و بازیهای کازینو پیدا کردهاند.
نگرانیهای امنیتی کمتر
ممکن است بزرگسالان به دلیل نگرانیهای امنیتی که قبلاً در ارتباط با بازیهای قمار آنلاین داشتهاند، مخصوصاً زمانی که این شرکتها با شرکتهای خارجی همکاری میکردند، کمتر به این بازیها رجوع کنند. اما با بازگشت بسیاری از تهیه کنندگان این بازیها به عرصه و قانونی شدن فعالیت آنها و پرداخت مالیات، دید بسیاری از بازیکنانی که در رنج سنی بزرگسال قرار دارند تغییر پیدا کرده است به نحوی که مشارکت آنها برای سرگرم شدن با قمار آنلاین افزایش پیدا کرده است.
افزایش مقبولیت
طبق مطالعهای که توسط سه نفر از محققان دانشگاه ترنت در ناتینگهام انجام شده است ، قمار آنلاین با گذشت زمان محبوبتر شده است. به نظر میرسد عوامل مختلفی باعث ایجاد این تغییرات شدهاند.
یکی از نگرانیهایی که درباره قمار آنلاین وجود داشت، ریسک فریب خوردگی در اثر شرطبندی در بازیهای آنلاین بود. هنگامی که این صنعت برای اولین بار پدیدار شد، بسیاری از شرکتهای پایه گذار این صنعت در کشورهای دورافتاده بدون هیچ قاعده و قانونی مشغول فعالیت شدند. با این حال ، از آن زمان ، دولت بریتانیا با سایر حوزههای قضایی همکاری کرده است تا شهروندان بدانند کدام سایتهای بازی معتبر هستند و کدلم یک فاقد اعتبارند و از بازی با آنها باید اجتناب کرد. درواقع این جوانان هستند که در صورت حصول اطمینان از اعتبار سایت و سرگرمیهای آن، تمایل بیشتری برای مشارکت را دارند.
عوامل موثر در بینام و نشان شدن
حفاظت از حریم شخصی همچنان یکی از جنجالیترین موضوعات در بین ساکنان اینگلیسی است. این مسئله بعد از گزارشهای سازمان (اناسای) درباره زیرنظر گرفتن شهروندان بریتانیایی و جاسوسی آنها توسط حکومت بسیار حساستر شد. به همین دلیل بسیاری از جوانان در هنگام حضور خود در کازینوها و زیر نظر گرفته شدن بسیار دچار نگرانی میشوند. خوشبختانه، در سالهای اخیر این فشار از روی بازیکنان برداشته شده است و بازیکنان میتوانند بدون اینکه شناسایی شوند و زیرنظر گرفته شوند بازی کنند. در حالی که ارائه دهندگان سرگرمیهای قمار آنلاین موظفند هویت مشتریان خود را تأیید کنند، بازیکنان با استفاده از فیلترشکنها و یا با استفاده از حساب بیتکوین خود میتوانند بدون فاش کردن هویت و اطلاعات شخصی خود به از امکانات این سایتها استفاده کنند.
در حالیکه در سالهای اخیر تعداد این بازیکنان جوان در استفاده از بازیهای قمار آنلاین افزایش یافته است، ولی تهیه کنندگان این بازیها هنوز نتوانستهاند از ظرفیت حداثری خود در جذب بازیکنان به ویژه بزرگسالان استفاده کنند. بعضی از تهیه کنندگان زیرک، اخیراً اقداماتی را جهت جذب هرچه بیشتر بازیکنان جوان برداشتهاند. در زیر به نمونههایی از تغییرات اعمال شده توسط آنها اشاره میکنیم:
بازیهایی که بیشتر براساس مهارتها هستند
کارشناسان صنعت به این نتیجه رسیدهاند که بازیکنان جوان بیشتر به دنبال سرگرمیهایی هستند که براساس مهارت پایهریزی شدهاند، به همین دلیل بازیهایی مانند بلک جک یا پوکر را نسبت با اسلاتها ترجیح میدهند. این مسئله هم درباره جوانان و هم بزرگسالان چه در بازیهای آنلاین و چه در کازینو صادق است. گری تامپسون میگوید:« به طور معمول جوانان دستگاههای اسلات را برای بازی خسته کننده میدانند چراکه این دستگاهها کوچکند و براساس شانس عمل میکنند نه مهارت. آنها ترجیح میدهند سرگرمیهایی را دنبال کنند که بر اساس مهارت دنبال شوند و در حین بازی فرصتی هم برای برقراری معاشرت یا رقابت با دوستان داشته باشند.»
با این حساب ، ارائه دهندگان بازیهای در انگلیس ممکن است به دنبال کردن استراتژی مشابه بسیاری از کازینوهای لاس وگاس خاتمه دهند. به عقیده کارشناسان، سرمایه گذاری بیشتر مطابق با علایق بازیکنان جوان بسیار کاربردیتر خواهد بود. بزرگسالان بیشتر تمایل به لذت بردن از سرگرمیهایی مانند بلک جک هستند ولی از بازیهایی هم که نیاز به مشارکت فعالتر دارند، استقبال میکنند.
یکی دیگر از کارشناسان این صنعت به نام جیفریا میگوید:« موج بعدی مردم قرار نیست در آنجا بایستند و اسلات بازی کنند. صنعت باید تغییر کند یا ناپدید شود». او به همراه کارشناسان دیگر عقیده دارد که بازیهای آینده ترکیبی از بازیهای سنتی رولت و بازیهای ودیویی هستند. اگرچه که کارشناسان ضمن گسترش این بازیها به سود خانگی کازینوها هم توجه میکنند. این سرگرمیهایی که بر پایه مهارت شکل میگیرند، بازیها را تبدیل به تفریحات خوبی برای افراد میکنند. یکی از کارشناسان میگوید: «شما میتوانید در یک بازی ویدیویی عملکرد بهتری داشته باشید تا اینکه بخواهید حتی با اسلاتی بازی کنید که بر پایه مهارت باشد»
در حالیکه بیشتر مباحث اولیه درباره آینده بازیهای مهارت محور است، به نظر میرسد که نقش این سرگرمیها در دنیای بازیهای آنلاین بسیار خوب بوده است. این تغییرات باید ه گونهای باشد که بازیکنان جوان را کاملاً به سمت خود جذب کنند. طبق گفتههای تلگراف، به نظر می رسد بسیاری از بازیهای ویدئویی به طرز ظریفی در حال معرفی ویژگیهای جدیدی هستند تا چشم بازیکنان خود را به دنیای قمار آنلاین باز کنند. حتی این امکان هم وجود دارد که تهیه کنندگان بازیها بتوانند با همکاری سازندگان سرگرمیهای ویدیویی، تا با استفاده از تجربیات بازیکنان جانتر بتوانند از طریق ادغام باهم، به تولید محصولاتی با سود بالا برسند.
آوردن خلاقیت بیشتر به بازیهای کازینو
تحقیقات انجام شده توسط کمیته قمار انگلستان نشان میدهد که سه عامل اصلی درانتخاب سرگرمیهای ماشینی وجود دارد: وژگیهای شخصی، ساختاری و موقعیتی. شناختن میزان تأثیر این فاکتورها در انتخاب بازی توسط جوانان برای جذب توجه و علاقه آنها در سرگرمیهای آنلاین و آفلاین بسیار مهم است.
عامل خلاقیت برای جذب و نگه داشتن بازیکنان پای سرگرمیهای قمار بسیار مهم است. کارل مور میگوید که جوانان قرن جدید، نسلی هستند که با تولد شبکههای اجتماعی و سایر تکنولوژیهای مخرب تولد یافتهاند. آنها دائما انتظار تجربیات جدید را دارند ، بنابراین ارائه دهندگان بازی برای ماندن در شغل خود باید به نوآوری ادامه دهند. گزارشی که در سال ۲۰۱۳ از گاماسوترا بدست آمد، اشاره به این موضوع داشت که که نوآوری از بدو تولد صنعت قمار آنلاین متوقف شده است ، هرچند مدیران این صنعت اخیراً تصمیم گرفتهاند که در سالهای آینده تمرکز بیشتری روی نوآوری بداشته باشند. مور ویزر، مدیر شرکت پلی تک، بر داشتن خلاقیت جهت پیشرفت در این عرصه تأکید میکند. او به گاماسوترا میگوید:«با داشتن اطلاعاتی از سلیقه بازیکنان میتوانید تجربه بهتری را از بازیها در اختیار آنها قرار دهید»
آنها عقیده دارند كه مقررات سختگیرانه دولت در سالهای اخیر نوآوری را خنثی كرده است ، اما معتقدند كه تغییرات اساسی میتواند به زودی رخ دهد- مانند به وجود آمدن گوشیهای جدید موبایل كه بازی قمار آنلاین را رونق بخشید.
شرکت آی.گیم در زمینه ارائه خدمات بازیهای آنلاین تخصص دارد محصولات خلاقانهتری را برای مشتریان خود به بازار عرضه کرده است که در نتیجه آن با استقبال بینظیری روبهرو شدند:
دیوید سارگنت از جمله پایه گذاران این شرکت میگوید: تعداد شرکتهای استارت آپی که به نزد ما میآیند تا از ما در زمینه تأسیس این تجارت درخواست کمک کنند روز به روز در حال افزایش است. این شرکتها چالشهای مختلفی را همراه با محصولاتشان میآفرینند و در این مسیر بسیار تلاش میکنند تا خلاقیت را در محصولاتشان عرضه کنند و اعتبار آنها را اثبات کند.
یكی از جدیدترین ایده های ارائه شده توسط یكی از مشتریان شرکت سرگانت الگوریتم جدیدی است که بازیکن را برای بازی کردن معتاد میکند. در اصل ، این فناوری محتوای موجود در صفحه را تجزیه و تحلیل میکند ، رابطه کاربر و ارائه دهنده بازی را تعیین میکند و به صورت پویا محتوا را برای جذب کاربر ایجاد میکند. این یک ایدا جالب و تأثیرگذار است و جزو فاکتورهایی است که تهیه کنندگان بازیهای آنلاین لازم است برای فراهم کردن جنبه سرگرمی بازیکنانشان و آینده کاری خود به آن توجه کنند.
صنعت بازی در حال وفق دادن خود با افزایش مشتریان جوان خود است
در حالی که سن متوسط قماربازان آنلاین در انگلستان حدود ۴۰ سال است، این سن به مرور زمان جوانترمیشود. به نظر میرسد عوامل مختلف فنآوری ، اجتماعی و اقتصادی این تغییرات را تحریک میکند، در بخش قمار هم هدف این صنعت فعال کردن افراد بزرگسال برای سرگرم شدن در رشته سرگرمیهای آنلاین است. با در نظر گرفتن تمامی این موارد در ذهن،به راحتی می توان فهمید که ماهیت بازی های آنلاین کازینو چگونه میتواند تغییر کند. دستگاههای اسلات کلاسیک که با گذشت چندیت دهه همچنان بیتغییر باقی ماندهاند ممکن است به ما یادآوری کنند که روی بازیهایی تمرکز کنیم که براساس مهارت انجام میشوند. این درحالی است که تجربه نشان داده است که از بازیهای ویدیویی بیشتر از بازیهای سنتی استقبال شده است.
این یک دنیای هیجان انگیز برای سرگرم شدن است اما ما میخواهیم از زبان شما بشنویم که نظر شما درباره تغییرات این نوع از سرگرمیها در سالهای آینده چیست؟