آیا تا بهحال به این فکر کردهاید که چرا بازیهای کازینویی نامهای خاصی دارند؟ آیا میدانستید که نام بازی «اوماها هولدم» در واقع به شهر اوماها در ایالت نبراسکا مربوط نمیشود؟ یا چرا یک بازی تاسمحور «کرپس» نامیده شده است؟ در این مقاله به بررسی دلایل و خاستگاه نامگذاری برخی از مشهورترین بازیهای کازینویی میپردازیم.
ریشه نامگذاری بازی پوکر
نام «پوکر» به مجموعهای از بازیهای کارتی اشاره دارد که در آن بازیکنان به جای رقابت با دیلر، با یکدیگر رقابت میکنند. با توجه به تعدد بازیهایی که تحت نام پوکر قرار میگیرند، چندین نظریه در مورد منشأ آن وجود دارد. یکی از احتمالات، ارتباط پوکر با بازی ایرانی «آس ناس» است.
پیش از آنکه این بازی «پوکر» نامیده شود، برخی آن را «بلاف» (Bluff) مینامیدند که از واژههای آلمانی «Bluffen» (به معنای لاف زدن) و «Verbluffen» (به معنای گمراه کردن) گرفته شده است. همچنین، بازی فرانسوی «Poqe» و نسخه آلمانی آن «Pochspiel» از دیگر پیشینههای احتمالی پوکر هستند.
بیشتر مورخان بر این باورند که نسخه مدرن پوکر از بازی فرانسوی «Poqe» ریشه گرفته و از طریق مهاجران فرانسوی به نیواورلئان راه یافته است.
اوماها هولدم – نامی بدون ارتباط مستقیم با اوماها
قبل از نامگذاری این بازی به عنوان «اوماها هولدم»، این بازی با اسامی مختلفی در نقاط مختلف شناخته میشد. به عنوان مثال، در شمال ایالات متحده آن را «Twice-Three» مینامیدند. زمانی که این بازی به لاسوگاس معرفی شد، ابتدا به نام «ناگت هولدم» شناخته شد اما به دلیل نیاز به نامی بیطرف، کازینوها نام «اوماها هولدم» را انتخاب کردند.
دلیل دقیق این نامگذاری مشخص نیست، اما به نظر میرسد که مدیران کازینوها از نام اوماها الهام گرفتند زیرا این شهر سابقهای در شرطبندی و فعالیتهای کازینویی داشت، هرچند که بازی در آنجا اختراع نشده بود.
تگزاس هولدم – پوکری که به تگزاس گره خورده است
برخلاف اوماها هولدم، نام تگزاس هولدم به درستی به خاستگاه آن اشاره دارد. طبق اسناد تاریخی، این بازی در شهر رابزتاون، تگزاس به وجود آمد. جالب اینجاست که با وجود اینکه این ایالت قوانین سختگیرانهای علیه شرطبندی دارد، این بازی در آنجا متولد شد. در سال ۱۹۶۷، «کرندل ادینگتون» این بازی را به لاسوگاس برد و پس از چند سال به عنوان یکی از محبوبترین بازیهای کازینویی تثبیت شد.
رولت – بازی چرخ کوچک
«رولت» در زبان فرانسوی به معنای «چرخ کوچک» است و این نام مستقیماً از چرخ گردان بازی گرفته شده است. این بازی توسط ریاضیدان فرانسوی «بلز پاسکال» اختراع شد که در تلاش برای ساخت یک ماشین حرکت دائمی بود، اما بهطور تصادفی چرخ رولت را طراحی کرد.
در قرن ۱۹، فرانسه شرطبندی را ممنوع کرد و باعث شد نسخهای جدید از این بازی بدون جفت صفر در آلمان رایج شود که امروزه با نام «رولت اروپایی» شناخته میشود. در مقابل، کازینوهای آمریکایی نسخه اصلی را با صفر و جفت صفر حفظ کردند که بعدها به «رولت آمریکایی» معروف شد.
باکارات – بازی صفر
«باکارات» یکی از قدیمیترین بازیهای کازینویی است که نام آن از کلمه ایتالیایی «Baccarat» به معنای «صفر» گرفته شده است. در این بازی، کارتهایی مانند شاه، بیبی، سرباز و ۱۰ ارزش صفر دارند و هدف، دستی نزدیک به ۹ است.
ریشه این بازی به قرن ۱۴ میلادی بازمیگردد و به گفته برخی تاریخنگاران، توسط یک قمارباز ایتالیایی به نام «فلیکس فالگویر» ابداع شده است. باکارات در دوران سلطنت فرانسه به شدت محبوب شد و امروزه در دو نسخه «شمین د فر» و «پونتو بانکو» در سراسر جهان بازی میشود.
کرپس – بازی مبتنی بر تاس
بازی «کرپس» در ابتدا به نام «هازارد» شناخته میشد و ریشه آن به قرون وسطی بازمیگردد. نام «کرپس» احتمالاً از واژه فرانسوی «Crapaud» (به معنی وزغ) گرفته شده است، زیرا بازیکنان در گذشته برای انجام این بازی در خیابان روی زمین مینشستند، شبیه به حالت نشستن وزغ.
جمعبندی
هر یک از بازیهای کازینویی دارای تاریخچه و خاستگاه منحصربهفردی هستند. دانستن اینکه چگونه این نامها شکل گرفتهاند، ممکن است به شما در بردن بازی کمکی نکند، اما قطعاً دانشی جالب و سرگرمکننده برای علاقهمندان به این حوزه محسوب میشود!