صفحه اصلی / معرفی / آشنایی با ورزش شمشیر بازی – اطلاعاتی درباره شمشیربازی

آشنایی با ورزش شمشیر بازی – اطلاعاتی درباره شمشیربازی

نگاهی به تاریخچه شمشیربازی

همان طور که می دانید شمشیر بازی یکی از ورزش های بسیار کهن می باشد و افراد زیادی از دیر باز تا کنون علاقه زیادی به آن دارند. به همین دلیل ما در این مطلب می خواهیم ابتدا نگاهی به تاریخچه شمشیربازی بیندازیم تا با پیشینه ورزشی که انتخاب کرده اید آشنا شوید. در تاریخچه شمشیربازی باید بدانید فن شمشیر زدن و استفاده از شمشیر برای حمله و دفاع تاریخی بسیار دراز دارد. چون شمشیر مهم ترین اسلحه بشر طی چندین هزار سال بوده است و به همین دلیل تنها ورزشی است که تاریخی روشن دارد و مدارک زنده و گویایی در موجودیت آن وجود دارد. در نتیجه متخصصان این حوزه با بررسی هایی که انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که تاریخچه شمشیربازی به ابتدای قرن چهارم میلادی در اروپا بر می گردد.

 

 

شمشیر مهمترین اسلحه بشر، طی چندین هزار سال بوده است. در دوران باستان و در تمدنهای بزرگی همچون ایران، روم، یونان و مصر، جنگجویان و دلاورمردان در مبارزات خود از شمشیر بیشترین استفاده را می‌کردند و برای قدرت یافتن در مبارزه به آموزش فنون شمشیربازی زیر نظر مربیان و استادان با تجربه می‌پرداختند.
در معابد مصر باستان نقشهای برجسته‌ای بر روی سنگ وجود دارد که تاریخ آن ۱۱۹۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد و شمشیربازهایی را در حال شمشیر زدن و مسابقه نشان می‌دهد. در بیشتر مجسمه‌ها و حجاریهای مربوط به تمدنهای باستانی، جنگاورانی مسلح به شمشیرهای گوناگون دیده می‌شوند. این شمشیرها بیش از کشف آهن، از جنس مفرغ و برنز و اغلب به شکل کوتاه و پهن ساخته می‌شدند.
با کشف آهن، شمشیرها وزن بیشتری پیدا کردند و انواع شمشیرهای کوتاه و بلند و پهن و کج به دست جنگاوران نقاط مختلف جهان افتاد. اما با گذشت زمان به تدریج از وزن شمشیرها کاسته شد و به استحکام آن افزوده گردید تا جنگجویان بتوانند با سهولت بیشتری از آن استفاده کنند و کمتر خسته شوند.

در موزه ژاپن مجموعه‌ای از شمشیرهای قدیمی نگهداری می‌شود که حدود دو هزار سال از زمان ساختن آنها می‌گذرد. در این گنجینه شمشیری وجود دارد به نام روزانازینو که توسط پرنس پامانومیگوتو آخته شده است. البته در افسانه‌ها آمده است که لبه تیغ شمشیر به اندازه‌ای آخته شده که با یک ضربه سطح چمن باغ ملکه را صاف می‌کرده‌اند.

در این کشور، همچنین ورزشی با سابقه چند هزارساله متداول است به نام کندو که در آن به کمک قطعه چوبی بلند از جنس نی خیزران، به حمله و دفاع می‌پردازند و این در حقیقت شیوه‌ای برای آموزش فنون و اصول شمشیربازی و مهارت یافتن در آن است. در مسابقات امروزی کندو شرکت کنندگان از لباس محلی و ماسک توری مخصوص استفاده می‌کنند تا بدن و ناحیه سر و صورت آنها در برابر ضربه‌های حریف آسیب نبیند.

در تاریخچه شمشیربازی مطرح شده که در ابتدای قرن پانزدهم شمشیر بازی از آلمان به ایتالیا راه یافت و در قرن شانزدهم در همه اروپا متداول شد و مدارس شمشیر بازی به آموزش علاقمندان این ورزش پرداختند. در تاریخچه شمشیربازی جالب است بدانید انگیزه اصلی این رشته ورزشی آماده شدن افراد برای دوئل بوده است. در اواخر قرن ۱۹ میلادی که بسیاری از کشور ها دوئل را ممنوع کرده بودند باعث شد زمینه مناسبی برای گسترش شمشیر بازی به عنوان ورزش فراهم شود که به همین منظور باشگاه های متعددی در جهان به وجود آمد.

شمشیربازی ورزشی است مفرح که سرعت، قدرت، استقامت، چابکی و انعطاف پذیری در آن نقش مهمی بازی می کند و با آنچه در فیلم ها دیده می شود اختلاف بسیاری دارد و بعنوان یک هنر رزمی بحساب می آید. در این رشته دو شمشیرباز با نوعی رقص پای چابک و بسیار چشم گیر بر روی یک پیست به اندازه ۱٫۵´ ۱۴ متر به اجرای هنر فردی خود می پردازند. حرکات آنها آنقدر سریع می باشد که ضربه های وارده تنها بوسیله دستگاه الکتریک (آپاره) قابل ثبت می باشد.

نقش برجسته ای از مصرباستان بر جای مانده که مسابقه شمشیربازی رادر ۱۲۰۰ سال پیش از میلاد تصویرمیکند.در خصوص بکارگیری شمشیر به عنوان نوعی وسیله ورزشی شاید بتوان رم باستان راپیشگام خواند.اهمیت شمشیر در دوران جنگاوران ایران باستان و پس از آن در رم ،یونان ( ظهورگلادیاتورها) وپس از آن شوالیه های اروپایی در قرن ۱۳ و ۱۴ میلادی برجسته بود . شمشیر سمبل عدالت و شخصیت برای حامل آن و نشانه قدرت و رتبه در مضامین نظامی و مذهبی بوده است.شمشیر جزئی ازبدن ومهارت کاربردآن درجه ارزش و سلحشوری و احترام شخص می گردید.

شمشیرزنجیر اتصال به گذشته و نماد قدرت ارتش ملتها و پیوستگی تاریخ می باشد.درفرانسه زمان لوئی چهاردهم متشخص بودن افراد به آموز ش شمشیربازی بود.حمل شمشیر به عنوان شخصیت و قدرت بوده ولی به دلیل دوئل و عدالتخواهی مبارزه با شمشیراتفاق می افتاد و لازم بود که فرد نحوه مبارزه رابداند وگرنه به قیمت جانش تمام می شد.
دوئل کاران مرتکب جنایات زیادی شده ودر نبود پلیس اقدام به اجرای عدالت می نمودند(شمشیرسبک اپه).

تا قرن شانزدهم شمشیرهای سنگین که بیشتر با دو دست گرفته می شد متداول بود.(پایان قرون وسطی)

درقرن هفدهم گونه ای شمشیرسبک با پهنای نازکتر تیغه ونوک تیز با رویکرد حمله ای طراحی شد که اساس فنون رشته های فلوره (در انگلیسی foil و در فرانسه(fleuret واپه( در انگلیسی epee و در فرانسه épée ) به سبک امروزرابنیان نهاد.درآن دوره شمشیر بازی اروپا متحول ودانش ومهارت در رزم با شناخت الگوهای بررسی شده حمله و ضد حمله دارای ارزش هنری و علمی بود( شمشیرسبک اسپانیایی).در اواخر قرن هفده تکامل شمشیر سبک به کوچکترشدن باعث قابلیت مانوربسیاربالا گردید(شمشیرکوچک انگلیسی)و دوره تازه ای برای استفاده شمشیر تمرینی واموزش سربازان پیش ازنبردواقعی به کار گرفته شد.

درابتدای قرن هجدهم شمشیر سابر برای سواره نظام فرانسه طراحی شد،چون دارای گارد، تیغه بلند تر ونوک تیزجهت سوراخ کردن بدن وکشتن سریعتر بود که سوارکار بااسب بهتر ازآن استفاده میکرد و در مقایسه با شمشیرهای پهن انگلیسی مرگبارتر بود،شمشیرهای سابر فرانسوی در نبردهای ناپلئون مانند لایپزیک (دربرابر متحدین )،واترلو(ارتشهای مختلف بریتانیا،آلمان،هلند) بروکسل (۱۸۱۵)و نبرد کلیمان(در مقابل روسیه) استفاده شد که کارایی خوب این شمشیرهای مستقیم وتیزمشهود بود.

در قرن نوزده ارتش بریتانیا هنوز دارای شمشیرهای پهن برای برش بودند ولی در ۱۹۰۸میلادی شمشیردارای تیغه بلندو نوک تیز و گارد طراحی و به خدمت گرفته شد .

درباره فواید ورزش شمشیر بازی

شمشیر بازی ورزشی است که علاوه بر داشتن آمادگی جسمانی بالا نیازمند هوش زیاد و چابکی هم می باشد. پس ورزشی است که همه اعضا را درگیر خود می کند. آیا به دنبال یک روش کاملا جدید برای تغییر برنامه ورزشی خود هستید؟ شما می‌توانید برای کاهش وزن خود از کلاس‌های ورزشی مختلف استفاده کنید.

اما آیا شمشیر بازی می‌تواند یک تمرین مفید برای شما باشد؟ بیشتر افراد از اینکه شمشیربازی را به عنوان یک تمرین ورزشی خوب و مفید معرفی می‌کنند بسیار متعجب و شگفت زده می‌شوند.

چگونه شمشیربازی را آغاز کنیم؟
اگر دوست دارید شمشیربازی را برای سوزاندن کالری‌های اضافی بدن، خوش اندام بودن یا تغییر در برنامه ورزشی خود امتحان کنید، می‌توانید از سطح ابتدایی و آغازین شمشیربازی کار خود را آغاز نمایید. برخی از برنامه‌های شمشیربازی برای شرکت کنندگان جوان خواهد بود اما برنامه‌هایی نیز برای بزرگسالان وجود دارد. داگمارا در این باره می‌گوید: شمشیربازی بهترین روش برای تغییر برنامه روزانه است .

پوشش اصلی شمشیربازی : جوراب و کفش

جوراب و کفش نیز یکی دیگر از پوشش های این رشته ورزشی می باشند. جوراب های این رشته ورزشی بسیار بلند هستند و تا بالای زانوی ورزشکار را پوشش می دهد. کف کفش این رشته ورزشی هم صاف است و برای پیشگیری از پارگی کفش در حالت لانژ شمشیربازی سطوح داخلی کفش تا حد زیادی تقویت شده اند.

پوشش اصلی شمشیربازی : اتصالات الکترونیکی

اتصال های الکترونیکی اخرین و مهم ترین اجزای پوشش این رشته ورزشی مفرح و هیجان انگیز می باشد. اتصال های الکترونیکی برای درج کردن امتیاز ها به صورت الکترونیکی می باشد. این اتصال های الکترونیکی بر روی یک جلیقه وجود دارند که با خاصیت فلزی به نام لم هستند و فرد باید آن را بپوشد تا از آسیب هایی که ممکن است برایش پیش آید جلوگیری کند.

عمده خطاهای شمشیربازی

اگر به سراغ مطالب این رشته ورزشی مانند نام ورزش شمشیربازی چیست هم بروید شاید برای شما مهم ترین خطاهای این رشته ورزشی را بیان نکنند. به همین دلیل ما در ادامه به شرح مهم ترین خطاهایی از این رشته ورزشی پرداخته ایم که حتی شاید در فیلم شمشیر بازی هم ندیده اید. عمده خطاهای شمشیربازی عبارت هستند از :
• بی ادبی و توهین به حریف
• اعتراض به داور یا حریف پس از اعلان رای داوران
• گرفتن بدن حریف و جلوگیری از بازی وی
• نداشتن وسایل کامل مسابقه
• پرتاب کردن شمشیر به طرف حریف
• خشونت پس از اخطار
• تکرار حمله به حریف بعد از فرمان ایست داور

رده های سنی مسابقات شمشیربازی

دوست دارید بدانید رده های سنی مسابقات شمشیر بازی به چه صورت است تا هم خودتان و هم کودکان تان که عاشق شمشیر بازی هستند تکلیف خود را بدانند؟ ما در ادامه به شرح رده های سنی مسابقات شمشیر بازی پرداخته ایم که عبارت هستند از :
• نونهالان (زیر ۱۴ سال)
• نوجوانان (زیر ۱۷ سال)
• جوانان (زیر ۲۰ سال)
• بزرگسالان (سن آزاد است)

قوانین شمشیربازی

زمین مسابقه این رشته ورزشی دارای ۱۴ متر طول و ۱٫۵ متر عرض می باشد. در قوانین شمشیربازی شرکت کننده ها باید قبل از شروع شدن بازی باید با نگه داشتن محافظ شمشیر در کنار چانه شان به یکدیگر ادای احترام کنند. در دیگر قوانین شمشیربازی شرکت کننده ها باید در روی خط گارد جوری بایستند که یک پایشان جلو باشد و دست آزادشان در پشتشان جمع شده باشد.

قوانین شمشیربازی در خصوص ست ها به این صورت ست که در ست مسابقه ۳ دقیقه ای است ولی اگر یک شمشیرباز ۱۵ امتیاز بگیرد مسابقه ممکن است زودتر هم به پایان برسد. در دیگر قوانین شمشیربازی باید گفت اگر مسابقه تمام شود و هیچ یک از شرکت کننده ها نتوانند ۱۵ امتیاز کسب کنند برنده فردی خواهد بود که امتیاز های بیشتری کسب کرده است. در قوانین شمشیربازی اگر هم پس از ۹ دقیقه امتیازها مساوی بود یک دقیقه وقت اضافه در نظر گرفته می شود که در آن فردی که اولین امتیاز را کسب کند برنده خواهد بود.

شمشیربازی برای کاهش وزن:
اگر دوست دارید شمشیربازی را به عنوان یک برنامه کاهش وزن دنبال کنید، می‌توانید آن را با سایر فعالیت‌های روزانه خود هماهنگ نمایید. بر اساس مطالعات انجام شده، شما باید در هفته ۲۵۰ دقیقه فعالیت فیزیکی متوسط داشته باشید تا بتوانید وزن کم کنید.

شمشیربازی می‌تواند باعث سوزاندن کالری در بدن شود:
حتما شما هم مسابقات شمشیربازی را در طول بازی‌های المپیک مشاهده کرده اید. زمانی که این ورزش را از طریق تلویزیون دنبال می‌کنید ممکن است به نظر برسد که ورزشکاران کار سختی در پیش ندارند اما واقعیت چنین نیست. به طور متوسط یک خانم ۱۵۰ پوندی(۶۸ کیلوگرمی) در هر ساعت از شمشیربازی حدود ۴۰۰ کالری می‌سوزاند.

حتما شگفت زده شدید. بیشتر شمشیربازان در مورد اینکه حرکات شمشیر در طول بازی چقدر سخت و محکم است شگفت زده می‌شوند. البته باید به خاطر داشته باشید که قرار نیست کل ۶۰ دقیقه را در یک مسابقه شرکت کنید پس کالری سوزانده شده کمتر خواهد بود.

همانطور که می‌دانید شمشیربازی سه نوع سلاح متفاوت دارد که در طول شمشیربازی از آن‌ها استفاده می‌شود:اپه، فویل و سابر. نوع سلاحی که در این بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد طول هر بازی را مشخص می‌کند. اپه و فویل حاوی سه مسابقه سه دقیقه ای به همراه یک استراحت یک دقیقه ای در بین هر بازی است. شمشیر بازی با سابر بیشتر طول می‌کشد زیرا بر اساس لمس یا امتیازات است.

اگر در ورزش شمشیربازی تازه کار هستید، ممکن است در طول تمرین زمان زیادی را صرف کنید. اما تمرین‌های انجام شده حرکات بدن شما و پمپاژ را بهبود می‌بخشد ، باعث سوزاندن کالری می‌شود و باعث کاهش وزن می‌شود.

عصر جدید شمشیربازی

دراولین مسابقات المپیک( آتن ) که در سال ۱۸۹۶ برگزار شد، ۱۳ شمشیرباز از ۴ کشور، در این رویداد ورزشی بزرگ شرکت کردند. از آن پس شمشیربازی به طور گسترده در بازیهای المپیک رواج یافت و مقررات امروزی این رشته ازهمان زمان نهادینه شد تا در المپیک لندن مسابقات در دو رشته فلوره و سابر با مقررات مناسب برگزار شد.

فدراسیون جهانی شمشیربازی FIE، در ۲۹ نوامبر ۱۹۱۳ در پاریس تأسیس شد. در کنگره جهانی کمیته های ملی المپیک که درسال ۱۹۱۴ در پاریس برگزار شد، مقررات فدراسیون بین المللی شمشیربازی مورد تصویب قرار گرفت و درسال ۱۹۱۹ به عنوان « قوانین مسابقات شمشیربازی » اعلام شد. پس از چندین مرحله بحث و بررسی درباره این قوانین که در کنگره های FIE انجام گرفت، بالاخره در کنگره سال ۱۹۵۴ نام « قوانین تکنیکی» برآن گذاشته شد. تغییرات و اصلاحات متوالی در کنگره های سالهای ۱۸۵۸، ۱۹۶۴، ۱۹۷۲، ۱۹۷۳، ۱۹۸۳، ۱۹۹۷، ۲۰۰۶، ۲۰۰۷، ۲۰۰۸، ۲۰۰۹، ۲۰۱۰ انجام گردید. این اصلاحات جهت مدرنیزه کردن و بالا بردن میزان امنیت تجهیزات مورد استفاده در این رشته به عمل آمد که هنوز هم بحث و تبادل نظر در اینباره ادامه دارد.

معرفی مربیان تیم های ملی شمشیربازی در رده های پایه

مربیان منتخب فدراسیون شمشیربازی برای تیم های نوجوانان، جوانان و بزرگسالان سه اسلحه سابر، اپه و فلوره به این شرح هستند:

اسلحه سابر

رضا پیکرآرا: مربی تیم ملی بزرگسالان
حمید شیر: مربی تیم جوانان
علیرضا طاهرخانی: مربی تیم نوجوانان
دراین اسلحه پیمان فخری به عنوان سرمربی تیم ملی بزرگسالان فعالیت دارد.

اسلحه اپه

مهدی زنگنه: مربی تیم ملی بزرگسالان
علی یعقوبیان: سرمربی تیم های نوجوانان و جوانان
سید صادق آرامش: مربی تیم های نوجوانان و جوانان

در این اسلحه سیامک فیض عسگری به عنوان سرمربی تیم ملی بزرگسالان فعالیت دارد.

اسلحه فلوره

جواد رضایی: مربی تیم های نوجوانان و جوانان

دراین اسلحه احمد اکبری جاوید به عنوان سرمربی تیم ملی بزرگسالان فعالیت دارد

جمع بندی نهایی

در جمع بندی نهایی این مطلب سعی کردیم اطلاعات مفیدی در خصوص اینکه نام ورزش شمشیربازی چیست، اصطلاحات شمشیربازی چه می باشد، تاریخچه شمشیر بازی چیست، فواید ورزش شمشیربازی چه ها هستند بدهیم. در سخن اخر این مطلب امیدوار هستیم مطالب فوق در این خصوص برایتان مفید بوده باشد و با بهره بردن از آن ها اوقات خوشی برای خود و دوستانتان رقم بزنید.

این مطالب را نیز ببینید!

معرفی ورزش هاکی روی یخ

معرفی ورزش هاکی روی یخ هاکی روی یخ یک بازی مهیج و پر طرفدار است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *