بازی های تصاعدی مبحثی است که افراد زیادی درباره آن از من سوال میکنند بنابراین در این مقاله سعی کردهام تا با جمعآوری مطالب مناسب پاسخ آنها را هم بدهم.
اسلات، ویدیو کنو و ویدیو پوکر های تصاعدی معمولاً فرصتهای مناسبی را برای بازیکنان جهت رسیدن به سودی مناسب فراهم میکنند که البته این مسسئله مورد استقبال کازینوها قرار نمیگیرد چراکه پاداش این دستگاهها با افزایش تعداد سکههایی که به درون آنها انداخته میشود، افزایش پیدا میکنند. به همین دلیل کازینو همیشه در دراز مدت سعی در افزایش درآمد خود میکند.
تصور کنید که در بازی Jacks or Better ۵/۹ شاهد حالت تصاعدی هستید به گونهای که ۰.۵ درصد از تمام پولهایی که برای شرطبندی استفاده میکنید به رویال فلاش تصاعدی اضافه شود. این موضوع به چه معنایی است؟ به این معناست که بدون توجه به موقعیت و اندازه رویال فلاش در بازی در هر زمان خاص، دستگاه ۱.۰۵% از تمام پولی که در دراز مدت برای کازینو شرطبندی میشود را نگه میدارد. بازیکنان ماهر تنها در صورت راضی بودن از شرایط این بازی را انجام میدهند، درواقع این که چه کسی در کازینو پشت دستگاههای بازی مینشیند، به کازینو ارتباطی ندارد.
انواع بازی های تصاعدی
افرادی هستند که با نظرمن مخالفت میکنند، معتقدند که کازینوها کاملاً به بازیکنان ماهری که میتوانند خوب بازی کنند اهمیت میدهند چراکه کازینوها ترجیح میدهند تا بازیکنان ناوارد با بازی های تصاعدی بازی کنند و نتوانند از امکاناتی که شرایط تصاعدی برای آنها ایجاد میکنند بهرهمند شوند.
بسیاری از افرادی که با من مخالفند معتقدند که بسیاری از کازینوها، دستگاههای تصاعدی خود را به عنوان طعمه و یا نمونه در کازینو قرار میدهند تا بازیکنان ماهر و کسانی که میتوانند در این نوع از دستگاهها برنده شوند را شناسایی کنند. من به شخصه معتقدم که اکثر کازینوها، در قید و بند شناسایی این بازیکنان در بازیهایی مانند ویدیو پوکر تصاعدی نیستند. اگر آنها برای شناسایی این بازیکنان و جلوگیری از موفقیت آنها در بازی های تصاعدی در تلاش هستند پس استفاده از این بازی ها در صورت برنده نشدن بازیکنان چه معنایی میدهد؟
در این میان، اسلاتهای تصاعدی جزو بازیهای پرطفدار هستند که برخلاف ویدیو پوکر، میزان بازگشت پول توسط این دستگاهها قابل محاسبه و شناسایی نیست (میزان بازگشت پول در ویدیو پوکر در سایت ویزارد قابل محاسبه است). بنابراین میتوان گفت که هیچ ابزاری وجود ندارد تا با آن بتوان بر اساس پارامترهای دستگاه اسلات، میزان دقیق بازگشت پول را در این بازی محاسبه کرد. موارد زیادی در این بازی وجود دارند که باعث حواسپرتی و گیج شدن بازیکنان در محاسبه میزان دریافتی در اسلاتهای تصاعدی خواهند شد بنابراین نمیتوان به یقین گفت که محاسبه این مقدار میتواند به دقت انجام شود یا خیر.
اسلاتهایMUST-HIT
من اواخر مطالب زیادی را درباره این اسلات نوشتهام. بازیکنان قبل از بازی با این اسلاتها، بهتر است با آنها آشنایی پیدا کنند. مطالب زیادی در بسیاری از سایتها درباره این نوع از اسلاتها نوشته شده است. ممکن است در آینده، در صورت بروز تغییراتی در این اسلاتها مطالب جدید خود را درباره آنها بنویسم ولی فکرمیکنم اطلاعاتی که درسایت ویزارد میتوانید بدست آورید، کاملاً جامع و کافی باشد.
دستگاههای تصاعدی CAPPED and UNCAPPED
تفاوت بین این دو نوع دستگاه تصاعدی مهم است چون یک دستگاه تصاعدی uncapped (آنکپد) از نظر تئوری میتواند در بسیاری از جنبهها مثبت باشد و یک بازی با حالت تصاعدی capped (کپد) ممکن است همیشه منفی باشد؛ حتی زمانیکه حالت تصاعدی دستگاه به بیشترین میزان خود برسد. در یک بازی تصاعدی آنکپد، پارامتر تصاعد تا زمان رسیدن به بیشترین میزان برد به صورت تصاعدی ادامه پیدا میکند. در این حالت، با زسیدن دستگاه به این نقطه حالت تصاعدی دستگاه دوباره به تنظیمات اولیه خود یعنی «میزان پایه» خود باز میگردد. بازی های تصاعدی نوع کپد متفاوت هستند، چون زمانی که پارامتر تصاعد به میزان معینی برسد، دستگاه به تنظیمات اولیه و میزان پایه خود برنمیگردد. در این حالت، هر میزانی که به حالت تصاعد اضافه میشود بعد از برد بازیکن به میزان پایه اضافه میشود.
در ایالت مونتانا، قانونی وجود دارد که منجر به بدست آوردن جک پات ۸۰۰ دلاری کپ برای هر بازی تصاعدی میشود. برای مثال در یک بازی کنو که به صورت تصاعدی انجام میشود بعد از برد ۵ مرحله از ۵ مرحله، آخرین مقداری که در تصاعد به مقدار قبلی اضافه شده بود برای بازی دوباره به میزان مبلغ پایه اضافه میشود.
مثال دیگری از ماشینهای تصاعدی کپد، هیچ پرداخت خاصی را برای بازی در نظر نمیگیرد بلکه به بازیکنان در صورت برد بازیهای رایگان ارائه میدهد. در ماشین های اسلات بازی هایی هستند که بازیکن میتواند در صورت برنده شدن یک مرحله از بازی، بونوس مرتبط با همان مرحله تصاعدی را دریافت نماید. جالب است بدانید که با توجه به تحقیقاتی که درباره اینگونه از دستگاهها انجام شد، اثبات شد که این نوع از دستگاهها حتی زمانی که تمام بنونسهای بازی استفاده شوند، عملکرد مثبتی نخواهند داشت.
من به شخصه این بازی را تجربه نکردهام، گذشته از این ، تا کنون با اسلات هایی که حالت تصاعدی کپد دارند بازی نکردهام. بنابراین نمیتوانم درباره این یافتهها نظری بدهم. Must-Hits اسلاتهای از نظر تکنیکی جزو اسلاتهای تصاعدی کپد هستند. تنها فرقی که دارند این است که آنها در صورت رسیدن بازیکن به بیشترین میزان تصاعد در دستگاه، برد بازیکن را تضمین میکنند.
اگر میخواهید با دستگاه اسلاتی که از نوع تصاعدی کپد هستند ولی جزو اسلاتهای Must-Hit نیستند بازی کنید، باید با احتیاط عمل کنید، چراکه یک بازی
تصاعدی کپد در نوع خود مثبت نیست. اگر حالت تصاعدی کپد در بازی ویدیو پوکر اتفاق بیفتد، میزان بازگشت پول خود را محاسبه کنید و اگر این نوع از تصاعد مربوط به بازی کنو باشد به من پیغامی دهید تا به شما نحوه حساب کردن میزان بازگشت را آموزش دهم. محاسبات ربوط به کنو کاملاً ساده است.
آیا این بازیها بونوس دارند؟ این بونوسها چگونه عمل میکنند؟
شاید مهمترین مسئلهای که درباره دستگاههای تصاعدی آنکپد وجود داشته باشد این است که آیا این دستگاهها بازیهای همراه با بنوس هم دارند و اگر دارند این بونوسها در بازیها چگونه عمل میکنند؟ برای مثال، اگر با بازی در اسلات مواجه شدید که دارای بنوس است و آن را نمیشناسید، بهتر است ابتدا این بازی را به صورت آزمایشی انجام دهید چراکه به احتمال زیاد ممکن است تا کنون با بازیهایی که به صورت تصاعدی و به همراه بونوس هستند بازی نکردهاید و ازنوسانات پرداختی این بازیها اطلاعات دقیقی ندارید. انجام دادن چنین چالشی باعث گرفته شدن وقت زیادی از شما میشود. علاوه براین، بازیهای ویدیو کنو زیادی هستند که که دارای بونوس و به صورت تصاعدی هستند و البته که جدول پرداختی متفاوتی نسبت به سایر بازیها دارند ولی باید بگویم که در کل، آنالیز و محاسبات پرداختی در بازیهای کنو بسیار راحت هستند. بازیهایی مانند ویدیو پوکر و کنو سختی محاسبات اسلاتها را ندارند. برای محاسبه میزان پرداختی در اسلاتها لازم است تا اطلاعات هزاران چرخش و توالی سمبلهای ظاهر شده را در نتایج در نظر بگیریم. هزاران نتیجه از دستگاههای با واریانس بالا و از دستگاههای چند لاینه بدست آمد که در ادامه این سوال را برای ما ایجاد میکند:
تک لاین، ۳ لاین یا چندلاین؟
قبل از اینکه بخواهید درباره دستگاه اسلات واینکه آیا یک تصاعد آنکپد میتواند نتیجه مثبتی از این دستگاه به ما بدهد، باید به این موضوع توجه کنید که باید چه تعداد نتیجه را از این بازی برای انجام آنالیز موردد نظر بدست آورید. راحتترین ماشین برای انجام این آنالیز و براساس فرکانس نمادها، بازیهای اسلات تک لاین هستند( بازی الماس ۳ تایی)
اما چنین بازیهایی به سرعت منقرض میشوند. باید گفت که امروزه بازیهای تک لاین بسیار کمی در اسلاتها موجود هستند. اما در این میان، بسیاری از بازیهای با چند لاین پرداخت به بازیکنان اجازه میدهند تا یک بار یا بیشتر با حالت تک لاین بازی کنند.
اگر یک بازی تک لاین را برای آنالیز پیدا کردهاید بهتر است ابتدا فرکانس سمبلها را در لاین اصلی و بیش از ۱۰۰۰ چرخش تعیین کنید. ممکن است بپرسید چند هزار چرخش؟ ممکن است تنها ۳۰۰۰ چرخش کافی باشد. در صورت رسیدن به نتایج معقولی مانند نتایج زیر میتوانید به این نتیجه برسید که تعداد چرخشهایی را که در نظر گرفتهاید کافی بوده است :
• درصدی که به دست میآید دور از ذهن نباشد ( مانند ۱۰۶% که خارج از محدوده درصد است)
• اگر ۵۰۰ و یا ۱۰۰۰ چرخش دیگر به نمونههای خود اضافه کنید و محاسبات را دوباره انجام دهید، نتایجتان کمتر از یک درصد تغییر کند. زمانی این نتیجه درست است که تصادف و یا اتفاق نباشد و شما ممکن است به صورت تصادفی به این نتایج رسیده باشید. میتوانید برای اطمینان از نتیجه بدست آمده خود آنالیز را با ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ چرخش دیگر تکرار کنید. همچنین آنالیزهای آماری وجود دارد که برای سنجش نتایج به کار میرود.
باید گفت که شرایط و قوانینی که برای یک بازی تک لاین به کاربرده میشود برای یک بازی سه لاینه هم کاربرد دارد بنابراین میتوانید سمبلهای زیادی را به هزاران چرخش خود اضافه کنید. اگر این بازی، یک سرگرمی ۳ لاین است، اطمینان حاصل کنید که هنگام آننالیز نتیجه تعداد چرخشها را ۳ برابر میکنید. این روند براب بازیهای چندلاین هم در نظر گرفته میشود، اما بازیهای چندلاین معمولاً با بونوس همراه هستند که معمولاً اشتراک خاصی با بازی اصلی ندارند. در این شرایط به شما پیشنهاد نمیکنم تا وقت خود را صرف بازی کردن با این نوع از بازیها بکنید.
حتی ماشینهای عجیب و غریبتری وجود دارند که مانند دستگاههای سنتی امروزی، لاین پرداختی به این شکل ندارند. بعضی از اسلاتها به صورت عجیب و غریبی برنامه ریزی شدهاند، به گونهای که در حالت تصاعدی بازیکن میتواند در هر سطح از شرطبندی برنده
شود( ۱ دلار، ۲ یا ۳ دلار) اما میتوانید احتمال برد بیشترتان را با شرطبندیهای بیشتر و کسب بونوسها افزایش دهید. ممکن است ندانید که شرطبندی را تا کجا ادامه دهید، چه مقدار در بازیهای تصاعدی باید شرط ببندید و چه میزان میتوانید در شرطهای تصاعدی بدست آورید. تمامی اینها با تمرین کردن تا حدی قابل حل میشود.
من واقعاً دوست ندارم نسبت به بعضی از بازیها مانند اسلاتها بدبین باشم چراکه فکر میکنم این بازیها در نوع خود کاملاً سرگرم کننده هستند. اما بسیاری از این ماشینها پیچیدگی خاص خود را دارند به گونهای که لازم نیست وقت خود را صرف بازی کردن با آنها کنید. برای بازی با سرگرمیهایی که حالت تصاعدی دارند باید آنالیز لازم را برای محاسبه میزان بازپرداخت انجام دهید. فرض کنید که یک دستگاه زمانی در موقعیت تصاعد مثبت قرارمیگیرد که ۲۰ چرخه را بدون شکست طی کند. صرف نظر از اینکه یک نتیجه تا چه اندازه میتواند تکراری یا غیر تکراری باشد، باید گفت که یک دستگاه هیچ گاه ۲۰ چرخ متوالی بدون شکست نخواهد داشت. این موضوع را باید همیشه در نظر گرفت که تصاعدی بودن دستگاه به معنی مثبت بودن عملکرد آن نخواهد بود. حتی اگر عملکرد دستگاه به صورت مثبت باشد، سود شما ممکن است تنها چند دلار باشد. اگر نمیتوانید به ویژگیهای پرداختی دستگاه دسترسی داشته باشید به شما پیشنهاد میکنم که بازیهای بونوس دار را که تصاعدی هم هستند تجربه کنید و آنها را امتحان کنید تا بتوانید از سازوکار پرداختی آن مطلع شوید. من حتماً اصراری برای آنالیز سیستم تصاعدی ندارم اما این کار در نوع خود میتواند علاوه بر آموزنده بودن، سرگرم کننده هم باشد.
بزرگترین دستاوردی که از این مقاله میتوانید بگیرید این است که نباید فرضیات از پیش تعیین شدهای در دستگاههای اسلات برای خود درنظر بگیرید. اگر میزان مبلغ بدست آمده از یک دستگاه تصاعدی برابر با ۷۴۷.۲۲ دلار باشد و از دسگاه دیگر برابر با ۱۶۸۲.۳۴ دلار باشد، لزوماً به این معنا نیست که دستگاه دوم، دستگاهی است که برد بهتر و بیشتری را به شما میدهد. شما درواقع نمیتوانید تشخیص دهید که کدام دستگاه میتواند شما را به برد بهتری برساند.