اسکارز گرایند سرنمون استراتژیهای تصاعد مثبت است. این سیستم با نام هویلز پرس هم شناخته میشود و در آلمان و فرانسه اغلب به عنوان تصاعد پلاسکوپ از آن یاد میشود. اسکارز گرایند، مانند سیستمهای خیلی معروف رولت، در اصل برای شانسهاس پنجاهپنجاه (قرمز، سیاه، بالایی، پایینی، فرد، زوج) ابداع شده است. اما مثل اکثر ایدههای خوب، میتواند تغییر کند و برای خیلی شرطهای دیگر هم مورد استفاده قرار گیرد، مثل شرطهای دوجینی و استریت. هدف ما صرفاً بردن یک واحد باارزش است. همچون هر سیستم دیگری ارزش یک واحد بسته به موجودی حساب شما و محدودۀ میز میتواند از 0.1 دلار باشد تا 1000 دلار.
ایدههای پشت سیستم اسکارز گرایند
مفهوم اصلی این است که در بازی رولت دورههای متعدد برد و باخت وجود دارد. باختها و بردها اغلب در یک نوار میآیند. ما، بهنوعی، این روند را دنبال میکنیم. میکوشیم در طی نوارهای باخت شرطهامان را پایین نگه داریم و در طی نوارهای برد که امید داریم ادامه یابند بالاشان ببریم.
بنابراین، بهتر است موقع بردن شرطتان را بالا ببرید نه موقع باختن، زیرا این کار موجودی حسابتان را (حتی اگر در مجموع ببازید) به نوعی متعادل نگه میدارد.
در انتها اینکه در سیستم اسکارز گرایند ترجیح میدهیم شرطمان را آرامآرام بالا ببریم، فقط با یک واحد؛ این کار را برای جلوگیری از رشد سریع شرطهامان میکنیم.
قاعدههای اسکارز گرایند (پلاسکوپ)
ــ اگر شرط اول را ببرید، 1 واحد بردهاید و دور بازیتان تمام است.
ــ اگر یک شرط را ببازید، در دور بعد همان مقدار شرط میبندید.
ــ اگر یک شرط را ببرید، در دور بعد یک واحد بیشتر از شرط برنده شرط میبندید. تنها استثنای این قاعده وقتی است که برای اینکه در مجموع سود کنید به واحدهای کمتری نیاز داشته باشد، در این مورد فقط همان تعداد واحدی را که میخواهید شرط میبندید، که به شما در صورت برد فقط سودی معادل با یک واحد بدهد.
ــ دور بازی وقتی به پایان میرسد که به سود 1واحدی میرسید.
مقدار شرط | نتیجه | سود مجموع |
1 | باخت | 1- |
1 | باخت | 2- |
1 | باخت | 3- |
1 | باخت | 4- |
1 | برد | 3- |
2 | برد | 1- |
2 | برد | 1 |
در دور آخر، بر اساس قواعد، بهجای 3 واحد فقط 2 واحد شرط میبندیم. چراکه 2 واحد برای اینکه سود کنیم کافیست.
مزایا و معایب
حالا بیایید دو سناریوی متفاوت را بیازماییم تا قوّت و ضعف سیستم اسکارز گرایند را دریابیم.
دنبالۀ مطلوب | ||
مقدار شرط | نتیجه | سود مجموع |
1 | باخت | 1- |
1 | باخت | 2- |
1 | باخت | 3- |
1 | باخت | 4- |
1 | باخت | 5- |
1 | باخت | 6- |
1 | باخت | 7- |
1 | برد | 6- |
2 | باخت | 8- |
2 | باخت | 10- |
2 | باخت | 12- |
2 | باخت | 14- |
2 | باخت | 16- |
2 | برد | 14- |
3 | باخت | 17- |
3 | برد | 14- |
4 | برد | 10- |
5 | برد | 5- |
6 | برد | 1 |
در 19 دور با 13 باخت و فقط 6 برد مواجهیم و با اینحال هنوز سود بردهایم. این نوع از دنبالۀ دورهای گردونه برای اسکارز گرایند ایدئال است و میتواند در برابر باختهای پیاپی مقاوم باشد و عملاً در برابر نوارهای طولانی باخت خودنمایی میکند. این روشی بسیار ارتجاعی با ویژگیهای دفاعی اندک است که اگر بهطرزی مطلوب روی دور شانس بیفتیم میتواند میتواند مزایای بسیار داشته باشد.
دنبالۀ نامطلوب | ||
مقدار شرط | نتیجه | سود مجموع |
1 | باخت | 1- |
1 | باخت | 2- |
1 | باخت | 3- |
1 | برد | 2- |
2 | باخت | 4- |
2 | برد | 2- |
3 | باخت | 5- |
3 | برد | 3- |
4 | باخت | 7- |
4 | برد | 3- |
5 | باخت | 8- |
5 | برد | 3- |
6 | باخت | 9- |
6 | باخت | 15- |
6 | باخت | 21- |
6 | برد | 15- |
7 | برد | 8- |
8 | باخت | 16- |
8 | برد | 8- |
در 19 دور، با 8 برد و 11 باخت، هنوز 8 واحد باختهایم. با این نتیجه با خیلی از سیستمهای دیگر، مثل لابوشر یا تایر و توت، حتماً سود میکردیم. با اینحال، اسکارز گرایند نمیتواند روی یک برد و دنبالههای «پرتلاطم» سرمایهگذاری کند بلکه برای قدرتنمایی نیاز به بردهای پیاپی دارد. در واقع بردهای معدود در بازی رولت برای این سیستم مضرند، زیرا مقدار شرطبندی را زیاد میکنند.
اسکارز گرایند برای شرطهای دوجینی
بهراحتی میتوان پلاسکوپ را با شرطهای دوجینی تطبیق داد. میتوان یک یا دو دوجین را انتخاب کرد. در موردی که روی دو دوجین شرط میبندید پیشنهاد میکنم روی دو دوجینی که اخیراً آمدهاند شرط ببندید و از شرطبندی روی دوجین «خاموش» بپرهیزید. بدیهیست که مزایا و معایبی که در مورد شرطهآکچای پنجاهپنجاه شاهد آن بودیم در مورد شرطهای دوجینی هم صادقند. اسکارز گرایند به دنبالههای طولانی علاقه دارد و از نوارهای پرتلاطم که در آنها برد و باختها جا عوض میکنند بیزار است. در اینجا سناریوی خوب را که در آن شرط دوجینی بستهایم آوردهایم.
شرطبندی روی یک دوجین (سناریو خوب) | ||
مقدار شرط | نتیجه | سود مجموع |
1 | باخت | 1- |
1 | باخت | 2- |
1 | باخت | 3- |
1 | باخت | 4- |
1 | باخت | 5- |
1 | باخت | 6- |
1 | باخت | 7- |
1 | باخت | 8- |
1 | باخت | 9- |
1 | باخت | 10- |
1 | باخت | 11- |
1 | باخت | 12- |
1 | برد | 10- |
2 | باخت | 12- |
2 | باخت | 14- |
2 | باخت | 16- |
2 | باخت | 18- |
2 | باخت | 20- |
2 | باخت | 22- |
2 | برد | 18- |
3 | برد | 12- |
4 | برد | 4- |
3 | برد | 2 |
در 23 دور، بهجای 7 برد «مورد انتظار»، فقط به 5 برد رسیدهایم، با اینحال همچنان 2 واحد بردهایم. (شرطبندی سادۀ تکواحدی بدون هیچ استراتژی ما را بهسوی باخت 8 واحد هدایت میکرد). اما زیبایی این تصاعد سود آن نیست، این است که این کار را فقط با شرطی حداکثر 4واحدی انجام دادهایم. کمتر سیستمی این کار را میکند. همچنین توجه داشته باشید که در آخرین دور اگر بخواهیم خیلی محافظهکار باشیم بهجای 3 واحد فقط با 2 واحد شرط میبندیم، که «سود مجموع» ما را به 0 میرساند و این برای چنین دنبالهای کماکان عالی است. و بعد دور جدید بازی را با 1 واحد آغاز میکنیم.
نتیجهگیری
اسکارز گرایند (یا پلاسکوپ) یک تصاعد مثبت اساسی، محافظهکار، و عالی است. میتواند در برابر باختهای متعدد ایستادگی کند و بسیاری از انواع دنبالههای بد را تاب بیاورد. با اینحال، پاشنۀ آشیل آن نوارهای کوتاه است. جا عوضکردن برد و باخت دشمن این استراتژی است که در غیر اینصورت استراتژی شگفتآوریست.