صفحه اصلی / آموزش بازی‌های کازینو / بازی رولت / عوامل موثر در پیشبینی برد در بازی رولت

عوامل موثر در پیشبینی برد در بازی رولت

برای برد در بازی رولت روش‌های گوناگونی وجود دارد که تقریباً استفاده از اکثر آنها برپایه شانس هستند. در این مقاله به بررسی اجزای چرخ رولت می‌پردازیم و نقش هریک از آنها را برای برد در این بازی می‌بینیم.

عوامل موثر در برد بازی رولت

عوامل موثر در برد بازی رولت

اجزای چرخ رولت

روتور: این بخش، قسمت چرخان چرخ رولت است که به بخش‌های شماره گذاری شده‌ای تقسیم شده است که توپ روی آنها فرود می‌آید.
استاتور: قسمت ثابت چرخ رولت است. این بخش شامل قسمت دوکی شکل است که روتور در آن می‌چرخد. توپ باید از قسمت شیبدار چرخ و دیفلکتورها عبور کند تا به روتور و بخش‌های شماره گذاری شده وارد شود.
دیفلکتورها: دیفلکتورها موانع عمودی و افقی هستند که از قسمت شیبدار تا روتور کشیده می‌شوند. اکثر چرخ‌های کازینو دارای ۸ دیفلکتور هستند که البته تعداد آنها در برخی از چرخ‌ها به ۱۶ عدد می‌رسد.
فرت‌ها (frets): فرت‌ها تقسیم کنندگانی بین بخش‌های شماره گذاری شده روی روتورها
هستند.
آپرون: قسمت شیبداری که دیفلکتورها روی آن قرار دارند که بین روتور و بخش چرخان چرخ قرار دارد.

توضیحی درباره نقش توپ

فرض کنید که می‌خواهید پیشبینی کنید که توپ در کدام قسمت چرخ فرود می‌آید. دیلرتوپ را با یک انرژی اولیه روی چرخ رها می‌کند. اگر شما بدانید که چه میزان انرژی به توپ در هنگام پرتاپ داده شده است و چه میزان انرژی را در هنگام حرکت روی چرخ از دست می‌دهد، می‌توانید خانه‌ای که توپ روی آن فرود می‌آید را حدس بزنید. هنگامی که توپ از مسیر خارج می شود ، انرژی باقیمانده آن برای حفظ موقعیت خود در مسیر تقریبا عمودی کافی نیست ، اما هنوز مقدار مشخصی از انرژی از پرتاب باقی مانده است که باید قبل از ازتوقف توپ از بین برود. بنابراین در هر مرحله پرتاپ، توپ دارای مقدار انرژی مشخصی است که تا زمان توقف مرحله به مرحله آن را از دست می‌دهد. اگر مسیر توپ از ابتدای جای شیبدار چرخ تا بخش‌های شماره‌گذاری شده از موانع خالی باشد، انرژی اولیه جمع شده در توپ از طریق برخورد با فرت‌های بین بخش شماره گذاری شده از توپ خارج می‌شود. بعضی اوقات به دلیل برخورد توپ با قسمت پایین فرت، از روی خانه شماره گذاری شده کنار فرت می‌پرد و سپس با فرت‌های بعدی برخورد می‌کند. اما به طور معمول، توپ بدون پریدن از خانه‌ای از آنها عبور می‌کند و در سر راه خود به فرت‌ها برخورد می‌کند. توپ در هر بار پرتاپ مسافت ثابتی را طی می‌کند و درواقع طول مسیر روی چرخ عوض نمی‌شود. اگر توپ در مسیر خود به فرت‌ها برخورد نکند، انرژی خود را از دست نمی‌دهد. برای اینکه توپ در طول مسیر همراه با پرش حرکت نکند لازم است تا به فرت اول برخورد کند تا مقدار زیادی از انرژی اولیه خود را از دست بدهد و در حرکت روی خانه‌های بعدی پرشی نداشته باشد. در برخی از چرخش‌ها، اتفاقات عجیبی رخ می‌دهد. برای مثال، توپ به فرتس برخورد می‎کند و به عقب بازمی‌گردد تا اینکه به به فرت عقبی برخورد کند و آن رت دوباره رو به جلو هل دهد. در این میان در اثر برخورد توپ با فرت عقبی، تا حدی انرژی خود را از دست می‌دهد و درنتیجه به سمت یک خانه قابل پیشبینی و رو به جلو حرکت می‌کند. در چرخ‌هایی که خانه‌های شماره گذاری شده در آنها دارای عمق هستند، توپ در یکی از خانه‌های ابتدایی گیر می‌کند و تمام انرژی خود را برای حرکت در آن خانه از دست می‌دهد. اما از جمله اتفاقات نادری که باعث می‌شود توپ مسیر همیشگی خود را طی نکند خارج شدن توپ از مسیر حرکتی‌اش و شناور شدن در آن مسیر است. توپ‌های شناور معمولاً به توپ‌هایی گفته می‌شود که در لبه روتور و بالای بخش‌های شماره‌گذاری شده حرکت می‌کنند و تا زمان تمام نشدن انرژی خود در این مسیر حرکت می‌کنند. حتی دیده شده‌ است که این توپ‌ها بدون افتادن در خانه‌های اعداد در لبه روتور متوقف می‌شوند که در این صورت دیلر با اجازه رییس میز باید توپ را برداد و دوباره پرتاپ کند. معمولاً این حالت شناوری توپ زمانی اتفاق می‌افتد که چرخ با سرعت زیادی بچرخد و توپ بخواهد از این چرخش سریع فرار کند که در این صورت کاملاً در قسمت روتاری گیر می‌کند. این اتفاق،فرصت پیشبینی را از افراد برای تخمین زدن خانه نهایی توپ از آنها می‌گیرد. هیچ عاملی، به جز دیلری که با پرتاپ‌های بد توپ را به صورت شناور روی چرخ به حرکت درمی‌آورد، افراد و بازیکنان را از کنار میز رولت و شرکت در آن فراری نمی‌دهد.
از جمله عوامل دیگری که پیشبینی‌های مربوط به بازی زولت را مختل می‌کند، پرتاپ شدن توپ از چرخ به بیرون و برخورد کردن آن با شخصی است که در حال عبور کردن از کنار چرخ می‌باشد. البته که چنین اتفاقی بسیار نادر است، اما اتفاق‌هایی اینچنین باعث دور شدن افراد برای بازی با میزی است که در آن چنین حوادثی رخ می‌دهد. برخی از کازینوها، برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی سپری پلاستیکی را در کناره چرخ نصب می‌کنند تا توپ در اثر پرتا شدن به افرادی که از کنار چرخ عبور می‌کنند برخورد نکنند. البته که کازینو به دیلرها نحوه پرت کردن و سرعتی که توپ باید با آن پرتاپ شوند را آموزش می‌دهند ولی باز هم چنین حوادثی اجتناب ناپذیر است. مطئسفانه نصب کردن این سپر پلاستیکی در اطراف چرخ باعث سخت شدن پیشبینی‌ها برای توقف توپ می‌شود چراکه توپ در اثر برخورد با این سپر پلاستیکی مقدلری از انرژی خود را از دست می‌دهد و ممکن است دوباره به چرخ بازگردد که در این صورت حدس زدن جایی که توپ روی آن متوق می‌شود بسیار سخت خواهد شد، این حالت درست مانند وضعیتی است که توپ یک دیفلکتور عمودی برخورد کند و دوباره روی چرخ بازگردد.

چه تفاتی بین توپ‌های رولت وجود دارد؟

اگر تنها، عاملی که روی حرکت توپ روی چرخ اثرگذار است جاذبه باشد، چگالی،جرم و سایز آن نباید روی حرکتش موثر باشد. بنابراین، جاذبه تنها عامل موثر در حرکت توپ نیست چراکه توپ باید روی چرخ و در مقابل با هوا حرکت کند. فرمول‌های ریاضی برای عنوان کردن تأثیر این عوامل وجود دارد اما باید توجه کرد که هرچه سایز توپ بزرگتر باشد مقاومت هوا در برابر حرکت توپ بیشتر خواهد بود از طرفی دیگر هرچه توپ چگالتر باشد مقاومت کمتری در برابر هوا دارد. برای مثال، هرچه شما در بازی رولت باتجربه‌تر شوید، متوجه می‌شوید که هرچه توپ استفاده شده چگال‌تر باشد به جای دور زدن ۳ بار روی چرخ، ۵ یا ۶ بار دور چرخ می‌چرخد و متوقف می‌شود.
در عمل، کاری که شما باید انجم دهید این است که پیشگویی‌های خود را براساس نوع توپی که دیلر استفاده می‌کند کالیبره کنید. انواع توپ‌های رولت زیاد نیست، به همین دلیل می‌توانید با آنها تجربه بازی را در خانه بدست آورید و در نتیجه به تفاوت‌های آنها پی ببرید.
بعضی اوقات، بعد از انجام دادن چندین چرخش، یک دیلر جدید که مسئولیت بازی را برعهده می‌گیرد توپ دیگری را برای ادامه دادن به بازی انتخاب می‌کند. اصلی‌ترین علت این کار ممکن است تارضایتی دیلر قبلی از تعداد چرخش‌هایی باشد که توپ به دور چرخ می‌زند. اما باید بگویم که ما به ندرت شاهد عوض کردن توپ توسط دیلر جدید در بازی‌ها هستیم.

شناخت نقش دیفلکتورها در پیشبینی های رولت

شناخت نقش دیفلکتورها در پیشبینی های رولت

مهمترین عاملی که روی حرکت توپ اثر می‌گذارد، نقش موانع روی حرکت آن از هر چرخش تا دور بعدی چرخش است چراکه توپ باید قبل از ورود به روتور از محل شیبدار چرخ عبور کند. چرخ‌های مدرن در رولت دارای ۴ دیفلکتور عمودی هستند که در اطلاف چرخ قرار گرفته‌اند و همچنین دارای ۴ دیفلکتور افقی هستند که بین دیفلکتورهای عمودی قرار گرفته‌اند. هردو دیفلکتورهای عمودی و افقی در قسمت‌های بالا و پایین خود ظریفتر از قسمت میانی خود هستند. این دیفلکتورها در نواحی بالا و پایین خود پهنتر هستند. اگر توپ به بخش زخیم یک دیفلکتور عمودی برخورد کند، در اثر این ضربه میزان زیادی از انرژی خود را از دست می‌دهد. زمانی که توپ به وسط یک دیفلکتور عمودی برخورد کند به دلیل از دست دادن انرژی زیاد تا رسیدن به روتور می‌تواند خانه‌های کمی از اعداد را پشت سر بگذارد. تعداد دقیق این خانه‌ها که توپ می‌تواند در این وضعیت طی کند بستگی به نوع دیفلکتور و جایی از دیفلتور است که به توپ ضربه وارد می‌کند. همچنین مدت زمان چرخش توپ بستگی به شیبی دارد که توپ برای متوقف شدن روی چرخ طی می‌کند.
اگر توپ، راه خود را روی قسمت شیبدار چرخ بدون برخورد به دیفلکتورها طی کند، انرژی اولیه خود را از دست نمی‌دهد و بنابراین مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا روی یکی از خانه‌ها توقف کند. توپی که به بالا یا پایین دیفلکتور برخورد کند تا حدی انرژی خود را از دست می‌دهد ولی این مقدار کمتر از میزانی ست که توپ در برخورد با وسط دیفلکتور از دست می‌دهد و درنتیجه نسبت به توپی که به وسط آنها برخورد کرده است انرژی بیشتری برای چرخش دارد و دیرتر توقف می‌کند.
برخورد توپ به دیفلکتورهای افقی، با وضعی مشابه با دیفلکتورهای عمودی همراه است. درواقع لاید گفت که تنها در نیمی از اوقات، دیفلکتورها تأثیر ویژه‌ای روی حرکت توپ خواهند گذاشت.

تأثیر سرعت روتور روی توقف توپ

برای پیشبینی کردن روند توقف توپ روی چرخ بهتر است نگاه خود را به توپ و چرخ به شکل زیر تغییر دهیم:
توپ با سرعتی مشخص روی چرخ رها می‌شود و در جایی متوقف می‌شود که انرژی خود را از دست بدهد. مدت زمانی که طول می‌کشد تا توپ روی چرخ متوقف شود بستگی به میزان انرژی توپ خواهد داشت. حال، به جای اینکه فکر کنید که رولت یک چرخ است بهتر است تصور کنید که که رولت خط صافی از اعداد است که کنار هم قرار گرفته‌اند. نحوه رسیدن شما در هر بار پیمودن مسیر باید یکسان باشد. میزان سرعت چرخ مشخص کننده تعداد دفعاتی است که توپ باید طی کند تا در یک نقطه متوقف شود. اگر چرخ سریعتر از یک میزان مقرر شده بچرخد، میزان بیشتری از این راه توسط توپ طی می‌شود. اگر چرخ آرامتر از میزان مقرر بچرخد، مقدار کمتری از راه توسط توپ در مقایسه با زمانی که توپ سرعت مقرر را داشته باشد طی می‌شود. چرخ گرد است و هر تغییر حالتی در سرعت چرخش آن می‌تواند روی نقطه فرود توپ اثر بگذارد به‌گونه‌ای که افزایش کمی سرعت در چرخش چرخ می‌تواند توپ را از روی خانه پیشبینی شده شما عبور دهد و در خانه دیگری متوقف کند.

نکاتی درباره بازی با رولت

اعتقادی که وجود دارد این است که چرخ‌های مدرن امروزی نتایج را بیشتر به صورت رندوم نمایش می‌دهند. بعضی از کازینوها از چرخ‌های مدرن استفاده می‌کنند تا نتایج را کاملاً به صورت تصادفی به بازیکنان عرضه کنند اما با این حال، بسیاری از کازینوها همچنان از چرخ‌های قدیمی که پیشبینی در آنها بسیار ساده‌تر است استفاده می‌کنند. چرا یک کازینو باید از دستگاه‌های شکست دادنی استفاده کند درحالیکه انواع مدرن امروزی قابلیت شکست کمتری را دارند؟
اسکارن در کتاب راهنمای کازینو خود می‌گوید: هیچ دیلر رولتی نمی‌تواند با دقت بالایی توپ را روی چرخ‌های مدرن جهت قرار گرفت توپ روی خانه خاصی آن را پرتاپ کند. البته باید بگویم که چنین اضهار نظری درست نیست چراکه چرخ‌های امروزی هم همانند گذشته قابل پیشبینی کردن هستند و می‌توان آنها را شکست داد. این درست است که جایگاه اعداد در چرخ‌های قدیمی کمی گودتر هستند و باعث توقف سریعتر توپ می‌شوند که در نتیجه بقیه انرژی که در توپ باقی می‌ماند در خانه‌ای که توپ تقریباً متوقف می‌شود با عث لرزش توپ در جایگاهش می‌شود و از بین می‌رود. افزایش سرعت در چرخش چرخ‌های مدرن بدون اینکه توپ از روی خانه‌ها بپرد باعث می‌شود که پیشبینی برای نقطه فرود توپ سخت‌تر شود. شرطبندی روی ۹ عدد متوالی در چرخ‌های مدرن برای یک دور طولانی در بازی کار عاقلانه‌ای نیست چراکه در اغلب موارد با ضرر شما همراه خواهد بود.
نکته‌ای که درباره چرخ‌های مدرن امروزی وجود دارد این است که که اگر توپ حتی به پایین‌ترین قسمت فرت هم برخورد کند ممکن است از چرخ به سمت بیرون پرتاپ شود اما تا زمانیکه سرعت چرخ زیاد نشود این اتفاق نمی‌افتد. بنابراین در این گونه از چرخها، دیلر می‌تواند چرخ را با سرعت‌های متفاوتی به چرخش دربیاورد که در این صورت شاهد تغییرات سرعت روتور هم خواهیم بود. حدس زدن سرعت چرخ کار بسیار سختی است چراکه دامنه تغییرات سرعت آن بسیار زیاد است. البته باید بگویم که مشکل خانه‌های اعداد روی چرخ‌های امروزی حل شده است و این خانه‌ها دیگر به صورت عمیقی روی چرخ تعبیه نشده‌اند به همین دلیل نمی‌توانند تءثیر چندانی در توقف چرخ داشته باشند، در این صورت توپ تا زمانی که تمام انرژی خود را از دست بدهد از خانه‌ها عبور می‌کند تا در نقطه‌ای خاص متوقف شود. البته که باید بگویم که در رولت آمریکایی سود خانگی کازینو برابر با ۵.۲۶% است و بازیکن نمی‌تواند این میزان را کم کند در این میان شرطبندی بد می‌تواند ب باخت‌های سنگینی را برای بازیکنان به همراه داشته باشد.
روش‌های سنتی برد در رولت بسیار خسته کننده و دشوار هستند . یک بازیکن حرفه‌ای هیچ‌گاه دیر شرطبندی نمی‌کند و مات و مبهوت به روند بازی نگاه نمی‌کند. یک بازیکن ماهر، هیچ‌گاه شرط توالی ۹ عدد و یا به صورت تصادفی روی اعداد یک بخش شرطبندی نمی‌کند. یک بازیکن ماهر هیچ گاه از دیلر یا مسئول بازی شکست سنگینی نمی‌خورد و میز را بدون برد ترک نمی‌کند و تمام پیشبینی‌هایش را بدون کامپیوتر انجام می‌دهد. با کسب مهارت و تجربه می‌توانید بازی رولت را براحتی و بدون پذیرش شکست‌های سنگین شکست دهید.

این مطالب را نیز ببینید!

رولت آنلاین

تفاوت‌های رولت زنده با رولت آنلاین

رولت زنده و رولت آنلاین اساساً از لحاظ تئوری مشابه هستند. اغلب بازی‌های کازینویی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *