صفحه اصلی / سایر مقالات / بازی بیلیارد؛ آشنایی با توپ‌های بازی بیلیارد

بازی بیلیارد؛ آشنایی با توپ‌های بازی بیلیارد

بازی بیلیارد یکی از محبوب‌ترین ورزش‌ یا بازی‌های جهان است که طرفداران خاص خود را دارد و هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین بازی می‌شود. بیلیارد به چند شاخه تقسیم می‌شود و هر کدام وسایل، تجهیزات، قوانین و چارچوب‌های خاص خود را دارند. در این مطلب می‌خواهیم با چگونگی بوجود آمدن توپ‌های بازی بیلیارد و هرآنچه در مورد آن نمی‌دانستید توضیح دهیم.

توپ‌های بازی بیلیارد دارای چه ویژگی‌هایی هستند؟!

شاید شما بیلیارد را در کنار دوستان و یا خانواده خود چه به صورت حضوری و چه آنلاین بازی کرده باشید و حتی با قوانین و طریقه بازی آشنایی داشته باشید، ولی تا به حال پیش نیامده باشد که در خصوص ویژگی ظاهری هر کدام از وسایل فکری کرده باشید. قطعا اگر با دوستان خود قراری گذاشته باشید تا در کنار هم بازی کنید، راس ساعت قرار در محل حاضر می‌شوید و پس از اینکه دوستانتان نیز آمدند، سر میز می‌ایستید و بازی را شروع می‌کنید. دیدید؟ اکثر افراد این روال را برای بازی خود دارند و شاید کمتر کسی که به صورت تفریحی بازی می‌کند، از ویژگی ظاهری وسایل و تجهیزات آگاهی داشته باشد. در ادامه قصد داریم شما را با مهمترین ابزار بازی بیلیارد یعنی توپ‌های بازی آشنا کنیم.

توپ‌های بازی بیلیارد
بگذارید در ابتدا مثالی از تعداد و امتیازات توپ‌های اسنوکر که یکی از شاخه‌های بیلیارد است، بزنیم.

بازی اسنوکر در مجموع ۲۱ توپ دارد که بخش عمده‌ای از تعداد توپ‌ها به توپ قرمز اختصاص دارد. در مجموع ۱۵ توپ قرمز رنگ، یک توپ مشکی، یک توپ صورتی، یک توپ آبی، یک توپ قهوه ای، یک توپ سبز و یک توپ زرد در این بازی وجود دارد که هر کدام از نظر امتیازی ارزش بندی شده اند و با یک دیگر متفاوت هستند. در ایران به مجموع این توپ‌ها که در محفظه خاصی بر سر میز بازی قرار می‌گیرند، شار می‌گویند. ارزش توپ‌ها به این صورت است که توپ قرمز کمترین امتیاز و توپ مشکی بیشترین امتیاز را به خود اختصاص داده اند.
ترتیب امتیازات توپ‌ها از زیاد به کم به شرح زیر است:
توپ مشکی = ۷ امتیاز
توپ صورتی = ۶ امتیاز
توپ آبی = ۵ امتیاز
توپ قهوه‌ای = ۴ امتیاز
توپ سبز = ۳ امتیاز
توپ زرد = ۲ امتیاز
توپ قرمز = ۱ امتیاز

همان طور که مشاهده می‌کنید برای بازی‌ای همچون اسنوکر ترتیب امتیازات توپ‌ها به شرح بالا می‌باشد. اگر بخواهیم از طریقه کلی بازی در یک خط برای شما بگوییم این است که یک بازیکن در ابتدا یک توپ قرمز را مورد هدف قرار می‌دهد و پس از آنکه توپ قرمز داخل سوراخ افتاد، با توجه به موقعیت توپ‌های رنگی دیگر که امتیازات بیشتری دارند یکی از آنها را انتخاب و به آن توپ ضربه می‌زنیم. به عنوان مثال فرض کنید شما یک توپ قرمز را زدید و ۱ امتیاز دریافت کردید. پس از آن مشاهده می‌کنید که مثلا توپ آبی در جایگاه مناسبی برای زدن به داخل سوراخ است. توپ آبی را نیز شما به داخل سوراخ می‌فرستید و ۵ امتیاز دیگر و در مجموع ۶ امتیاز دریافت می‌کنید و به همین ترتیب ادامه پیدا خواهد کرد. مشخص است که هر زمان شما توپی را از دست بدهید، نوبت بازی به حریف واگذار می‌گردد.

لازم به ذکر است سایت کازی باز به زودی در مطالب دیگر به طریقه بازی بیلیارد، قوانین، ترفندها، بازیکنان برتر جهان و دیگر وسایل و تجهیزات خواهد پرداخت.
برای آشنایی هرچه بیشتر با این بازی در آینده نیز همراه ما باشید.

تاریخچه توپ‌های بیلیارد

بد نیست از تاریخچه ساخت توپ بیلیارد بدانید که جالب است. در زمان قدیم توپ‌های بیلیارد به صورت اختصاصی از عاج تهیه می‌شد که داستان‌های زیادی را در پی داشت. از یک طرف این عاج از حیوانات بدست می‌آمد و برای تهیه آن به محیط زیست و حیوانات آسیب می‌زد زیرا باید تعداد زیادی از آنها در دست تولید قرار می‌گرفت. از طرف دیگر با توجه به درخواست زیاد عاج، عده‌ای از سود جویان به دنبال شکار غیر قانونی افتادند و آسیب‌های زیادی را وارد کردند و از طرفی برای فروش عاج بازار سیاه راه انداختند و آن را به بالاترین قیمت و چند برابر قیمت قبل می‌فروختند. واضح است که تولید توپ بیلیارد که باید به تعداد بالا از آن تولید می‌شد، هم هزینه بر بود و هم برای تهیه مواد آن با مشکل بزرگی مواجه می‌شد. در آن زمان که توپ‌های بیلیارد از عاج ساخته می‌شد، میزان تقاضا برای خرید عاج، افزایش یافت اما عرضه آن با کاهش چشمگیر مواجه شد. در آن زمان یک شرکت آمریکایی که توپ بیلیارد را تولید می‌کرد و با مشکل کمبود ماده مواجه شده بود درخواستی را به عموم صادر کرد و بابت آن درخواست ۱۰ هزار دلار پاداش تعیین کرد. درخواست این شرکت نیز از این قرار بود که اگر کسی بتواند ماده دیگری شبیه عاج برای تولید توپ‌های بیلیارد بسازد، ۱۰ دلار به او تعلق می‌گیرد. بعد از این پیشنهاد افراد زیادی دست به روش‌های متفاوتی زدند و همه ابداع کنندگان به تکاپو افتاده بودند تا بتوانند با ساخت ماده ای شبیه عاج آن پول بسیار زیاد را تصاحب کنند. افراد یکی یکی پیشنهادات خود را نزد مدیر شرکت می‌بردند و او پس از بررسی نتیجه را اعلام می‌کرد. در نهایت شخصی به نام جان وسلی یک مهندس اهل نیویورک به همراه برادرش به نام ایسای اسمیت توانستند یک روش جدید را کشف نمایند.


جنس توپ‌های بیلیارد

با تولید گسترده توپ و پیشرفت روز به روز تکنولوژی و افزایش محبوبیت این بازی، در نهایت تولید کنندگان به یک جنس واحد و عالی رسیدند و آن را به صورت انبوه تولید کردند. در روشی که این دو برادر برای تولید توپ‌های بیلیارد ارائه دادند، از یک ماده سلولوئید که ساختاری شبیه عاج داشت، برای ساخت توپ بیلیارد استفاده کردند. سلولوئید، قابلیت قالب گیری به شکل کروی و کاملاً محکم را داشت و در نهایت، قابلیت‌های عاج را همان گونه نشان می‌داد. بعد از تایید این ماده که این دو برادر موفق به کشف آن شدند، تحول عظیمی در تولید توپ‌های این بازی و گسترش آن بوجود آمد. مواد پلیمری جدید، خاصیت‌های ارتجاعی و استحکام متفاوت را برای این منظور فراهم می‌کردند. بد نیست بدانید در حال حاضر، انواع توپ بیلیارد از رزین‌های پلی استر غیر اشباع و کلسیم کربنات در واکنش با یک کاتالیست پروکسید آلی تولید می‌شوند. مواد اولیه ساخت توپ بیلیارد با استفاده از یک تکنیک پیشرفته با نام رزین ریخته گری، در فرایند قالب گیری تحت خلأ تولید می‌شود. شرایط خلأ باعث می‌شود مواد اولیه ساخت توپ‌های بیلیارد در قالب با یکدیگر به طور منسجم، پیوند برقرار کنند و تشکیل شکلی به صورت توپ را بدهند.

چگونگی ساخت توپ‌های بیلیارد

توپ‌های بیلیارد رنگ‌های متنوعی دارند اما روش ساخت آنها تقریبا یکسان است. ساخت توپ‌های بیلیارد به دو قسمت تشکیل می‌شود. یک قسمت اصلی و یک قسمت جزیی که قسمت جزیی در روی توپ قرار دارد. در ابتدا قالب گیری انجام می‌شود و این قالب گیری نیز به دو بخش تقسیم می‌شود و این دو بخش در دو مسیر مختلف قالب گیری می‌شوند. هر کدام از دو بخش با زاویه مشخصی از یک دیگر تولید می‌شوند تا بتوانند در نهایت در کنار هم با زاویه‌ای مناسب متصل شوند و قرار گیرند. پس از پایان قالب گیری این دو بخش از قالب جدا می‌شوند و نیاز به خنک سازی دارند. پس از خنک شدن مواد این دو بخش یا دو لایه در کنار یک دیگر قرار داده می‌شوند تا به هم متصل شوند و تشکیل توپ را بدهند. مشخص است که اگر بخواهید توپ استاندارد تولید کنید باید جز به جز این دستورات به طرز دقیقی پیاده سازی شوند تا توپ به صورت سالم از قالب در بیاید. دلیل اینکه فرایند قالب گیری مواد اولیه ساخت توپ‌های بیلیارد باید تحت خلأ انجام شود، این است که این توپ‌ها به صورت کاملاً کروی قالب گیری می‌شوند و نباید کوچکترین مقدار هوا به داخل آنها نفوذ کنند؛ چرا که موجب اختلاف وزن در توپ‌ها می‌گردد. از سوی دیگر به دلیل اینکه قالب گیری توپ‌های بیلیارد در دو مرحله انجام می‌گیرد، حذف هوا از قالب‌ها موجب تداوم چسبندگی دو بخش توپ به یکدیگر به صورت مساوی و توزیع وزن آن می‌گردد. همانطور که مشاهده می‌کنید، روش ساخت توپ بیلیارد، ساده اما بسیار پر اهمیت است. مراحل مختلفی در صنعت به دنبال هم می‌آیند تا توپ‌های این بازی برای علاقه مندان به بیلیارد تولید شوند. شاید به گوش‌اتان خورده باشد که برخی‌ها از جنس خوب و بد این توپ صحبت می‌کنند. بدیهی است که در این میان عده‌ای از تولید کنندگان به دلیل کاهش هزینه از مواد درجه یک و مرغوب برای تولید استفاده نکنند. شاید در وهله اول برای شما ظاهر شکیل یک توپ به چشم بیاید، درست است ظاهر یک توپ مرغوب با غیر مرغوب تفاوت زیادی با هم نمی‌کنند ولی جنس آنها از داخل با هم فرق خواهد داشت و به شما توصیه می‌شود حتما به این مورد نیز توجه و با شخصی کار بلد برای خریدن آن مشورت نمایید.


چگونگی تمیز کردن توپ‌های بیلیارد

برای تمیز کردن توپ‌های بیلیارد باید احتیاط کنید زیرا مواد تشکیل دهنده آن که در بالا گفته شد، حساس هستند و ممکن است با تمیز کردن غیر استاندارد بر روی آنها خط و خش ایجاد شود و یا براق بودن خود را از دست دهد. طبیعی است که بوجود آمدن این دو مورد از زیبایی، کیفیت و دوام توپ می‌کاهد. برای تمیز کردن یک پارچه بسیار نرم همانند پارچه پنبه‌ای بدون کوچکترین زبری، تهیه کنید و به مقدار بسیار کم مایع شستشو به آن بزنید و به آرامی به سطح توپ بکشید. این تمیزی برای توپ‌های جنس رزین‌های پلی استر کاربرد دارد و برای توپ‌هایی از جنس رزین‌های فنولیک مایع شستشو به هیچ عنوان استفاده نشود و به آب گرم بسنده کنید.

این مطالب را نیز ببینید!

شرط‌ بندی آنلاین | مقابله با احساسات هنگام شرط‌ بندی

شرط‌بندی آنلاین نوعی سرگرمی‌ آرامش بخش اما در عین حال بسیار هیجان انگیز است. هیجان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *